• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5338 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۹ آبان

خبر

تماشاخانه خورشيد مشهد تخريب شد
تماشاخانه خورشيد مشهد پس از تعطيلي اجراي نمايش‌ها و بر اساس آنچه زيان‌ده بودن سالن عنوان شده، با تصميم مديران آن مورد تخريب واقع شد. 
به گزارش ايسنا، تماشاخانه خورشيد كه يكي از سالن‌هاي كوچك اما فعال شهر مشهد بود و در روزهاي سخت، چراغ نمايش مشهد را روشن نگه‌ داشته بود، سرانجام و پس از تعطيلي سالن‌هاي نمايش و توقف اجراهاي تئاتر مشهد به دليل حوادث اخير با تصميم مديران آن و بر اساس آنچه زيان‌ده بودن سالن عنوان شده است، مورد تخريب واقع شد. 
اين تماشاخانه حد فاصل خيابان معلم ۲۸ و چهارراه دانش‌آموز واقع شده و آخرين نمايشي كه در آن به روي صحنه رفت، تئاتر سايكو به كارگرداني سامان شرفي و محسن رامندي بود. نمايش‌هاي حكم، آديداس و سينگل نيز از جمله آثار پرحاشيه و پرمخاطبي بود كه طي يكسال اخير در اين تماشاخانه به اجرا درآمده بود.


ميليون‌ها دلار براي عكس‌هاي تصادف مرگبار
تابلو نقاشي اثر «اندي وارهول» كه در آن صحنه‌اي از تصادف اتومبيل به تصوير كشيده شده است، با ارزش تخميني ده‌ها ميليون دلار وارد بازار هنر مي‌شود. به گزارش ايسنا و به نقل از آرت‌نيوزپيپر، تابلو «فاجعه‌سفيد» (تصادف اتومبيل سفيد ۱۹ بار) كه در سال ۱۹۶۳ توسط «اندي وارهول» خلق شده است، درحالي در نوامبر سال جاري در حراجي ساتبيز نيويورك به مزايده گذاشته خواهد شد كه ارزش تخميني آن دست‌كم ۸۰ ميليون دلار برآورد شده است. اين رقم يكي از بيشترين قيمت‌هاي تخميني است كه تاكنون براي يكي از نقاشي‌هاي اين هنرمند تعيين شده است. اين تابلو بزرگ كه ارتفاع آن ۳.۵ و عرض آن ۱.۸ متر است به سبك «نقاشي آميخته» خلق شده است و صحنه‌اي از تصادف يك اتومبيل را ۱۹ بار به تصوير كشيده است. اين اثر هنري در حراجي نوزدهم نوامبر به همراه آثاري از هنرمنداني همچون «ويلم دي كونينگ»، «روي ليختنشتاين»، «فرانسيس بيكن» و «جوآن ميچل» عرضه خواهد شد. «فاجعه سفيد» برگرفته از مجموعه «مرگ و فاجعه» وارهول در دهه ۶۰ ميلادي است كه در آن هنرمند از روش سريالي معروف خود در بازتوليد تصوير، براي خلق آثاري مرتبط با خشونت، مرگ و تخريب استفاده كرد. اين مجموعه برخي از موفق‌ترين آثار دوران حرفه‌اي وارهول را در برمي‌گيرد و از جمله آنها به «تصادف اتومبيل سبز»، «آتش سبز اتومبيل» (۱۹۶۳) كه در حراجي كريستيز نيويورك در سال ۲۰۰۷ به قيمت ۷۱.۷ ميليون دلار فروخته شد و «تصادف اتومبيل نقره‌اي» (فاجعه مضاعف) مي‌توان اشاره كرد كه در سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۱۰۵ ميليون دلار فروخته شد. فروش نقاشي «تصادف اتومبيل نقره‌اي» (فاجعه مضاعف) در سال ۲۰۱۳، آخرين‌باري بود كه يك نقاشي از مجموعه «مرگ و فاجعه» در يك حراجي ظاهر شد. در ماه مه سال ميلادي جاري، تابلويي از «اندي وارهول» كه «مرلين مونرو» را به تصوير مي‌كشد در حراجي كريستيز نيويورك به قيمت ۱۹۵ ميليون دلار فروخته شد. اين نقاشي نه تنها ركورد آثار «اندي وارهول» را شكست، بلكه به گران‌ترين اثر فروخته‌شده متعلق به يك هنرمند امريكايي نيز تبديل شد. اگر «فاجعه سفيد» در حراجي به قيمت ۸۰ ميليون دلار فروخته شود، به يكي از پنج اثر هنري گران‌قيمت «اندي وارهول» تبديل خواهد شد. تابلو «فاجعه سفيد» بيش از ۲۵ سال در يك مجموعه خصوصي نگهداري مي‌شد و نقش مهمي را در نمايشگاه‌هاي انحصاري آثار «وارهول» داشت.


«تادائو آندو در گفت‌وگو با دانشجويان» منتشر شد
كتاب «تادائو آندو در گفت‌وگو با دانشجويان» نوشته تادائو آندو با ترجمه حسام عشقي صنعتي و مرتضي نيك‌فطرت به‌تازگي از انتشارات كتاب فكر نو در بازار عرضه شد. آندو معمار معاصر ژاپني، با درك درست شرايط حاكم بر زمانه كه مبتني در حاكميت تماميت‌خواه معماري مدرنيسم بود، روح معماري ژاپني را همچون نفس مسيحايي بر آن دميد و مكان‌هاي برجسته‌اي را در معماري خلق نمود كه در مرز ميان واقعيت و انتزاع قرار مي‌گيرند. مفاهيم و ابزار او و تاكيد بر استفاده از بتن، موجبات پيوند خوردن مدرنيسم بين‌الملل با سنت زيباشناسي ژاپني را فراهم نمود. در بخشي از مقدمه كتاب آمده است: «اگر بتوانيم به جامعه‌اي كه به سرعت در حال تغيير هست توجه كنيم و به مسووليت‌هايي كه معماري بايد در چنين جامعه‌اي به دوش بكشد بينديشيم چارچوب و نقش متفاوتي را براي معمار قايل خواهيم شد. ما بايد بتوانيم ايده‌هاي مفهومي را در سراسر ديسيپلين‌ها توليد و اجرا كنيم تا منجر به بازانديشي شهر به مثابه‌ محيطي گردد كه مردم مي‌توانند در آن گرد هم آيند و زندگي كنند.» كتاب «تادائو آندو در گفت‌وگو با دانشجويان» در شش فصل «خاستگاه معماري»، «منطق‌گرايي»، «به سوي معماري زنده»، «فرديت»، «ماهيت جزو و كل معماري»، «عشق به معماري» و «پيوست» منتشر شده است. در بخشي از كتاب آمده است: «در معماري اغلب دو گرايش مخالف كه در تعارض با هم هستند نقش ايفا مي‌كنند: يك مكتب فكر حاوي رويكرد منطقي كه منجر به انتزاع مي‌گردد و رويكرد ديگر به موقعيت خاص و شرايط موجود از قبيل شرايط فيزيكي و معنوي، سنت‌ها و سبك زندگي توجه دارد. هر كدام از اين دو رويكرد تابع ارزش‌هاي مختص به خود هستند. معماري كه تا حدودي از ذيل هنرهاي زيبا خارج شده است، هميشه شرايط بيروني را در خود مي‌بيند: خواسته‌هاي كارفرما، مسائل اقتصادي و اجتماعي، محدوديت‌هاي قانوني و مسائل مرتبط با فناوري ساخت و همچنين موضوعات مرتبط با زمان‌بندي و گرايش‌هاي زمانه.» كتاب «تادائو آندو در گفت‌وگو با دانشجويان» نوشته تادائو آندو با ترجمه مرتضي نيك‌فطرت و حسام عشقي صنعتي سال ۱۴۰۱ در ۱۲۳ صفحه به شمارگان ۱۰۰۰ نسخه با قيمت ۵۵ هزار تومان در انتشارات كتاب فكر نو منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون