• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5332 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲ آبان

صحنه

بازيگر تئاتر بريتانيا در پشت صحنه جان باخت

جوزفين ملويل بازيگر صحنه‌هاي نمايش بريتانيا پس از اجراي نمايش، پشت صحنه جان باخت. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از گاردين، جوزفين ملويل بازيگر و كارگردان ۶۱ ساله تئاتر بريتانيا پس از بازي در نقش خود در «۹ شب در ناتينگهام» پشت صحنه به زمين افتاد و از دنيا رفت. وي پنجشنبه شب پس از ايفاي نقشش در نقش شخصيتي به نام «خاله مگي» در خانه نمايش ناتينگهام دچار حمله شد و به زمين افتاد و فوريت‌هاي پزشكي نيز موثر نيفتاد. هنوز دليل فوت وي اعلام نشده است. همكاران وي در اين نمايشنامه كه محصول مشترك ۲ تئاتر ناتينگهام پلي‌هاوس و ليدز پلي هاوس بود، از او به عنوان شخصيتي دوست‌داشتني و يك بازيگر، كارگردان، تهيه‌كننده و نويسنده عميقا مورد احترام ياد كردند. پس از درگذشت ملويل تمامي اجراهاي اين نمايش لغو شد. ملويل كارش را با ايفاي نقش در سريال تلويزيوني «ايست اِندرز» از سال ۱۹۸۶ شروع كرده بود و از همان زمان كارش را به عنوان بازيگر ادامه داد و بعدها كارگرداني هم انجام داد. آجوا آدو بازيگر سريال تحسين‌شده «بريجرتون» با انتشار خبر درگذشت اين بازيگر نوشت: يك بازيگر فوق‌العاده در عرصه كميك كه بخشي از جامعه هنرمنداني بود كه قدرت داستان‌سرايي سياه‌پوستان را مي‌شناخت، از دست رفت.

ساموئل ال جكسون به برادوي بازگشت

به گزارش مهر به نقل از ورايتي، «درس پيانو» با بازي ساموئل ال جكسون به كارگرداني همسرش لاتانيا ريچادرسون جكسون در برادوي اجرا مي‌شود. اين دو با هم اجراي جديدي از اين درام كلاسيك را از هفته پيش روي صحنه برده‌اند. ساموئل ال جكسون با بازي در اين نمايش براي اولين‌بار پس از بازي در «قله كوه» در سال ۲۰۱۱ به برادوي بازمي‌گردد. وي در آن نمايش در نقش دكتر مارتين لوتركينگ ظاهر شده بود. همسر وي نيز پس از كارگرداني «كشمكش در خورشيد» در سال ۲۰۱۴ و «كشتن مرغ مقلد» در سال ۲۰۱۸ دوباره به برادوي بازمي‌گردد. ساموئل گفته است هميشه آماده كار روي صحنه است اما به دنبال آن نيست و خوش‌شانسي اين بود كه كارگردان مناسبي وجود داشت كه بتواند او را متقاعد به حضور در اين نمايش كند. «درس پيانو» در پيتزبورگ و در سال ۱۹۳۶ در دوران ركود بزرگ اتفاق مي‌افتد و ماجرا بر سر فروش يك ميراث خانوادگي كه پيانويي كنده‌كاري شده است، رخ مي‌دهد. به دنبال مشاجره‌اي بين پسر ويلي و خواهرش برنيس بر سر فروش يك ميراث خانوادگي كه ساخته شده توسط يك برده است، جد برنيس مي‌خواهد آن را حفظ كند. او آن را يك قطعه ارزشمند از تاريخ و يادآور پيوندهايي مي‌داند كه وجود داشت، اما پسر ويلي مي‌خواهد آن را بفروشد و از درآمد حاصل از فروش آن براي خريد زمين كشاورزي استفاده كند. لاتانيا مي‌گويد: اين بحثي است بين احترام به ميراث شما يا استفاده از چيزي باارزش براي خريد سهام خود در محقق شدن روياي امريكايي. شما چه كار مي‌كنيد؟ آيا به آن قطعه تاريخ چنگ مي‌زنيد يا از آن براي ايجاد ثروت نسلي استفاده مي‌كنيد؟
«درس پيانو» نوشته آگوست ويلسون برنده جايزه پوليتزر نمايشنامه است. اين نمايش از ۱۳ اكتبر در «اتل بري‌مور تئاتر» با گنجايش ۱۰۴۳ صندلي در حال اجراست. زمان اجراي نمايش ۲ ساعت و ۴۵ دقيقه است. دنيله بروكس، مايكل پاتس، پيتر جي فرناندز، شارينا مارتين و چارلي براونينگ ديگر بازيگران اين نمايش هستند. 

گلاب آدينه همچنان در فكر اجراي متن بيضايي

با وجود تعطيلي بعضي سالن‌هاي تئاتري و مسدودسازي پلتفرم پرمخاطبي كه در زمينه تبليغات آثار نمايشي كمك‌حال گروه‌ها بود، روابط عمومي سالن شهرزاد «پرده خانه» اعلام كرده كه گلاب آدينه همچنان قصد دارد اين نمايشنامه نوشته بهرام بيضايي را در اين مجموعه روي صحنه ببرد. به گزارش« اعتماد» «پرده خانه» بهرام بيضايي از ۱۵ آبان به كارگرداني گلاب آدينه و تهيه‌كنندگي سعيده اسماعيل‌نيا در سالن شماره يك اين پرديس اجرا خواهد شد. آدينه طي يادداشتي عنوان كرد: «گرچه از وقايع اين روزها، چشمم گريان و دلم خونين است اما اگر شرايط هزار برابر بدتر از وضع موجود باشد، تا توان دارم هرگز سالن تئاتر را رها نخواهم كرد. از سال‌هاي دورتا به امروز، تعطيلي تئاتر و موسيقي خواسته قلبي دشمنان هنر بوده است؛ فرصت اين شادي از سوي من، براي ايشان محقق نخواهد شد.»
از ساير عوامل اين نمايش مي‌توان به شبير پرستار مجري طرح، شكوفه آزادگان برنامه‌ريز و دستيار كارگردان، مهدي صفافلاح آهنگساز، مقدي شاميريان طراح لباس، علي پور احمديان و نويد معمار طراحان صحنه، رضا خضرايي طراح نور، انسيه فرض الهي چهره‌پرداز و ايمان ياري طراح گرافيك اشاره كرد. اين سومين تجربه كارگرداني گلاب آدينه روي نمايشنامه‌هاي بهرام بيضايي بعد از «سلطان مار» و «مرگ‌يزدگرد» است. 
فهرست بازيگران «پرده خانه» به زودي اعلام خواهد شد. «پرده خانه» داستان زنان بازيخانه حرمِ سلطاني پريشان احوال است كه با آمدن نوعروس كم سال، تصميم به قتل شاه مي‌گيرند. پيش‌فروش بليت‌هاي جديدترين نمايش گلاب آدينه از اواخر اين هفته آغاز خواهد شد. آدينه سال قبل نمايش موزيكال «بانوي محبوب من» را در سالن اصلي تئاتر شهر به صحنه برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون