• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5321 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۹ مهر

خبر

سئول:
شرايط امنيتي شرق آسيا وخيم است

دفتر يون سوك يول، رييس‌جمهور كره‌جنوبي ساعاتي پس از آنكه كره‌شمالي اعلام كرد تمريني را در خصوص حمل كلاهك‌هاي هسته‌اي و شليك موشك بالستيك با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي از زير يك مخزن انجام داده، تاكيد كرد كه شرايط امنيتي در شبه جزيره كره و شمال شرق آسيا «وخيم» است. به گزارش ايرنا از يونهاپ، يكي از مقامات دفتر رياست‌جمهوري كره‌جنوبي به خبرنگاران گفت: ضروري است كه اهميت دقيق شرايط واقعي امنيتي را در شبه جزيره و شمال شرق آسيا به درستي بشناسيم و خود را براي رويارويي دقيق با آن آماده كنيم. حفاظت از جان و امنيت مردم تنها نبايد در سطح حرف باشد؛ بلكه اين يك موضوع مربوط به زندگي واقعي است. اين اظهارات ساعاتي پس از آن اعلام شد كه خبرگزاري رسمي كره شمالي از سوي مقامات اين كشور اعلام كرد كه يگان‌هاي ارتش كه «كلاهك‌هاي تاكتيكي» را كنترل مي‌كنند، تمريني را براي پرتاب موشك بالستيك «تحت شبيه‌سازي بارگيري كلاهك‌هاي هسته‌اي تاكتيكي در سيلو زير يك مخزن» انجام داده‌اند. براساس گزارش خبرگزاري رسمي كره شمالي، هدف از اين تمرين، تاييد دستور خارج كردن كلاهك‌هاي هسته‌اي تاكتيكي و انتقال سريع و ايمن آنها در زمان عمليات، بررسي قابليت مديريت كلي و دستيابي يگان‌ها به قابليت‌هاي پرتابي آنها بوده است. بر اساس اين گزارش، كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي ناظر اين رزمايش بوده است. خبرگزاري رسمي كره شمالي نوشت: كيم جونگ اون تاكيد كرد كه هيچ زمينه‌اي براي گفت‌وگو با دشمنان وجود ندارد و ما هيچ احساس نيازي هم به آن نداريم. در هفته‌هاي گذشته كره شمالي اقدام به آزمايش چندين موشك بالستيك ميان‌برد كرد كه از جمله آنها موشك بالستيك ميان‌بردي بود كه بر فراز ژاپن آزمايش شد.


تلاش سناي امريكا براي ممنوعيت فروش سلاح به عربستان سعودي
قانونگذاران امريكايي لايحه‌ توقف تامين سلاح به عربستان را در واكنش به تصميم رياض براي حمايت از اقدام اوپك پلاس در توقف توليد نفت ارايه كرده‌اند. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، «ريچارد بلومنتال» و «رو خانا» سناتورهاي دموكرات گفتند: عربستان تصميم گرفته تا به امريكا ضربه‌اي شديد وارد كند اما امريكا نيز واكنش خودش را دارد؛ ما مي‌توانيم فروش سلاح و فناوري تسليحاتي به اين كشور را متوقف كنيم. آنها همچنين گفتند، آنچه واشنگتن به عنوان حمايت عربستان سعودي از روسيه درك مي‌كند، نيازمند بازبيني گسترده روابط ايالات متحده و عربستان است. بلومنتال و رو خانا همچنين تاكيد كردند كه رياض به صورت گسترده‌اي به كمك‌هاي دفاعي امريكا وابسته است و اين مساله مجبورش مي‌كند تا اگر واشنگتن ديگر به عربستان سلاح ندهد، اين‌ بار با حسن نيت بر سر ميز مذاكره برگردد. اين قانونگذاران همچنين گفتند: ما لايحه‌اي را در سنا و مجلس نمايندگان امريكا ارايه كرده‌ايم كه به سرعت فروش تمامي تسليحات به عربستان را متوقف مي‌كند. اين توقف بايد شامل تداركات نظامي ايالات متحده از جمله تاسيسات آزمايشي «رد سندز» در عربستان سعودي نيز باشد. اين دو قانونگذار همچنين اعلام كردند، اگر عربستان با ممنوعيت خريد سلاح از سوي امريكا روبه‌رو شود، براي جايگزيني با مشكلات و چالش‌هايي مواجه مي‌شود. البته اين وضعيت موقتي است و تا زماني ادامه دارد كه عربستان حمايت از ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه را مورد بازبيني قرار دهد.


رييس امارات متحده عربي امروز با پوتين ديدار مي‌كند
منابع اماراتي و روسي از سفر رييس امارات به روسيه روز سه‌شنبه و ديدار او با پوتين خبر دادند. به گزارش خبرگزاري مهر و به نقل از روسيااليوم، «محمد بن زائد آل نهيان»، رييس امارات متحده عربي سه‌شنبه به روسيه سفر مي‌كند و با «ولاديمير پوتين»، رييس‌جمهور روسيه ديدار خواهد كرد. خبرگزاري رسمي امارات (وام) با اعلام اين خبر افزود كه رييس امارات در اين سفر درباره روابط دوستانه كشورش با روسيه و شماري از مسائل و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي مورد توجه طرفين، با پوتين گفت‌وگو خواهد كرد. «ديميتري پسكوف»، سخنگوي دفتر رياست‌جمهوري روسيه (كرملين) نيز دوشنبه اعلام كرد كه پوتين سه‌شنبه با رييس امارات متحده عربي ديدار خواهد كرد و با او گفت‌وگوهاي دوجانبه خواهد داشت. پسكوف پيش‌تر تاكيد كرده بود كه روسيه براي روابط با امارات كه قطب مهمي در جهان است، اهميت زيادي قائل است.


ارمنستان: به راه‌حل‌ امنيتي كوتاه‌مدت نياز داريم
رييس پارلمان ارمنستان روز دوشنبه در شهر مسكو پايتخت روسيه با وياچسلاو ولودين، رييس دوماي روسيه ديدار كرد. به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاري ارمنستاني حتگ، آلن سيمونيان، رييس پارلمان ارمنستان كه براي سفري سه روزه وارد مسكو شده است، گفت كه «سازمان پيمان امنيت جمعي» در واكنش مناسب به حملات ماه گذشته جمهوري آذربايجان عليه ارمنستان شكست خورد. سيمونيان به ولودين گفت: «ارمنستان براي راه‌حل‌هاي امنيتي بلندمدت وقت ندارد.» سيمونيان ابراز اميدواري كرد كه پيشنهادات اخير سازمان پيمان امنيت جمعي به كاهش تنش و ايجاد ثبات در قفقاز جنوبي كمك كند. مسائل مربوط به ارامنه مقيم در روسيه و تردد اخير شهروندان روس به ارمنستان مورد بحث و بررسي قرار گرفت. سازمان پيمان امنيت جمعي كه مقر آن در مسكو قرار دارد، با انتشار بيانيه‌اي «توسل به زور» در مناطق مرزي ارمنستان و جمهوري آذربايجان را محكوم كرد. اين سازمان اعلام كرد كه كار روي استفاده از ساز و كارهاي سازمان پيمان امنيت جمعي براي حل و فصل وضعيت در مرز ارمنستان و جمهوري آذربايجان سازماندهي شده است. سازمان پيمان امنيت جمعي افزود: «استفاده از زور در مرز ارمنستان و آذربايجان غيرقابل قبول است، بايد از روش‌ها و توافقات سياسي و ديپلماتيك استفاده شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون