• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5320 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۸ مهر

خبرخوان

لبنان در انتظار صادرات برق ايران

تا سال گذشته عراق، افغانستان و پاكستان خريداران اصلي برق از ايران بودند. اما چندي پيش مجددا توافقي بين ايران و عراق در زمينه صادرات برق منعقد شد. توافقي به مدت ۵ سال ۴۰۰ مگاوات برق به عراق صادر مي‌شود. اما به نظر مي‌رسد چنين اتفاقي نيفتاده است، چراكه به گفته فرحناكيان، مشاور وزير نيرو در امور بين‌الملل اكنون ما با كشور عراق ۵ خط ارتباطي فعال داريم. البته عراق قبلا از طريق تدمر و بوكمال با سوريه ارتباط الكتريكي داشت كه توسط داعش بخشي از اين خطوط از بين رفته است. همچنين سوريه با لبنان هم اتصال شبكه برق دارد.به گفته اين مقام مسوول روزهاي اخير هياتي از لبنان به كشورمان آمده بودند و مذاكره‌هايي در اين باره انجام شده تا طرح امكان اتصال برق كشورمان به لبنان بررسي شود. پيش‌تر از مقام‌هاي عراقي براي بررسي اين موضوع دعوت به‌ عمل ‌آمده بود كه به دليل بروز مشكلات در عراق آنها اين دعوت را اجابت نكردند.


سهم ۹،۷ درصدي صنعت از صادرات غيرنفتي
بر اساس جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در چهار ماهه نخست امسال مجموع صادرات غيرنفتي شامل پتروشيمي و ميعانات گازي، معدن و صنايع معدني، كشاورزي و صنايع غذايي، فرش و صنايع دستي و صنعت (كليه صنايع توليدي جز صنايع فوق)، ۳۵ ميليون و ۶۴۹ هزار تن به ارزش ۱۷ ميليارد و ۱۳۸ ميليون دلار بوده است. بيشترين سهم اين صادرات مربوط به پتروشيمي و ميعانات گازي است كه به لحاظ ارزشي و وزني به ترتيب نزديك به ۵۸ و ۴۸.۹ درصد كل صادرات غيرنفتي را به خود اختصاص داده است. معدن و صنايع معدني نيز با سهم ۲۳.۸ و ۳۹.۶ درصد از كل ارزش و وزن صادرات غيرنفتي، در رتبه دوم قرار دارد.


تشديد شكاف بين دستمزد و تورم
وحيد شقاقي‌شهري، كارشناس اقتصادي گفت: سياست‌هاي اقتصادي هم در جهت بازتوزيع ثروت عمل نكرده و موجب زياد و زيادتر شدن نابرابري‌ها شده و همين انباشت چالش‌هاي اقتصادي است كه مي‌تواند محرك اعتراضات را ايجاد كند. وي ادامه داد: اعتراض هم به عنوان يك پديده اجتماعي، ريشه و عوامل متعددي دارد و موضوعات اجتماعي، فرهنگي، سياسي، مباحث مرتبط با قانونگذاري و مسائل اقتصادي مي‌توانند منشا اعتراضات باشند و در بررسي ريشه‌اي اعتراضات اخير هم مي‌بينيم كه بخشي از جامعه دغدغه‌ها و نگراني‌هاي اقتصادي داشتند و مساله پيش آمده جرقه‌اي براي بروز اعتراضات پيرامون مشكلات اقتصادي بوده كه البته تفكيك سهم هر يك از عوامل گفته شده در بروز اين پديده اجتماعي كار بسيار سخت و دشواري است.


ضرر۱۰ هزار توماني مرغداران در فروش هر كيلو تخم‌مرغ
ناصر نبي‌پور، رييس اتحاديه مرغ تخم‌گذار تهران مي‌گويد كه مرغداران در ضرر و زيان هستند و قيمت تخم‌مرغ بايد اصلاح شود.وي ادامه داد: قيمت تخم‌مرغ تغيير خواهد كرد، زيرا در غير اين صورت با افزايش هزينه‌هاي توليد، توليدكننده نمي‌تواند ادامه دهد. فقط ۴۲ هزار تومان هزينه خوراك مرغ و استهلاك است و اين هزينه در كنار هزينه‌هاي آب، برق و گاز و كارگر بيشتر خواهد شد. رييس اتحاديه مرغ‌ تخم‌گذار تهران اضافه كرد: هر كيلو تخم‌مرغ براي مرغداران ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان خواهد شد و يك شانه دو كيلويي تخم‌مرغ نيز ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان براي مرغداران هزينه در پي خواهد داشت كه با احتساب كرايه حمل و سود فروشندگان به دست مصرف‌كننده خواهد رسيد.


تداوم كاهش قيمت روغن خوراكي در بازار
روند كاهش قيمت روغن خوراكي در حالي در بازار همچنان ادامه دارد كه برخي افت قيمت‌هاي جهاني را دليل آن عنوان مي‌كنند، اما حذف ارز ۴۲۰۰ توماني و صفر شدن قاچاق روغن به خارج از كشور نيز در كاهش قيمت تاثيرگذار بوده است.بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد كه اكنون در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و خرده‌فروشي‌ها قيمت روغن سرخ كردني صنعتي با وزن ۱۶ كيلوگرمي با قيمت ۹۰۰ تا ۹۱۸ هزار تومان، روغن سرخ‌كردني با قيمت ۱۰۵ هزار تومان، روغن پخت و پز با قيمت ۱۰۰ هزار تومان، روغن سرخ كردني با قيمت ۱۹۵ هزار تومان به فروش مي‌رسد، اين در حالي است كه پيش از اين قيمت روغن ۱۶ كيلوگرمي يك ميليون و ۸۰۰هزار تومان، روغن سرخ‌كردني با قيمت ۱۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان، روغن پخت و پز با قيمت قبلي ۱۱۵ هزار و روغن سرخ كردني با قيمت ۲۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان بود.


سقوط آزاد تقاضا براي آپارتمان‌هاي۶ تا ۱۰ سال ساخت
بررسي تحولات بازار مسكن حاكي از آن است تقاضا براي واحدهاي مسكوني تا 5 سال در آخرين ماه تابستان امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته 33.41 درصد كاهش يافته است.در محدوده خانه‌هاي 6 تا 10 سال تعداد معاملات انجام شده بر اساس آمار سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور 39.02 درصد رشد منفي داشته است.معاملات واحدهاي مسكوني 11 تا 15 سال نيز رشد منفي 11.32 درصد و 16 تا 20 سال نيز رشد منفي 29.52 درصدي در شهريور امسال نسبت به شهريور سال قبل داشته است.اين در حالي است كه معاملات آپارتمان‌هاي بالاي 20 سال همچنان روند صعودي داشته؛ در ماه گذشته تقاضا براي اين خانه‌ها 31.24 درصد در مقايسه با شهريور 1400 افزايش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون