• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5318 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۶ مهر

خبرخوان

شوراي رقابت: افزايش تعرفه تلفن ثابت بايد  متوقف شود
بنابر اعلام مركز ملي رقابت، در پانصدونهمين جلسه اين شورا به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي و با توجه به ماده ۳ مصوبه جلسه ۴۶۶ شوراي رقابت با موضوع «دستورالعمل نحوه تنظيم هزينه ماهيانه تلفن ثابت»، شركت مخابرات ايران موظف است با استقرار نظام حسابداري بهاي تمام‌شده، نظام خود را به نحوي اصلاح كند كه هزينه تمام‌شده هر يك از خدمات تمام شده اين شركت به صورت مجزا و دقيق محاسبه شود و در صورت‌هاي مالي حسابرسي شده اين شركت درج گردد، اما شركت مخابرات ايران اين مصوبه را اجرا نكرده است، لذا تا زمان ارايه دقيق هزينه ماهانه تمام شده خدمات تلفن ثابت، مندرج در صورت‌هاي مالي حسابرسي‌شده شركت مخابرات ايران، هرگونه تغيير در هزينه خدمات تلفن ثابت و اخذ وجوه اضافي، مغاير مصوبه شوراي رقابت بوده و بايد به قيد فوريت متوقف گردد.


پيش‌بيني ركود تورمي در بازار خرده‌فروشي‌ها

 جواد موسوي، استاد دانشگاه و تحليل‌گر بازار خرده‌فروشي گفت: آمار فروش فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با توجه به تورم و از نظر ريالي، رشد منفي را نشان نمي‌دهد ولي طبيعتا با كاهش بودجه خريد مردم، حتي با وجود تبليغات، مردم توان خريد همه محصولات را نخواهند داشت. مثلا اگر مصرف شير و لبنيات كاهش داشته است؛ مي‌توان تا حدودي آن را افزايش داد. چون در حيطه كالاهاي اساسي است و اگر مشتري بودجه‌اش را صرف خريد اين محصولات بكند، ديگر براي محصولات ديگر پولي نخواهد داشت. با تصميمات كلان دولت مثل كاهش نرخ ارز و بازگشت به برجام، احتمالا ثباتي در بازار برقرار شود. در ماه‌هاي اخير در امريكا هم همين وضعيت وجود داشته است. وي افزود: از منظر مصرف‌كنندگان با افزايش قيمت و ثابت بودن درآمد مردم، ركود تورمي در بازار خواهيم داشت و قدرت خريد كاهش مي‌يابد. اما براي خرده‌فروشان، مثلا در ۱۴۰۰ در بخش كالاهاي مصرفي و سوپرماركتي تورم ۴۶ الي ۴۷ درصدي را داشته‌ايم و از طرفي حوزه‌هايي مثل مسكن هم سهم زيادي از درآمد خانوار را به خود اختصاص داده است.


ارزپاشي بانك مركزي  ديگر جوابگو نيست
برزو حق‌شناس، كارشناس بازارهاي مالي گفت: در حال حاضر دلار ركورد زده است و وارد كانال‌هاي جديد شده است. اما دولت با خبردرماني نرخ دلار را تا اين سطح كنترل مي‌كند. اگر در هفته آينده ارزپاشي بانك مركزي نتيجه ندهد، ممكن است دلار وارد كانال‌هاي جديد ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان هم شود. اين كارشناس بازارهاي مالي ادامه داد: اما احتمال اين وجود دارد كه خبردرماني‌ها ديگر بر دلار تاثيرگذار نباشد و بازار روال طبيعي خود را طي كند. حق‌شناس افزود: به دليل اينكه دولت قيمت دلار را زير ارزش ذاتي خود نگه داشته است، ارزپاشي بانك مركزي هم جوابگو نخواهد بود. هنگامي ارزپاشي نتيجه مي‌دهد كه اخبار مثبت سياسي- اجتماعي به بازار ارسال شده باشد. اما در حال حاضر هيچ خبر مثبتي در رابطه با برجام و اوضاع سياسي كشور منتشر نمي‌شود.


درخواست ايرلاين‌ها براي افزايش نرخ بليت هواپيما‌ها
شمس‌الدين فرزادي‌پور، سرپرست شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران از درخواست ايرلاين‌ها براي بررسي و تغيير نرخ‌هاي بليت هواپيما خبر داد. وي گفت: با توجه به افزايش هزينه‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي و از سوي ديگر تشديد تحريم‌ها مبني بر تامين قطعات، بسياري از ايرلاين‌ها درخواست تغيير و افزايش نرخ‌هاي بليت هواپيما كرده‌اند. به گفته سرپرست شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران هزينه‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي افزايش يافته و با توجه به آنكه نرخ بليت هواپيما هم از سال گذشته افزايش نيافته است بنابراين ايرلاين‌ها درخواست افزايش قيمت داده‌اند كه اين موضوع بايد در شوراي عالي هواپيمايي بررسي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون