• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5335 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۵ آبان

خبر جهان

فراخوان عمران خان براي «راهپيمايي بزرگ لاهور تا اسلام‌آباد» در روز جمعه
عمران خان اعلام كرده كه براي مجبور ساختن دولت به منظور موافقت با انحلال مجمع ملي و اعلام انتخابات زودهنگام، در ۲۸ اكتبر سال جاري ميلادي (روز جمعه) يك راهپيمايي عظيم در پاكستان برگزار مي‌كند. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه هندوستان تايمز، عمران خان ۷۰ ساله نخست‌وزير سابق پاكستان اخيرا با حكم كميسيون انتخابات كشور بابت ناكامي در اطلاع‌رساني درباره پول‌هاي ناشي از فروش هداياي دريافتي موسوم به پرونده «توشه‌خانه» ردصلاحيت شد. ديوان عالي اسلام‌آباد روز دوشنبه اعلام كرد كه عمران خان از رقابت در انتخابات آتي منع نشده است. نخست‌وزير سابق پاكستان از لاهور كه قرار است صحنه اعتراض بزرگ روز جمعه باشد و به سمت اسلام‌آباد پيش برود، به مردم گفت: اين اعتراض از منطقه ليبرتي چوك آغاز مي‌شود و او خودش رهبري آن را برعهده دارد. عمران خان افزود: ما ساعت ۱۱ صبح به وقت محلي در اين مكان حاضر مي‌شويم و به سمت اسلام‌آباد مي‌رويم. وي ادامه داد: اين راهپيمايي به واقع نبرد حقيقي كشور براي آزادي واقعي است و معترضان به خواسته خود از طريق ابزار صلح‌آميز دست مي‌يابند. عمران خان همچنين گفت: ما براي درگيري و خشونت به اسلام‌آباد نمي‌رويم. ما به دنبال نقض قوانين نيستيم. ما وارد منطقه امنيتي «سرخ» نمي‌شويم، بلكه در منطقه‌اي كه توسط ديوان عالي تعيين شده، اعتراض برگزار مي‌كنيم. به معترضان تاكيد مي‌كنم كه راهپيمايي را صلح‌آميز برگزار كنند. وي همچنين گفت: اين راهپيمايي براي يك آزادي حقيقي است و هيچ بازه زماني ندارد. ما به اسلام‌آباد مي‌رويم و مردم از سراسر كشور به ما ملحق مي‌شوند. عمران خان بار ديگر از راي عدم اعتماد در آوريل ۲۰۲۲ كناره‌گيري كرد و از آن زمان راهپيمايي‌هايي را در سراسر كشور با هدف مجبور كردن دولت براي برگزاري يك انتخابات جديد كه مطمئن است در آن پيروز مي‌شود، برگزار كرده است.


تاكيد بايدن و ريشي سوناك بر روابط ويژه لندن-واشنگتن
جو بايدن و ريشي سوناك درباره حمله روسيه به اوكراين و ابزاري براي رسيدگي به چالش‌هاي ايجاد شده از سوي چين صحبت كردند. به گزارش دويچه وله، پيش‌تر جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا انتخاب ريشي سوناك را به عنوان نخست‌وزير انگليس «خوب» توصيف كرد. بايدن همچنين روز سه‌شنبه با ريشي سوناك صحبت و بر همكاري ويژه بين دو كشور تاكيد كرد. بايدن در اين تماس تلفني به نخست‌وزير جديد انگليس گفت كه لندن همچنان متحد نزديك امريكاست. سوناك ۴۲ ساله رسما پس از ديدار با پادشاه انگليس در كاخ باكينگهام به عنوان نخست‌وزير جديد اين كشور منصوب شد. وي در ميانه ناآرامي‌هاي سياسي پس از نخست‌وزيري ۴۹ روزه ليز تراس، امور اقتصادي انگليس را كه در بحران به سر مي‌برد، به دست گرفته است. دو طرف درباره حمله روسيه به اوكراين صحبت و بر اهميت همكاري براي حمايت از كي‌يف و مسوول دانستن روسيه بابت اين اقداماتش تاكيد كردند. سوناك و بايدن همچنين درباره ابزار رويارويي با آنچه تهديد ناشي از چين خواندند و همچنين مساله ايرلند شمالي و تعهد به توافق جمعه نيك نيز صحبت كردند.


احتمال آزادسازي ۳ ميليارد دلار از اعتبارات مسدود شده ونزوئلا

مقامات ونزوئلا سعي دارند با نظارت و مديريت سازمان ملل و در قالب بسته كمكي بشردوستانه، ۳ ميليارد دلار از بودجه مسدود شده اين كشور در بانك‌هاي خارجي را آزاد كنند. به گزارش خبرگزاري رويترز، اين پيشنهادها راهي براي ازسرگيري مذاكرات سياسي در ونزوئلا ايجاد كرده و در حالي مطرح شده‌اند كه بسياري از شهروندان اين كشور به امريكا مهاجرت كرده و مخالفان و موافقان سياست‌ها مهاجرتي امريكا را به چالش مي‌كشند. منابع آگاه كه نخواستند نام‌شان فاش شود، به رويترز گفتند كه مهاجراني كه به مرز مكزيك و امريكا مي‌رسند باعث شده‌اند تا گفت‌وگوها درباره آزادسازي بودجه‌هاي ونزوئلا در بانك‌هاي خارجي از سر گرفته شود، بودجه‌اي كه مي‌تواند به تامين غذا و دارو براي مردم ونزوئلا كمك كند. بر اساس تحقيق ملي شرايط زندگي توسط دانشگاه‌هاي ونزوئلا، ۹۴ درصد از مردم اين كشور در يك‌سال گذشته در فقر زندگي كرده و بيش از نيمي از آنها با عدم امنيت غذايي سطح متوسط تا شديد دست و پنجه نرم كرده‌اند. برخي تحليلگران و گروه‌هاي حقوق بشري مي‌گويند كه تحريم‌هاي امريكا و غرب، بحران اقتصادي عميق اين كشور را تشديد كرده‌اند. در سال ۲۰۱۹ دولت وقت امريكا و ديگر كشورهاي غربي تحريم‌هايي عليه ونزوئلا وضع كردند كه دسترسي دولت نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري اين كشور به درآمدهاي نفتي ونزوئلا را مسدود و ميلياردها دلار بودجه دولتي ونزوئلا را در بانك‌هاي خارجي ضبط كرد. منابع رويترز گفتند كه واشنگتن و برخي متحدان اروپايي‌اش آزادسازي اين بودجه‌ها را اقدامي ضروري براي توافق سياسي ميان دولت مركزي ونزوئلا و اپوزيسيون اين كشور مي‌دانند. استفان دوجاريك، سخنگوي سازمان ملل گفت: اين سازمان از دولت ونزوئلا و اپوزيسيون اين كشور مي‌خواهد گفت‌وگوي معنادار و جامعي داشته باشند كه به راه‌حل‌هاي مذاكره‌محور برسند، راه‌حل‌هايي كه حقوق بشر در مركز آنها قرار دارد. او از اعلام اينكه آيا سازمان ملل مديريت و نظارت بر اين برنامه كمكي جديد را پذيرفته يا خير، خودداري كرد و افزود: تامين منابع هنوز يك چالش بزرگ است، تا امروز تنها ۱۶.۵ درصد از بودجه لازم براي برنامه كمكي ۲۰۲3-۲۰۲2 تامين شده و سازمان ملل خواستار حمايت بيشتر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون