• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5319 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۷ مهر

معاون شهردار تهران در مورد دليل تعطيلي مراكز نگهداري معتادان زن در محلات:

تعطيلي اين مراكز با دستور قرارگاه اجتماعي بود

معاون فرهنگي - اجتماعي شهرداري تهران با ذكر اينكه يكي از دغدغه‌هايي كه از همان ابتدا براي اعضاي قرارگاه اجتماعي شهر تهران اهميت داشت همين موضوع ساماندهي وضعيت زنان معتاد متجاهر بود، گفت: در همين راستا، تلاش مي‌كنيم تا 7500 ظرفيت جديد براي نگهداري معتادان متجاهر ايجاد كنيم. محمدامين توكلي‌زاده افزود: البته قبل از اين هم سپاه به اين مساله ورود پيدا كرده و مركز «طراوت» را با همين موضوع راه‌اندازي كرده بود. وي در حاشيه افتتاح مجتمع تربيتي، آموزشي، درماني ياورشهر9 درگفت‌وگو با «اعتماد» افزود: اين مركز بخشي از معتادان زن متجاهر را پوشش داده و در كنار آن بهزيستي نيز مراكزي را براي نگهداري اين زنان ايجاد كرده بود. ولي باز هم نياز بود تا ظرفيت‌هاي زيادتري ايجاد شود. براي همين ما سعي كرديم بخشي از كمپ‌هاي جديدي كه ايجاد كرده‌ايم را براي اين قشر اختصاص دهيم. وي تصريح كرد: در واقع الان مي‌توانيم بگوييم يك زنجيره كاملي براي ساماندهي بانوان معتاد متجاهر داريم. توكلي‌زاده، در مورد «چرايي» تعطيلي كمپ‌هاي پيشين شهرداري كه مخصوص نگهداري زنان معتاد متجاهر بوده است، گفت: اين مراكز قبلا در محلات مختلف قرار داشتند. اما با مصوبه شوراي قرارگاه اجتماعي شهر تهران مقرر شد تا اين كانون‌ها در محلات تعطيل و به نقاطي ديگر منتقل شوند چون خود اين كانون‌ها و رفت‌وآمدهاي آنها باعث نارضايتي‌هايي در محلات شده بود. در همين راستا تلاش مي‌كنيم تا كمپ‌هاي جديد زنان را در حاشيه شهر ايجاد كنيم تا مشكلات پيشين مرتفع شود.  وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا برآوردي از تعداد زنان معتاد متجاهر تهران داريد يا خير؟ گفت: براساس تقسيم‌بندي‌هاي انجام‌شده وظيفه اعلام آمار برعهده ستاد مبارزه با موارد مخدر است!
معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران همچنين در مورد اينكه شهرداري قرار است چه تعداد ظرفيت براي نگهداري زنان متجاهر ايجاد كند، گفت: شهرداري كلا به قرارگاه اجتماعي تعهد كرده كه 5 هزار ظرفيت جديد براي نگهداري معتادان متجاهر ايجاد كند. حالا بسته به نيازي كه اعلام بشود بخش‌هايي از اين ظرفيت به نگهداري زنان معتاد متجاهر اختصاص پيدا خواهد كرد. البته بنا داريم در آينده‌اي نزديك 2500 ظرفيت ديگر نيز به ظرفيت كمپ‌هاي خود اضافه كنيم كه اين ظرفيت 7500 نفري مي‌تواند كمك بزرگي به شهر و پاكسازي آن باشد. 
شهردار تهران: پرونده خيابان‌خوابي در شهر تهران بسته مي‌شود
مراسمي كه مخصوص نگهداري معتادان متجاهر است با سخنراني شهردار و استاندار تهران همراه بود. شهردار تهران در سخناني با اشاره به پديده زشت خيابان‌خوابي برخي افراد گفت: با اقدامات انجام‌شده اين پرونده در تهران بسته خواهد شد. عليرضا زاكاني با ذكر اينكه يكي از ويژگي‌هايي كه از ابتداي مديريت شهري در دستور كار قرار گرفت، مساله آسيب‌هاي اجتماعي بود، گفت: در آن مقطع به ما مي‌گفتند كه «وارد اين موضوع نشويد چرا كه وارد باتلاق خواهيد شد و گير مي‌كنيد» اما به ‌لطف الهي قرارگاه اجتماعي با حضور و مشاركت بيش از 15 دستگاه فعاليت خود را آغاز كرد كه در اين قرارگاه دستگاه‌ها و سازمان‌هايي از جمله استانداري تهران، فرمانداري تهران و شهر ري، فراجا، سپاه، بسيج، كميته امداد، بهزيستي، مجموعه دستگاه قضا (دادگستري، دادستاني و سازمان زندان‌ها) و مجموعه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، ستاد مبارزه با مواد مخدر، شركت برق، آب و گاز حضور دارند.شهردار تهران ادامه داد: در قرارگاه اجتماعي كار به ‌شكلي انجام شده است كه نمايندگان دستگاه‌هاي مختلف تلاش‌هاي ويژه‌اي را انجام مي‌دهند و كار به‌ گونه‌اي نيست كه به اسم دستگاه و سازماني انجام شود و همه تلاش مي‌كنند كه آن معضل و مشكل برطرف شود و اين روحيه ستودني است.
وي با ابراز اينكه «مفتخرم كه شهر تهران تا قبل از افتتاح‌هاي امروز ياورشهر (7، 8 و 9) 19 هزار و 700 ظرفيت براي پذيرش معتادان متجاهر ايجاد شده بود» گفت: با بهره‌برداري‌ ياورشهرهاي جديد اين ظرفيت به بالغ بر 21 هزار نفر خواهد رسيد.زاكاني گفت: در ياورشهر9، ظرفيت پذيرش 1500 نفر و در ياورهاي هفت و هشت در مجموع نزديك به پذيرش 250 معتاد متجاهر را خواهيم داشت كه خرسند هستيم كه سازمان بهزيستي نيز در جلسه امروز اعلام كرد كه اين سازمان نيز ظرفيت پذيرش يك‌هزار نفر را فراهم كرده است.شهردار تهران با اشاره به كلنگ‌زني فاز دوم ياورشهر2 گفت: پذيرش ظرفيت ياورشهر9 نيز كه در آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد 2500 نفر خواهد بود.
او در ادامه راجع به پديده زشت خيابان‌خوابي برخي از افراد تصريح كرد: با اقدامات انجام‌شده پرونده زشت خيابان‌خوابي در تهران بسته خواهد شد.
زاكاني تصريح كرد: گام بعدي ما در مديريت شهري ناظر به كودكان خياباني خواهد بود و ان‌شاءالله به‌دنبال اين مساله خواهيم بود كه پرونده كودكان خياباني را با همكاري سازمان بهزيستي و ساير دستگاه‌ها ببنديم چرا كه اين كودكان توسط برخي افراد به استثمار كشيده مي‌شوند و ما مي‌خواهيم از اين موضوع جلوگيري كنيم. وي به موضوع ديگر تهران در خصوص متكديان اشاره كرد و گفت: ما تكليف داريم كه در خدمت آنها باشيم و بنا داريم چهره شهر را در اين زمينه تغيير بدهيم البته همزمان با اين موضوع، رسيدگي به خانواده آنها را نيز در دستور كار قرار خواهيم داد.
چرايي جمع‌آوري سطل‌هاي زباله
همچنين عليرضا زاكاني در حاشيه مراسم افتتاح سه مجتمع ياورشهر در جمع خبرنگاران در خصوص دليل جمع‌آوري مخازن زباله در برخي نقاط شهر تهران گفت: بالغ بر ۶۰۰ مخزن زباله در حوادث روزهاي اخير آتش زده شده است. در برخي نقاط مركزي شهر براي اينكه از اين مخازن براي راهبندان استفاده نشود تمهيد شد كه اين مخازن جمع‌آوري شوند. در حقيقت اين كار براي مديريت رفت و آمد انجام شده و قطعا در آينده بار ديگر اين مخازن به سطح شهر بازگردانده خواهد شد.
تلاش براي پاكسازي پايتخت
محسن منصوري در آيين افتتاح سه مجتمع ياورشهر در تهران در جمع خبرنگاران گفت: يكي از وعده‌هايي كه مجموعه دولت و شهرداري تهران به مردم پايتخت داده بودند اين بود كه بتوانيم در فاصله زماني مشخصي چهره شهر تهران را از وجود معتادان متجاهر پاك كنيم. كار سختي كه ابعاد مختلف امنيتي، اجتماعي و ... را در بر مي‌گيرد و نيازمند برنامه‌ريزي دقيقي است.
وي ادامه داد: ظرفيت خوبي براي نگهداري معتادان متجاهر ظرف هشت ماه گذشته ايجاد شده، به شكلي كه هشت ماه پيش ظرفيت ۱۰۰۰ نفري در اين حوزه وجود داشت اما امروز با همت دستگاه‌هاي مختلف به حدود ۲۰ هزار نفر رسيده است كه البته با افتتاح سه مجموعه امروز ۱۷۵۰ نفر به اين ظرفيت اضافه خواهد شد.استاندار تهران تاكيد كرد: بر اساس پيش‌بيني انجام‌شده حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد كه البته اين اعداد دقيق نيست. به اين ترتيب حدود پنج تا شش هزار نفر كمبود ظرفيت وجود دارد كه قطعا با تلاش و همكاري و تعامل شكل گرفته به اين سقف مورد نياز دست پيدا خواهيم كرد.
ساخت ياورشهر ويژه زنان 
در همين خصوص در اين مراسم مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهر تهران نيز گفت: امروز ياور شهر ۷ ويژه معلولان با ظرفيت ۱۰۰ نفر، ياورشهر ۸ ويژه زنان اعصاب و روان با ظرفيت ۱۵۰ نفر و ياور شهر ۹ حداقل با ظرفيت ۱۵۰۰ نفر در دو فاز كلنگ‌زني شد. احمد احمدي صدر مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهر تهران، در آيين افتتاح ۳ مجتمع تربيتي، آموزشي، درماني ياورشهر كه با حضور عليرضا زاكاني شهردار تهران، مهدي چمران رييس و پرويز سروري نايب‌رييس شوراي اسلامي شهر تهران برگزار شد، گفت: تا پيش از اين ۳ هزار ظرفيت در ياورشهرها ايجاد شده بود و امروز ياورشهر ۷ ويژه معلولان با ظرفيت ۱۰۰ نفر، ياورشهر ۸ ويژه زنان با مشكلات اعصاب و روان با ظرفيت ۱۵۰ نفر و ياورشهر ۹ حداقل با ظرفيت ۱۵۰۰ نفر در فاز اول و در فاز دوم كه مراسم كلنگ‌زني آن انجام مي‌شود، ۲۵۰۰ نفر به اين ظرفيت افزوده مي‌شود. مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهر تهران ادامه داد: با مديريت و تاكيد شهردار پايتخت و اهتمام ويژه معاون اجتماعي و فرهنگي و همكاري معاونت فني و عمراني اين مراكز ايجاد شده است. او بيان كرد: در اين دوره مديريت شهري اعتقاد بر اين است كه تنها نبايد به توسعه كالبدي شهر توجه كرد، بلكه پروژه‌هاي اجتماعي و ايجاد زيرساخت‌هاي اجتماعي براي پايتخت ارزش افزوده ايجاد مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون