• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5332 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲ آبان

شي جين‌پينگ رقبا را از ميدان دور كرد

ديكتاتوري خزنده؟

گروه جهان | شي جين‌پينگ در 10 سال حكومت بر چين، رقباي سياسي را حذف و متحدان را جايگزين آنها كرده است. او جامعه مدني را از بين برده است و هيچ منبع كمكي در اختيار شهروندان قرار نمي‌دهد تا محتاج دولت باقي بمانند. او مخالفت‌ها را در نطفه خفه و گفت‌وگوها در عرصه عمومي را با تبليغات درباره عظمت خود اشباع كرده است. اكنون پس از تصاحب بي‌سابقه سومين دوره رياست‌جمهوري شي جين‌پينگ آماده است تا ديدگاه خود را در مورد چين ملي‌گرا و متلاطم، با محوريت خود پيش ببرد.تثبيت قدرت او در صفحه اول «روزنامه مردم» كه سخنگوي رسمي حزب كمونيست چين محسوب مي‌شود، به نمايش گذاشته شد. اين روزنامه در پايان هر كنگره حزب در 20 سال گذشته، تصوير رهبر ارشد را در كنار ساير مقامات عاليرتبه منتشر كرده كه نشان‌دهنده مدلي از رهبري جمعي است. اما اين سنت پس از جلسه اخير كنگره حزب به پايان رسيد و تصوير شي جين‌پينگ تقريبا تمام صفحه را به خود اختصاص داد. در جلسات دوره‌اي كنگره امسال حزب كه روز شنبه پايان يافت، كنترل شي جين‌پينگ بيش از پيش تقويت شد. شي جين‌پينگ اكنون قدرتمندترين رهبر چين از زمان مائوتسه تونگ است كه اقتدار تقريبا نامحدودش چين را به سال‌هاي قحطي و خونريزي سوق داد. در نتيجه اين جلسه كنگره، تسلط شي جين‌پينگ بر زندگي روزمره مردم بيشتر و بيشتر شد.اين در حالي است كه تا همين امروز هم او تقريبا همه جا حضور و در همه امورات دخالت داشته است. قدرت همه‌جانبه شي جين‌پينگ از بالاترين سطح دولت چين آغاز مي‌شود. قدرتمندترين نهاد حزب كمونيست يك كميته سياسي است كه تصميم‌گيري درباره اعضاي آن در جلسات محرمانه و پشت درهاي بسته صورت مي‌گيرد. 
از لحاظ تاريخي، جناح‌هاي رقيب حزب براي ارتقاي نامزدهاي مورد نظر خود در كميته تلاش كرده و گروه نهايي را مجبور مي‌كنند كه تضارب آرا در در تركيب نهايي لحاظ كند. اما تركيب جديد كه يكشنبه اعلام شد، نشان مي‌دهد كه شي جين‌پينگ تا چه اندازه اين سنت و هنجار قديمي را شكسته است.  در يك تغيير اساسي، چهار نفر از هفت عضو كميته دايمي قبلي جاي خود را به مرداني دادند كه وفادار به شي جين‌پينگ تلقي مي‌شوند و نه فقط متحد. يكي از خصوصيت‌هاي اين تركيب اين است كه رسيدگي به اولويت‌هاي رييس‌جمهور در راس امور خواهد بود و همچنين همه اعضا حداقل 60 سال سن دارند كه همين مساله باعث مي‌شود هيچ كدام نتوانند جانشين بالقوه‌اي براي شي جين‌پينگ در 5 سال پيش‌رو محسوب شوند. 
دستور كار آقاي شي 
يكي از شعارهاي اصلي شي جين‌پينگ اين است كه او به تنهايي توانايي رهبري چين را به سوي دوره‌اي باشكوه دارد. او سياست‌هايي مانند «كوويد صفر» - تلاش براي ريشه‌كن كردن ويروس كرونا با قرنطينه و آزمايش‌هاي انبوه - و حفظ موضع تهاجمي در قبال تايوان را به عنوان تنها راه چين براي اثبات خود در صحنه جهاني مشخص كرده است. 
اين بدان معناست كه حتي در شرايطي كه برخي اين سياست‌ها به اقتصاد آسيب مي‌زند، نارضايتي عمومي را برانگيخته و تنش‌هاي ژئوپليتيكي را افزايش مي‌دهد، اما زير سوال بردن اين سياست‌ها به معناي زير سوال بردن شخص شي جين‌پينگ است كه در چين امروزي غيرقابل تصور است. حتي گزارش‌هاي تاريخ حزب اكنون حول محور شي جين‌پينگ مي‌چرخد، گويي تحولات حزب به‌طور اجتناب‌ناپذيري فقط بر رهبري او متمركز بوده است . به عنوان نمونه، موزه حزب كمونيست چين را در نظر بگيريد كه سال گذشته در پكن افتتاح شد.به نظر مي‌رسد اين موزه براي تقويت كيش شخصيت پيرامون شي جين‌پينگ طراحي شده تا اين‌گونه نشان بدهد كه دستور كار مدنظر شي جين‌پينگ پشتوانه تاريخي دارد. نقل قول‌هاي او در سراسر نمايشگاه‌ها - حتي آنهايي كه درباره رويدادهاي دهه‌ها قبل از تولدش هستند، مانند اعتراض‌هاي دانشجويي ضد امپرياليستي در سال 1919 - روي ديوارها چسبانده شده‌اند، گويي فقط او مي‌تواند همه اين لحظات كليدي در تاريخ حزب را توضيح داده و اعتبار بخشد.
مردي كه «محور» است 
در سراسر كشور، شعارهايي زينت بخش مراكز خريد و ساير مكان‌هاي عمومي هستند كه يك خط واحد را دنبال مي‌كنند: معرفي شي جين‌پينگ به عنوان هسته يا محور امور. اين عبارتي است كه مسوولان كمپين تبليغاتي رييس‌جمهور با توسل به آن شخص شي و ايده‌هاي سياسي او را معرفي مي‌كنند.
 (مفهوم «هسته» رهبري را اول بار مائو نخستين رهبر جمهوري خلق چين به كار برد. او اين اصطلاح را در دهه ۱۹۴۰ قبل از تسلط يافتن حزب بر چين در سال ۱۹۴۹ وضع كرد. در اين دوران مائو مشغول تثبيت قدرتش در درون حزب از طريق تصيفه مخالفان‌ بود. اين اصطلاح درباره آقاي شي در سال ۲۰۱۶ پديدار شد  و بروز آن از آن زمان روز به روز رايج‌تر شده است.) 
تفكرات آقاي شي
حتي زماني كه كشور ميزبان يك رويداد سياسي بزرگ نيست هم گريز از شي جين‌پينگ، تفكرات و تصويرهاي او ممكن نيست. كودكان چيني فلسفه سياسي آقاي شي، معروف به «انديشه شي جين‌پينگ» را در كتاب‌هاي درسي كه به نام او است، ياد مي‌گيرند. كتاب‌هاي او درباره نحوه ادامه امور در چين تقريبا در ورودي هر كتابفروشي به چشم مي‌خورد و حتي نرم‌افزارهايي هم براي موبايل‌ها ساخته شده كه به‌طور خلاصه شما را با افكار و سياست‌هاي شي جين‌پينگ آشنا مي‌كند.  فلسفه شي جين‌پينگ همچنين در قانون اساسي حزب كمونيست در سال 2017 نوشته شد و وضعيت آن در كنگره امسال با قطعنامه‌اي كه اعلام مي‌كرد اصلاحات قانون اساسي حزب براي حمايت بهتر از تفكر شي جين پينگ طراحي شده، بيشتر تقويت شد.
تاكيد بر اداي احترام درخور و قابل مشاهده به شي جين‌پينگ، فشاري را براي دولت‌هاي محلي، مدارس و ساير نهادها براي نشان دادن وفاداري خود به او ايجاد كرده است. در طول جلسات كنگره، عكس‌هايي از بيماران بيمارستاني، آتش‌نشانان و حتي راهبان در حال تماشاي سخنراني شي جين‌پينگ در شبكه‌هاي اجتماعي پخش شد. با اين حال، حتي در زمان شي جين‌پينگ، نشان دادن وفاداري به يك نفر در كشوري كه هنوز درگير تبعات انقلاب فرهنگي، يك دهه خشونت و تعصبي كه مائو براي تقويت قدرت خود طراحي كرده بود،  مي‌تواند بيش از حد پيش برود. در اوايل سال جاري، برخي مقامات محلي در جنوب چين، كتابچه‌هاي قرمز كوچكي درباره انديشه شي جين‌پينگ چاپ و توزيع كردند.عكس‌هايي از روستاييان، دانش‌آموزان، سرآشپزهاي هتل و كارمندان دولتي كه اين كتابچه‌ها را در اختيار داشتند در رسانه‌هاي دولتي منتشر مي‌شد. يك وب‌سايت دولتي در توصيف اين عكس نوشته بود: «گنج در كف دست شما». اما با پخش شدن اين تصاوير در شبكه‌هاي اجتماعي، برخي كاربران نسبت به تكرار تاريخ و پژواك كتاب قرمز كوچك، كتاب نوشته‌هاي مائو كه به‌طور گسترده در طول انقلاب فرهنگي توزيع شد، ابراز نگراني كردند. اندكي پس از اين انتقادها بود كه رسانه‌ها تمام آن عكس‌ها را بي‌سر و صدا پاك كردند. 
 منبع: نيويورك‌تايمز 


   كودكان چيني فلسفه سياسي آقاي شي، معروف به «انديشه شي جين‌پينگ» را در كتاب‌هاي درسي كه به نام او است، ياد مي‌گيرند. كتاب‌هاي او درباره نحوه ادامه امور در چين تقريبا در ورودي هر كتابفروشي به چشم مي‌خورد و حتي نرم‌افزارهايي هم براي موبايل‌ها ساخته شده كه به‌طور خلاصه شما را با افكار و سياست‌هاي شي جين‌پينگ آشنا مي‌كند.
   تاكيد بر اداي احترام درخور و قابل مشاهده به شي جين‌پينگ، فشاري را براي دولت‌هاي محلي، مدارس و ساير نهادها براي نشان دادن وفاداري خود به او ايجاد كرده است. در طول جلسات كنگره، عكس‌هايي از بيماران بيمارستاني، آتش‌نشانان و حتي راهبان در حال تماشاي سخنراني شي جين‌پينگ در شبكه‌هاي اجتماعي پخش شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون