• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5335 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۵ آبان

كنكور سال آينده چگونه برگزار مي‌شود؟

نظر وزير آموزش‌وپرورش درباره حذف دروس عمومي از كنكور سراسري

گروه  اجتماعي

وزير آموزش‌وپرورش با اشاره به تغييرات كنكور سراسري از سال آينده به دنبال ابلاغ مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و حذف دروس عمومي از كنكور گفت: دروس عمومي از كنكور حذف شده‌اند، ولي از پايه دهم، يازدهم و دوازدهم حذف نشده‌اند و به صورت تشريحي در قالب امتحانات نهايي سنجيده مي‌شوند. نمي‌توان دروس عمومي را صرفا در قالب آزمون‌هاي چهارگزينه‌اي مورد ارزيابي و سنجش قرار داد. نمي‌خواهم بگويم آزمون چهارگزينه‌اي را به‌طور كامل رد مي‌كنم، اما سوالات تشريحي در لايه «تفهيم» قرار مي‌گيرد. يوسف نوري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: معتقدم نظام پذيرش دانشگاهي بايد خودش براي خودش بينديشد. آموزش و پرورش كار خودش را انجام مي‌دهد و آموزش عالي بايد خودش از ميان دانش‌آموزان انتخاب كند؛ در دنيا هم اين‌گونه است. او افزود: اكنون در ايران كنكور در قالب سوالات چهارگزينه‌اي برگزار مي‌شود، اما در كشورهاي ديگر سوالات صرفا چهارگزينه‌اي طراحي نمي‌شوند.

وزير آموزش‌وپرورش با بيان اينكه كنكور، عاملي براي انحراف نظام آموزشي از مسير اصلي خودش است، گفت: دانش‌آموز بايد بتواند خودش را در برابر فرصت‌هاي يادگيري قرار دهد. در مجموع لازم است تغييراتي در روند برگزاري كنكور ايجاد شود. تمركز روي كنكور خوب نيست.
نوري ادامه داد: به نظر مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مصوبه‌اي است كه خوبي‌هايي براي دانش‌آموز دارد. اينكه دانش‌آموز به بخشي از سوالات به صورت تشريحي در قالب امتحانات نهايي پاسخ مي‌دهد يعني يك لايه عميق‌تر ورود كرده است. آزمون‌ها تشريحي و استاندارد شده‌اند كه امسال براي خارج از كشور به صورت نمونه انجام داديم و تصحيح الكترونيكي از سوي مصححين انجام شد، چون مي‌دانستيم مصوبه از سال آينده اجرا مي‌شود، اين كار را به صورت آزمايشي انجام داديم.
وزير آموزش‌وپرورش افزود: سوالات چهارگزينه‌اي عموما در لايه «دانشي» قرار دارد و در آنجا كمتر مي‌توان تربيت حرفه‌اي را دنبال كرد يا كارهاي اينچنيني انجام داد. پاسخ به سوالات تشريحي در دروسي چون ادبيات، چندين جزء دارد و رديف كردن اين كلمات خودش به قدرت استنتاج نياز دارد و آزمون تشريحي استنتاجي‌تر است.
نوري با اشاره به اينكه وضعيت دانش‌آموزان ما در آزمون‌هاي جهاني تيمز و پرلز خوب نيست، گفت: دانش‌آموزان ما اهل استنتاج نيستند. آزمون تشريحي قدرت استنتاج را در بچه‌هاي ما بالا مي‌برد و حسنش اين است كه تاثير سوابق تحصيلي، قطعي است و از سال آينده هم شروع خواهد شد.

كنكور سال آينده چگونه برگزار مي‌شود؟
پس از ابلاغ ماده واحده تكميل و اصلاح موادي از سياست‌ها و ضوابط ساماندهي سنجش و پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي از سوي ابراهيم رييسي، كنكور سراسري از سال آينده با تغييراتي در مواد آزموني و محاسبه سوابق تحصيلي برگزار خواهد شد و در يك بازه زماني چهارساله، سهم سوابق تحصيلي به صورت پلكاني افزايش مي‌يابد.
به گزارش ايسنا، بيست و پنجم تير ماه سال جاري، ماده واحده «تكميل و اصلاح موادي از سياست‌ها و ضوابط ساماندهي سنجش و پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي (پس از پايان متوسطه)» مصوب ۱۵ تير ماه ۱۴۰۰ كه در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خرداد ماه ۱۴۰۱ شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده بود از سوي رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي جهت اجرا ابلاغ شد.
بر اين اساس، ارزيابي ميزان دانش، توانايي و پيشرفت تحصيلي متقاضيان از طريق «نمره كل سابقه تحصيلي» و «نمره كل آزمون اختصاصي» انجام مي‌شود. آزمون اختصاصي، آزمون سراسري از ميان دروس تخصصي رشته‌هاي تحصيلي در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر يك از گروه‌هاي آزمايشي است كه براساس كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار مي‌شود.
سابقه تحصيلي نيز به نمرات دروس عمومي و تخصصي دوره دوم متوسطه در نظام آموزشي ۳-۳-۶ و ديپلم و پيش‌دانشگاهي در نظام آموزشي قبلي هر رشته تحصيلي دوره متوسطه اطلاق مي‌شود كه امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گيري، به‌طور استاندارد و كيفي توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسري و نهايي در سنوات مختلف مطابق مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

مروري بر سهم سابقه تحصيلي در هر سال 
سهم نمره سابقه تحصيلي براي سنجش و پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي در رشته‌هاي پرمتقاضي اين‌گونه است: 
    سال تحصيلي ۱۴۰3- ۱۴۰2: فقط پايه دوازدهم به ميزان ۴۰ درصد با تاثير قطعي
    سال تحصيلي ۱۴۰۳-۱۴۰۴: فقط پايه دوازدهم به ميزان ۵۰ درصد با تاثير قطعي
    سال تحصيلي ۱۴۰5 - ۱۴۰4: فقط پايه يازدهم و دوازدهم به ميزان ۶۰ درصد با تاثير قطعي
    سال تحصيلي ۱۴۰6 - ۱۴۰5 و بعد از آن: پايه‌هاي دهم، يازدهم و دوازدهم به ميزان ۶۰ درصد با تاثير قطعي در نمره كل نهايي
بر اين اساس، وزارت آموزش و پرورش موظف شده است نسبت به ايجاد سوابق تحصيلي دانش‌آموزان اقدام كند، به گونه‌اي كه براي سنجش و پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي از سال تحصيلي ۱۴۰3- ۱۴۰2 و به بعد، همه فارغ‌التحصيلان داراي سوابق تحصيلي باشند.

سهم سوابق تحصيلي براي هر گروه آموزشي چند درصد است؟
ضرايب سوابق تحصيلي در گروه‌هاي آزمايشي، متغير خواهد بود و داوطلبان بايد توجه كنند، سهم نمره‌كل سابقه تحصيلي پايه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌هاي آزمايشي علوم‌انساني، علوم‌تجربي و رياضي‌فيزيك به ميزان ۴۰ درصد قطعي در آزمون سراسري ۱۴۰۲ است.
ميزان تاثير ديپلم نظام سالي‌واحدي/ترمي‌واحدي (ديپلم نظام قديم) در گروه‌هاي آزمايشي علوم‌رياضي، علوم‌تجربي و علوم‌انساني سال ۱۴۰۲، ۳۰ درصد با تاثير قطعي و ميزان تاثير سوابق تحصيلي پيش‌دانشگاهي نيز ۱۰ درصد قطعي است.  حداكثر سهم دروس عمومي و سهم دروس تخصصي در نمره كل سابقه تحصيلي براي رشته‌هاي علوم‌رياضي، علوم‌تجربي و علوم‌انساني، ۲۶درصد عمومي ۱۴درصد تخصصي در سال ۱۴۰۲؛ ۲۸درصد عمومي و ۲۲درصد تخصصي در سال ۱۴۰۳ و ۳۰درصد عمومي و ۳۰ درصد تخصصي براي سال ۱۴۰۴ و پس از آن درنظر گرفته شده است. 

سنجش دروس عمومي از طريق امتحانات نهايي
سهم نمره‌ كل سابقه تحصيلي پايه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ يا ديپلم و پيش‌دانشگاهي نظام سالي‌واحدي/ترمي‌واحدي در گروه‌هاي آزمايشي هنر و زبان‌خارجه به ميزان ۲۶ درصد با تاثير قطعي است كه شامل دروس عمومي مي‌شود. مابقي به سهم كل نمره آزمون اضافه مي‌شود. ملاك عمل سابقه تحصيلي، نمرات امتحان نهايي تا پايان خرداد ماه سال پذيرش دانشجو و آخرين فايل دريافتي از وزارت آموزش و پرورش تا تاريخ تعيين ‌شده توسط سازمان سنجش‌ آموزش كشور است. همه داوطلبان (اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصيلان شاخه‌هاي نظري، فني و حرفه‌اي و كاردانش تمامي نظام‌هاي آموزش و پرورش) بايد داراي دروس عمومي سابقه تحصيلي باشند و در صورت عدم وجود، بايد براي توليد آن از طريق وزارت آموزش و پرورش اقدام كنند.  طبق بند ۲-۲ ماده ۲ مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، براي هر داوطلب يك نمره كل سابقه تحصيلي حاصل از ميانگين وزني نمرات تراز شده سابقه تحصيلي دروس عمومي و تخصصي او با توجه به ضرايب سوابق تحصيلي مندرج در بند ۱ اين اطلاعيه ساخته مي‌شود. هجدهم مهر ماه سال جاري، مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي با صدور اطلاعيه‌اي، مهم‌ترين تغييرات سنجش و پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي را اعلام كرد كه براساس آن به مهم‌ترين تغييرات كنكور از سال آينده اشاره شده است: 
۱- پذيرش متقاضيان يك‌مرتبه در سال، براساس تركيب نمرات سوابق تحصيلي و آزمون سراسري انجام خواهد شد؛ در اين فرآيند، سهم سابقه تحصيلي كه تاكنون به‌ صورت تاثير مثبت بود، قطعي است.
۲- سابقه تحصيلي شامل نتايج امتحانات نهايي است كه به‌ صورت استاندارد و هماهنگ كشوري برگزار مي‌شوند؛ سهم اين نمرات براي پذيرش در سال تحصيلي آينده (۱۴۰2-۱۴۰3) ۴۰ درصد قطعي است.
۳-آزمون سراسري دومرتبه در سال برگزار خواهد شد و نتايج آن براي دو سال معتبر است (جزييات برگزاري اين آزمون توسط سازمان سنجش آموزش كشور اعلام مي‌شود).
۴-دروس عمومي از آزمون سراسري حذف و سنجش آنها صرفا از طريق امتحانات نهايي خواهد بود. لازم به ذكر است نه‌تنها سهم اين دروس در نمره كل كاهش نيافته، بلكه در برخي گروه‌هاي آزمايشي افزايش داشته است.
۵-پذيرش در رشته محل‌هايي كه پرمتقاضي نيستند، همچون گذشته براساس شيوه «صرفا سوابق تحصيلي» خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون