• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5321 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۹ مهر

خبرخوان

نپيوستن ‌به FATF مانع‌ جدي  در روابط تهران- دمشق
رييس انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار داشت: عدم عضويت ايران در FATF براي سوريه هم در همكاري با ايران مشكلاتي را ايجاد كرده و كار را براي هر دو طرف سخت مي‌كند. به گزارش ايلنا، ايرج رهبر درباره اظهارات «رستم قاسمي» وزير راه و شهرسازي درباره آمادگي ايران براي حضور در پروژه‌هاي بزرگ مسكن‌سازي در سوريه گفت: اين موضوع جديدي نيست و از چندين سال گذشته مسوولان درباره حضور ايرانيان و شركت‌هاي ايراني براي همكاري در ساخت‌وساز با سوريه صحبت‌هايي داشته‌اند و متقاطعي هم در كنار دولتمردان در جلسات مذاكرات براي حضور در پروژه‌هاي عمراني از جمله مسكن‌سازي در سوريه حضور داشتيم. وي ادامه داد: در مقطعي هم مذاكرات براي ساخت ٢٠ هزار واحد مسكوني در سوريه توسط ايراني‌ها جدي شد اما به دلايل و مشكلات متعدد نه انبوه‌سازان ايراني و نه سوري‌ها رغبتي براي اين همكاري‌ها و ساخت‌وسازها ندارند. رييس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به بخشي از مشكلات موجود براي همكاري در پروژه‌هاي عمراني در سوريه گفت: يكي از مهم‌ترين مشكلات بحث صدور و آزاد كردن ضمانتنامه‌ها از سوي سوريه است و سوري‌ها در اين مورد ايراني‌ها را اذيت مي‌كنند و با ايرادهاي بني‌اسراييلي ضمانتنامه‌ها را آزاد نمي‌كنند. همين اقدامات‌شان نشان مي‌دهد كه سوري‌ها هم رغبتي به حضور شركت‌هاي ايراني در بازسازي اين كشور ندارند. رهبر افزود: از ديگر مشكلات محدوديت‌هاي موجود به دليل عدم عضويت ايران در FTAF و تحريم‌هاي نقل و انتقالات مالي است. عدم عضويت ايران در FATF براي سوريه هم براي همكاري با ايران مشكلاتي را ايجاد كرده و كار را براي دو طرف سخت مي‌كند. وي با اشاره به مشكلات موجود در حمل‌ونقل مصالح اظهار داشت: از ديگر مشكلات بحث حمل مصالح ساختماني است. تنها راه ارزان براي انتقال مصالح ساختماني بندر لاذقيه بوده كه براي حمل بار از ايران تا اين بندر بايد مذاكرات قوي و پشتوانه‌دار انجام شود اما در ايران براي اين مباحث متولي وجود ندارد كه بتوانيم موضوع را از آن محل پيگيري كنيم.


افزايش بيكاري جوانان به دنبال فيلترينگ
حميد حاج‌اسماعيلي، كارشناس حوزه كار مي‌گويد: «جمعيت فعال كشور رشد كافي نمي‌كند و كوچك در نظر گرفته مي‌شود، به همين دليل نرخ بيكاري ما بالا نيست. در حالي كه طبق برآوردهاي ما، نرخ واقعي بيكاري دو رقمي است. با اين حال، مركز آمار نرخ بيكاري را يك‌رقمي اعلام كرده است.» در عين حال، با رفع محدوديت‌هاي كرونايي، انتظار ايجاد يك موج رونق در بخش خدمات مي‌رفت كه حالا با اعمال فيلترينگ و قطعي اينترنت نگراني‌هاي زيادي در اين بخش ايجاد شده است. حاج‌اسماعيلي در اين باره هم بر اين باور است كه اين شرايط نگران‌كننده باعث از بين رفتن تعداد زيادي مشاغل و افزايش بيكاري مي‌شود. به همين دليل، سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي مربوطه بايد به فكر چاره كار باشند. حاج‌اسماعيلي گفت: موضوع بعدي، در نظر گرفتن واقعيات اقتصادي و اجتماعي است. الان نرخ بيكاري به‌ويژه در سه بخش جوانان، فارغ‌التحصيلان و زنان بالاست. برآوردها نشان مي‌دهد حتي نرخ بيكاري در استان‌هاي مرزي بالاي ۴۰ درصد است. نرخ بيكاري جوانان بالاي ۲۵ درصد، فارغ‌التحصيلان بيش از ۴۵ درصد و زنان بالاي ۳۵ درصد است. اين آمار نشان مي‌دهد كه متوسط نرخ رشد اقتصادي نبايد اينقدر پايين باشد.


همسان‌سازي تعرفه‌هاي ترانزيتي ايران و ۶ كشور آسياي ميانه
امين ترفع، مديركل تجاري‌سازي و امور تشكل‌هاي وزارت راه و شهرسازي گفت: با پيشرفت موضوعات ترانزيتي ايران در حوزه آسياي ميانه، دستوركار همسان‌سازي تعرفه‌هاي ترانزيتي بين ايران و ۶ كشور تهيه مي‌شود. به گفته ترفع، اجلاس ترانزيت ايران با كشورهاي حوزه آسياي ميانه از نتايج اجلاس شانگهاي است. روساي جمهوري كشورها تصميم گرفتند تا در اين اجلاس ريز همكاري‌هاي ترانزيتي بررسي شود و چارچوبي بين ايران و كشورهاي آسياي ميانه ايجاد شد تا بتوانيم به صورت چندجانبه موضوعات ترانزيتي را جلو ببريم.


 پرداختي به صندوق تثبيت بورس به 5.5 هزار ميليارد تومان رسيد
با توجه به بررسي‌هاي انجام‌شده، ۵۰۰ ميليارد تومان از تعهدات ۱۲ هزار مليارد توماني صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار سرمايه انجام شده است. با واريز اين رقم مجموع پرداختي به صندوق تثبيت بازار سرمايه به ۵ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان رسيده است. با توجه به قراردادي كه پيش از اين بين صندوق توسعه ملي و بازارسرمايه منعقد شده بود، مقرر شد معادل ريالي 510 ميليون دلار به صورت تدريجي در بازار سرمايه، سرمايه‌گذاري شود كه اين مبلغ به نرخ سامانه معاملات الكترونيك (ETS) حدود 12 هزار ميليارد تومان بوده است.


جعل برندهاي مطرح تنباكوي معسل با قيمت گزاف
محمدرضا تاجدار، رييس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان محصولات دخاني با بيان اينكه در حال حاضر تخمين زده مي‌شود نياز سالانه كشور ۱۰ تا ۱۲ هزار تن تنباكو است كه سال گذشته حدود ۵۰۰۰ تن از آن در كشور توليد شده، تصريح كرد: خلأ بين توليد ومصرف عمدتا از طريق قاچاق يا توليد محصول تقلبي پر مي‌شود و كالاهاي تقلبي با جعل برندهاي مطرح و قيمت بالا فروخته مي‌شوند. وي افزود: علت توليد نسبتا بالاي تنباكوي تقلبي اين است كه توليد تنباكو معسل ساده است، ماشين‌آلات خاصي نياز ندارد و بيشتر نيروبر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون