• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5336 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۷ آبان

واردات خودروهاي ناايمن، طبق گفته مسوولان وزارت صمت!

تلاش خودروسازان داخلي ناديده گرفته شد

منوچهر منطقي، معاون صنايع حمل و نقل وزارت صمت از واردات خودرو مي‌گويد؛ خودروهايي كه قرار است به زودي وارد كشور شوند و به نوعي عرضه خودرو با آنها به تعادل برسد. حال آن‌طور كه مسوولان وزارت صمت گفته‌اند، اين خودروها قرار است استاندارد لازم را نداشته باشند!
منطقي در نشستي با حضور اصحاب رسانه در خصوص رعايت استانداردهاي 85گانه توسط خودروهاي وارداتي گفته در جلساتي كه با سازمان استاندارد داشته‌ايم، قرار شده تعدادي از قوانين استاندارد براي خودروهاي وارداتي برداشته شود، به‌طوري كه اگر اين خودروها حتي استانداردهاي 85 گانه را رعايت نكنند، پلاك خواهند شد. 
اين در حالي است كه چند وقتي است نسبت به توليد خودروهاي داخلي سختگيري‌هايي مي‌شود؛ سختگيري‌هايي كه بارها از طرف اسلام‌پناه، رييس سازمان ملي استاندارد هم گفته شده است؛ اسلام‌پناه در مصاحبه‌هاي متعددي اعلام كرده كه خودروسازان بايد كيفيت خودروهاي توليدي را ارتقا دهند در غير اين‌ صورت خودروهاي ناايمن از چرخه توليد خارج خواهد شد كه در آخرين اقدام توليد سمند و تيبا متوقف شد. جالب اينجاست كه اين خودروها استانداردهاي لازم را داشته‌اند، اما چون عيوب كمي داشتند اقدام به توقف توليد آنها شد! اين دو خودرو از چرخه توليد خارج شدند، چراكه برخي استانداردهاي 85گانه را نگذراندند؛ اما اين سختگيري‌ها صرفا براي توليدكنندگان داخلي است و شامل خودروهاي وارداتي نمي‌شود! جالب اينجاست كه نه تنها سمند و تيبا، بلكه اسلام‌پناه گفته قرار است توليد 5 خودرو غيرايمن داخلي ديگر به زودي متوقف شود يعني همزمان با واردات، قرار است خط توليد تعدادي از خودروهاي داخلي تعطيل شود! رييس سازمان ملي استاندارد گفته طي هشت ماه گذشته اين سازمان توليد 5 خودروي غيرايمن و پر عيب را در كشور متوقف كرد. به گفته اسلام‌پناه، توليد خودروهاي سواري تيبا 1، تيبا 2، سمند، ساينا و پژو 405 با همراهي دولت و فرمان هشت ماده‌اي شخص رييس‌جمهور متوقف شد؛ توليد خودروي غيرايمن و غيراستاندارد را متوقف مي‌كنيم و به جاي آن خودروي جايگزين متولد مي‌شود.  احتمالا منظور آقاي اسلام‌پناه از تولد خودرو جديد، واردات است كه قرار است باعث توقف خط توليد خودروهاي داخلي شود. چهار سال است كه واردات خودرو ممنوع شده؛ خودروسازان داخلي طي اين مدت تمام تلاش خود را براي سرپا نگه داشتن بازار خودرو كردند و توليد را با وجود تحريم‌ها متوقف نكردند، به‌طوري كه پس از تحريم ميزان توليد به كمتر از يك ميليون خودرو رسيد و آنها حالا توانستند توليد را به بيش از يك ميليون برسانند، تا جايي كه وزير صمت به توان توليد آنها اعتماد كرده و گفته آنها مي‌توانند تا يك ميليون و 600 هزار خودرو توليد كنند.
اما حالا گويا به دليل اينكه خودروهاي وارداتي قرار است مجدد وارد شوند، فعاليت خودروسازان داخلي ديگر اهميت ندارد؛ اين يعني مجدد توليد كاهش پيدا مي‌كند و شاهد نمايندگي خودروسازاني خواهيم بود كه ممكن است به زودي مجدد از كشور بروند و باز دچار بحران در صنعت خودرو شويم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون