• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5317 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۲ مهر

خبر

صليب سرخ، درباره افزايش فقر در افغانستان هشدار داد
كميته صليب سرخ جهاني درباره بدتر شدن وضعيت اقتصادي مردم افغانستان و تشديد فقر در اين كشور هشدار داده است. به گزارش ايرنا از خبرگزاري جمهور، اين كميته روز دوشنبه (۱۱ مهر) در توييتر نوشت: ده‌ها هزار نفر در افغانستان شغل خود را از دست داده‌اند و براي گذراندن زندگي تلاش مي‌كنند. صليب سرخ افزوده است، براي جلوگيري از وخامت بيشتر وضعيت اقتصادي مردم افغانستان، بايد سرمايه‌گذاري بيشتر صورت گيرد. اين در حالي است كه پيش از اين نيز نهادهاي مربوط به سازمان ملل بارها از تشديد گرسنگي در افغانستان به ويژه در زمستان پيش‌رو ابراز نگراني كرده و از جامعه جهاني خواستار كمك شده‌ بودند.


ازسرگيري درگيري‌ها در يمن پس از پايان آتش‌بس
منابع خبري اعلام كردند كه در پي عدم تمديد مجدد توافق آتش‌بس در يمن، درگيري‌ها در استان تعز و الحديده از سر گرفته شده است. به گزارش ايسنا، عربي۲۱ اعلام كرد كه پس از عدم تمديد آتش‌بس يمن و شكست تلاش‌هاي سازمان ملل در اين زمينه، درگيري‌ها ميان نيروهاي مسلح يمن وابسته به جنبش انصارالله و نيروهاي دولت مستعفي در تعز از سرگرفته شده است. عربي۲۱ به نقل از منابع مطلع گزارش داد كه شامگاه يكشنبه درگيري‌هاي شديدي ميان نيروهاي دو طرف در شمال، غرب و شرق تعز شكل گرفت. اين منابع همچنين اعلام كردند كه در اين درگيري‌ها از سلاح‌هاي سبك و سنگين استفاده شد. يك منبع ديگر نيز اعلام كرد كه علاوه بر تعز درگيري‌هايي نيز در چند روستا در جنوب الحديده ميان نيروهاي مسلح يمن و دولت مستعفي شكل گرفت. آتش‌بس يمن كه به پيشنهاد سازمان ملل چند مرحله تمديد شده بود عصر يكشنبه در حالي پايان يافت كه طرف‌هاي درگير و درپي كارشكني ائتلاف متجاوز عربي و نقض روزانه اين توافق براي تمديد مجدد آن به توافق دست نيافتند.


سقوط محبوبيت نخست‌وزير بريتانيا در نظرسنجي‌ها
يك نظرسنجي اخير نشان داده ميزان محبوبيت شخصي ليز تراس نخست‌وزير انگليس از بوريس جانسون، درست قبل از اينكه در سال جاري مجبور به كناره‌گيري شود، پايين‌تر است. به گزارش فارس، طبق نتايج نظرسنجي Opinium/Observerكه با شركت دو هزار نفر بين ۲۸ تا ۳۰ سپتامبر (ششم تا هشتم مهر) انجام و نتايج آن شنبه (اول اكتبر) منتشر شد، تنها ۱۸درصد بريتانيايي‌ها از عملكرد تراس رضايت دارند و ۵۵درصد آن را تاييد نمي‌كنند. به نوشته راشاتودي، اين نتيجه رضايت خالص از او را ۳۷- نشان مي‌دهد كه نسبت به يك هفته پيش كه ۹- بود كمتر شده و از ۲۸- جانسون در آخرين نظرسنجي قبل از استعفاي او از سمت رهبري حزب محافظه‌كار هم پايين‌تر است. «جيمز كراچ»، رييس سياست و امور عمومي اين نظرسنجي به گاردين گفت: اين بدترين نتيجه نظرسنجي است كه ما براي يك نخست‌وزير محافظه‌كار از زمان انتخابات عمومي ۲۰۱۰ نشان داده‌ايم. طبق اين گزارش، محبوبيت نخست‌وزير جديد انگليس چند هفته بعد از تصدي اين سمت و چند روز پس از اولين اقدام مهم دولتش، بدترين سطوح محبوبيت پايين ترزا مي ‌و بوريس جانسون در پايان دوران تصدي آنها را پشت سر گذاشته است. در مقابل، رضايت خالص از «كر استارمر» رهبر حزب مخالف كارگر از ۴- به ۹+ در طول يك هفته افزايش يافته است.


كرملين: مذاكرات صلح با ژاپن در شرايط فعلي غيرممكن است
سخنگوي كرملين مذاكره براي معاهده صلح با ژاپن در شرايط كنوني را غير‌ممكن توصيف كرد. به گزارش ايلنا و به نقل از اسپوتنيك، «ديميتري پسكوف»، سخنگوي رياست‌جمهوري روسيه تاكيد كرد كه مذاكره براي معاهده صلح با ژاپن در شرايط كنوني امكان‌پذير نيست. پسكوف در جمع خبرنگاران گفت: «قطعا در اين شرايط نمي‌توان درباره معاهده صلح مذاكره كرد.» وي افزود: «متاسفانه ژاپن با قاطعيت در كنار گروهي از كشورهاي متخاصم ايستاده و خود به كشوري غيردوست با روسيه تبديل شده است.» پسكوف تاكيد كرد: «طبيعتا انجام هرگونه مذاكره در اين شرايط غيرممكن است.» اين در حالي است كه كيشيدا فوميو، نخست‌وزير ژاپن پيش‌تر گفته بود كه به‌رغم روابط دشوار با روسيه بر سر اوكراين، توكيو قاطعانه پايبند به حل مساله اراضي و امضاي پيمان صلح است.


واشنگتن: تهديد اتمي پوتين را جدي مي‌گيريم
هماهنگ‌‌كننده ارتباطات شوراي امنيت ملي كاخ سفيد امروز گفت: «تهديدات پوتين در استفاده از سلاح اتمي را جدي مي‌گيريم.» به گزارش مهر و به نقل از الجزيره، جان كربي، هماهنگ‌‌كننده ارتباطات شوراي امنيت ملي كاخ سفيد روز دوشنبه در سخناني اعلام كرد: «ما تهديدات پوتين براي استفاده از سلاح هسته‌‌اي را جدي مي‌گيريم.» در همين ارتباط، وزير دفاع امريكا پيش‌تر در مصاحبه با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان اعلام كرد كه تهديد‌هاي هسته‌اي مسكو را محكوم مي‌كند؛ اما معتقد است كه نشانه‌اي از تصميم ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه براي استفاده از سلاح اتمي در جنگ كنوني اوكراين نديده است. وزير دفاع امريكا در اين باره گفته بود: «آشكار بگويم كه فرد تصميم‌گيرنده در اين باره يك نفر و آن هم رييس‌جمهور روسيه است و همان‌طور كه پوتين تصميم غيرمسوولانه تهاجم به اوكراين را گرفت، ممكن است براي كاربرد تسليحات هسته‌اي هم تصميم بگيرد، اما تاكنون نشانه‌اي كه من را به اين باور برساند، مشاهده نكرده‌ام. پيش از اين به سرگئي شويگو همتاي روس خود گفته‌ام كه اين مسير را ادامه ندهد و از چنين رفتارهاي غيرمسوولانه‌اي خودداري كند.» ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين، با توجه به تلاش غرب براي اتهام‌زني به روسيه در‌خصوص روي آوردن به سلاح اتمي در جنگ با اوكراين گفت كه موارد استفاده روسيه از سلاح‌هاي هسته‌اي در دكترين ملي هسته‌اي روسيه آمده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون