• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5321 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۹ مهر

موسيقي نواحي

آغاز ثبت‌نام پانزدهمين جشنواره موسيقي نواحي
دفتر موسيقي اعلام كرد كه پانزدهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران به ‌صورت غيررقابتي از تاريخ ۲۰ آبان تا ۲۵آبان ماه در شهر كرمان برگزار خواهد شد و مهلت پذيرش متقاضيان تا پايان روز دوشنبه ۲۵ مهرماه است. ستاد پانزدهمين جشنواره موسيقي نواحي از كليه هنرمندان حوزه موسيقي اقوام در عرصه‌هاي فعاليت‌هاي اجراي صحنه‌اي و فعاليت‌هاي پژوهشي دعوت كرد در اين رويداد مشاركت كنند. پانزدهمين جشنواره موسيقي نواحي به دبيري محمدعلي مرآتي و با حمايت دفتر موسيقي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همكاري انجمن موسيقي ايران و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان برگزار مي‌شود.

حضور موسيقي ايران در يك سمپوزيوم جهاني
يكي از پژوهشگران موسيقي نواحي ايران از حضور خود و تعدادي ديگر از مدرسان حوزه فرهنگ‌شناسي، در سمپوزيوم بين‌المللي فرهنگ و ادب و هنر اقوام ترك جهان در كشور تركيه خبر داد.
دامون شش‌ بلوكي، نوازنده و مدرس موسيقي نواحي ايران كه طي سال‌هاي اخير در رويدادها و فستيوال‌هاي مختلف موسيقي كشورمان به عنوان شركت‌كننده يا عضو هيات داوران حضور موثري داشته در گفت‌وگو با مهر از حضور خود و تعداد ديگري از محققان و پژوهشگران ايراني در سمپوزيوم بين‌المللي فرهنگ، ادب و هنر اقوام ترك جهان در منطقه ارزنجان تركيه طي روزهاي آينده خبر داد و گفت: اين فستيوال يكي از مهم‌ترين فستيوال‌ها و رويدادهاي مهم حوزه فرهنگ‌شناسي و موسيقي اقوام ترك جهان است كه طي روزهاي هفدهم تا بيست و يكم مهرماه سال جاري در منطقه ارزنجان تركيه با مديريت علمي پروفسور علي كافكاسيالي و حضور پيشكسوتان، دانشمندان و هنرمندان شناخته شده اين حوزه فرهنگي در جهان برگزار مي‌شود.

آلبومي از موسيقي شمال بوشهر
آلبوم پژوهشي «موسيقي شمال بوشهر» با تدوين و گردآوري محسن شريفيان مشتمل بر موسيقي شهرستان ديلم، بلوكات‌ ليراوي و حيات داود از توابع شمالي استان بوشهر توسط موسسه ماهور منتشر شد.
محسن شريفيان توضيحاتي را در اين باره نوشته كه در بخشي از آن آمده است: در استان بوشهر موسيقي بلوكات حيات داود و ليراوي در دو شهرستان گناوه و ديلم نسبت به ديگر مناطق آن بسيار متفاوت است و با توجه به حضور فعال نوازندگان شهرستان ديلم، اين شهرستان منطقه مناسبي براي ضبط و معرفي اين نوع موسيقي است. اقوام لر بيشترين تعداد مهاجرين به استان بوشهر را تشكيل مي‌دهند، حضور آنها در مناطق ديلم، گناوه، دشتستان و دهستان انگالي در شهرستان بوشهر كاملا مشهود است. بنابراين موسيقي شمال استان بوشهر و به صورت ويژه موسيقي شهرستان ديلم، با توجه به سيطره زبان و فرهنگ لري، روايتي متفاوت نسبت به جنوب شرق استان و مناطقي نظير سيراف و كنگان دارد، همين‌طور با موسيقي مركز استان يا بندر بوشهر نيز متفاوت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون