• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5338 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۹ آبان

آخرين نظرسنجي‌ها از انتخابات تركيه

اردوغان در صدر است

هشت ماه به انتخابات رياست‌جمهوري تركيه باقي مانده و از ماه‌ها پيش موسسات نظرسنجي غيردولتي در تركيه وارد گود شده و در حال افكارسنجي از جامعه آماري خود هستند. با اينكه نتايج به دست آمده در برخي موارد با يكديگر اختلاف دارند، اما طبق آخرين نظرسنجي از سوي چندين موسسه معتبر نظرسنجي، به‌‌رغم مشكلات اقتصادي و افزايش تورم در اين كشور، اما شرايط به نفع اردوغان و حزب عدالت و توسعه ديده مي‌شود.به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از وبگاه عربي‌۲۱، به نظر مي‌رسد اقدامات دولت تركيه در ماه‌هاي اخير از جمله افزايش حقوق، ارايه بسته‌هاي حمايتي و اعلام آغاز پروژه مسكن اجتماعي و در حوزه خارجي، تعادل اتخاذ شده ازسوي آنكارا در جنگ اوكراين و ميانجيگري در بحران غلات و اسراي دو طرف و همچنين نشاندن رهبران جمهوري آذربايجان و ارمنستان پشت يك ميز و همچنين مذاكرات گازي با پوتين، موجب بالا رفتن ميزان محبوبيت اردوغان و حزب عدالت و توسعه شده است.ازسوي ديگر به نظر مي‌رسد كه مخالفان دولت تركيه نيز درخصوص معرفي نامزد واحد به اختلاف برخورده‌اند و اختلافات احزاب مخالف به خصوص دو حزب «جمهوري‌خواه خلق» و حزب «خوب» درخصوص حزب «دموكراتيك خلق» به رسانه‌ها كشيده شده است. همزمان برنامه مدوني از سوي مخالفان براي اقناع نخبگان تركيه ديده نمي‌شود.
نظرسنجي حزب عدالت و توسعه
يك نظرسنجي از سوي حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب حاكم نشان مي‌دهد كه اين حزب توانسته ۴۰درصد آرا را به خود جلب كند. به گفته «مصطفي شين» از نمايندگان اين حزب، ميزان محبوبيت عدالت و توسعه در نظرسنجي‌هاي پيشين هيچ زماني به كمتر از ۳۴درصد نرسيد و اكنون به بالاي ۴۰درصد رسيده است. او مدعي شد كه طبق نظرسنجي انجام شده، حزب عدالت و توسعه ۴۱،۹درصد و شخص اردوغان نيز ۵۲درصد از آرا را به خود اختصاص داده است.
نظرسنجي شركت متروپل
موسسه متروپل تركيه در نظرسنجي ۱۵ تا ۱۸ اكتبر خود با جامعه آماري ۲۱۴۵ نفر، اعلام كرد كه حزب عدالت و توسعه با ۳۶،۳درصد بيشترين آرا را دارد. همچنين حزب «جنبش ملي» به عنوان شريك حزب حاكم ۱۰،۱درصد از آرا را از آن خود كرده است. اما طبق اين نظرسنجي حزب «جمهوري‌خواه خلق» به رهبري «كمال قليچدار اوغلو» ۲۳،۲درصد و حزب «خوب» به رهبري «مرال آكشنر» ۱۲،۴درصد و حزب كردي دموكراتيك خلق نيز ۱۰درصد از آرا را به خود اختصاص داد.گفتني است كه در انتخابات ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸، حزب عدالت و توسعه توانسته بود ۴۲،۵۶درصد آرا و حزب «جنبش ملي» به عنوان هم‌پيمان حزب عدالت و توسعه نيز ۱۱،۱۰درصد آرا را به خود اختصاص دهد.حزب جمهوري‌خواه خلق نيز در رتبه دوم با ۲۲،۶۵درصد قرار گرفت و حزب «خوب» نيز ۹،۹۶درصد و حزب دموكراتيك خلق ۱۱،۷درصد آرا را از آن خود كردند.به نوشته عربي۲۱، نظرسنجي موسسه متروپل نشان مي‌دهد كه حزب عدالت و توسعه توانسته درصد بيشتري را در مقايسه با ماه‌هاي گذشته از آن خود كند. اين موسسه البته نتايج نظرسنجي خود درباره افراد حقيقي را منتشر نكرده است، اما ۴۷،۶درصد سوال‌شوندگان در پاسخ به اينكه «آيا با روش كار اردوغان موافق هستيد؟» پاسخ مثبت و ۴۷،۸درصد نيز پاسخ منفي دادند.
نظرسنجي موسسه ASAL
طبق نظرسنجي اين موسسه كه از تاريخ ۵ تا ۱۴ اكتبر از ميان ۲۳۱۲ نفر انجام شده است، حزب عدالت و توسعه توانسته ۳۸،۴درصد آرا و حزب «جنبش ملي» نيز ۹،۱درصد را به خود اختصاص دهند.طبق اين نظرسنجي حزب «جمهوري‌خواه خلق» ۲۳،۵درصد و حزب «خوب» ۱۱درصد و حزب «دموكراتيك خلق» ۱۰،۷درصد آرا را از آن خود كرده‌اند.اما درخصوص افراد مطرح و نامزدهاي احتمالي براي انتخابات رياست‌جمهوري، اردوغان ۳۲،۳درصد، قليچدار اوغلو ۱۵،۲درصد، «منصور يافاش» شهردار آنكارا ۱۴،۶درصد، صلاح الدين دميرتاش ۷،۴درصد، «مرزال آكشنر» ۶،۲درصد از آرا را به خود اختصاص داده‌اند.
نتايج نظرسنجي موسسه ASAL درخصوص احزاب
 همچنين درحالي كه احتمال كشيده شدن انتخابات رياست‌جمهوري به دور دوم وجود دارد، سوال‌شوندگان از ميان اردوغان و قليچدار اوغلو، ۵۲،۴درصد به اردوغان و ۴۷،۶درصد نيز به قليچدار اوغلو راي داده‌اند. همچنين بين اردوغان و اكرم امام اوغلو، نيز ۵۶،۷درصد به اردوغان و ۴۳،۳درصد نيز گفته‌اند كه به امام اوغلو راي خواهند داد.
نظرسنجي موسسه ORC
نظرسنجي موسسه ORC از ميان ۳۶۸۰ نفر مقداري نتايج متفاوتي را نشان مي‌دهد. اين نظرسنجي از هفت اكتبر تا ۱۰ اكتبر انجام شده است.طبق اين نظرسنجي، حزب عدالت و توسعه ۳۰،۲درصد و هم‌پيمان آن يعني حزب «جنبش ملي» ۶،۳درصد را به خود اختصاص داده‌اند. ۲۴،۵درصد از سوال‌شوندگان به حزب «جمهوري‌خواه خلق» ۱۸،۷درصد به حزب «خوب» و ۷،۳درصد به حزب «دموكراتيك خلق» راي داده‌اند.
نظرسنجي موسسه PİAR
در نظرسنجي موسسه PİAR با جامعه آماري ۲۵۲۴ نفر كه در تاريخ ۱۰ الي ۱۳ اكتبر انجام گرفته است نيز شاهد نتايج متفاوتي هستيم.در اين نظرسنجي ۲۸،۶درصد گفته‌اند كه به حزب عدالت و توسعه و ۸،۶درصد به حزب «جنبش ملي» راي خواهند داد. همچنين ۲۸،۱درصد به حزب «جمهوري‌خواه خلق» و ۱۱،۷درصد به حزب «خوب» و ۹،۸درصد نيز به حزب كردي «دموكراتيك خلق» راي داده‌اند.رييس موسسه Kamuoyu در گفت‌وگو با شبكه «اي هابر» تركيه گفت كه آرا در مقايسه با شش ماه گذشته چه ارتباط با اشخاص و چه احزاب تفاوت چشمگيري دارد.به گفته او براي مدتي آراي ائتلاف حاكم و مخالفان به يكديگر نزديك بود كه اين مساله موجب نگراني حزب عدالت و توسعه شده بود.او افزود: «شش ماه پيش آراي مخالفان افزايش يافت و راي‌دهندگان تركيه‌اي اميدوار بودند كه فردي از درون ائتلاف مخالفان به رياست‌جمهوري برسد، زماني كه گروه‌ها و احزاب مخالف نتوانسته‌اند به يك نامزد مشترك برسند، بار ديگر آراي حزب عدالت و توسعه به ۴۰ درصد رسيد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون