• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5339 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۰ آبان

خبر جهان

تاكيد عربستان و امارات بر حمايت‌شان از طرح كاهش توليد نفت اوپك پلاس
عربستان سعودي و امارات متحده عربي ديروز دوشنبه مجددا از تصميم اوپك و متحدان اين سازمان براي كاهش توليد نفت دفاع كردند؛ از طرف ديگر فرستاده امور انرژي دولت امريكا نسبت به بروز «بي‌اطميناني اقتصادي» در جهان هشدار داد. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، طرح اين اظهارات در محل نمايشگاه و كنفرانس بين‌المللي نفت ابوظبي همچنان وجود شكاف فاحش بين امريكا و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس را كه از حمايت نظامي واشنگتن در خاورميانه برخوردارند، نشان داد. پيش از اين، سياستمداران امريكايي معاملات تسليحاتي واشنگتن با عربستان را تهديد به لغو كرده و رياض را حامي ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در بحبوحه جنگ با اوكراين توصيف كرده‌اند. به نوشته آسوشيتدپرس، شاهزاده عبدالعزيز بن سلمان، وزير انرژي عربستان در صحبت‌هايي كوتاه با اشاره به حمايت مجددش از اين طرح كاهش توليد نفت گفت: «ما به هيچ كس جز خودمان اين را مديون نيستيم. اين براي ما، توسط ما و براي آينده ما انجام شد و ما بايد خود را متعهد به آن كنيم.» سهيل المزروعي، وزير انرژي امارات نيز دفاعيه مشابهي را تكرار كرد. او گفت: اوپك و متحدانش اگر «الزامات براي افزايش توليد وجود داشته باشد فقط يك تماس تلفني با ما فاصله دارند.» اما او اشاره‌اي به اينكه برنامه افزايش توليد به اين زودي‌ها مطرح شود، نداشت. المزروعي خاطرنشان كرد: «مي‌توانم به شما اطمينان دهم كه ما در امارات متحده عربي و همچنين همكاران ما در سازمان اوپك پلاس مشتاق هستيم تا الزامات مورد نياز جهان را تامين كنيم. اما در عين حال ما تنها توليدكنندگان در جهان نيستيم.» اوپك و يك كنفدراسيون متشكل از ديگر كشورها به رهبري روسيه در اوايل اكتبر توافق كردند كه از ماه نوامبر توليد نفت خود را به ميزان دو ميليون بشكه در روز كاهش دهند. اوپك به عنوان سازماني تحت رهبري عربستان سعودي تاكيد كرد كه اين تصميم را از روي نگراني در مورد اقتصاد جهاني اتخاذ كرده است. تحليلگران در امريكا و اروپا نسبت به قريب‌الوقوع بودن ركود اقتصادي در غرب به دليل تورم و متعاقب آن افزايش نرخ بهره و همچنين تاثير جنگ روسيه و اوكراين بر عرضه مواد غذايي و نفت هشدار مي‌دهند. سلطان احمد الجابر، مديرعامل شركت ملي نفت ابوظبي تاكيد كرد: «اقتصاد جهاني در لبه چاقو قرار دارد.» در همين حال، سياستمداران امريكايي با عصبانيت به تصميمي كه احتمالا قيمت بنزين را بالا نگه مي‌دارد، واكنش نشان داده‌اند. هر چند يك گالن بنزين معمولي در امريكا اكنون ۳.۷۶ دلار قيمت دارد كه نسبت به ركورد قيمت پنج دلار براي هر گالن در ماه ژوئن كاهش يافته، اما همچنان براي مصرف‌كنندگان قيمت بالايي است. قيمت نفت خام برنت روز دوشنبه به ۹۵ دلار در هر بشكه رسيد.


كرملين: مذاكره با كي‌يف بي‌نتيجه است
ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين طي مصاحبه‌اي با تلويزيون روسيا-۱ عنوان داشت: «هرگونه مشاركت ديپلماتيك تك‌جانبه با اوكراين بعيد است به موفقيت ختم شود، زيرا تصميم نهايي به واشنگتن بستگي دارد.» به گزارش راشاتودي، پسكوف در ادامه اين مصاحبه خاطرنشان كرد: «گفت‌وگو با كي‌يف غيرممكن است. روسيه سعي داشت تا نسبت به آنچه در ماه مارس اتفاق افتاد، با ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين توافق كند، اما چنين توافق‌هايي بي‌ارزش هستند، زيرا فورا و به دستور بازيگراني از خارج مي‌توانند، لغو شوند.» سخنگوي كرملين به چندين دور از گفت‌وگوهايي كه اواخر ماه فوريه و ماه مارس برگزار شد، اشاره كرد اما در آن زمان اين تلاش‌هاي ديپلماتيك نتوانست خصومت‌ها ميان اين دو كشور (روسيه و اوكراين) را متوقف كند. در عين حال، پسكوف گفت كه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه آماده گفت‌وگو در خصوص مساله اوكراين است. وي در پايان افزود: «رييس‌جمهور پوتين بارها گفته كه نسبت به روند مذاكرات آماده است... اما نمي‌دانيم كه آيا اوكرايني‌ها نيز آماده هستند يا خير، اما غرب بايد نسبت به اين مساله آگاه باشد و آن را بشنود.»


نخست‌وزير عراق:
هيچ خط قرمزي براي پيگيري پرونده‌هاي فساد وجود ندارد

نخست‌وزير عراق با تاكيد بر اينكه هيچ خط قرمزي در مقابل هيچ كدام از پرونده‌هاي مرتبط با فساد وجود ندارد، گفت كه نفوذ هيچ گروه سياسي‌ هم در اين زمينه تاثيري ندارد. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، دفتر اطلاع‌رساني محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد، اين مقام ضمن بازديد از مقر سازمان مبارزه با فساد مالي و اداري در عراق موسوم به هيات «شفافيت»، با علاء الساعدي، رييس اين سازمان ديدار كرد. در بيانيه مذكور همچنين آمده است: السوداني در جريان اين ديدار از فعاليت اين سازمان در مبارزه با فساد و پيگرد اشخاصي كه در فساد اداري و مالي دست دارند، مطلع شد. در اين بيانيه همچنين آمده است: هيچ خط قرمزي در رابطه با هيچ يك از پرونده مرتبط با فساد، از سوي هيچ شخص يا گروه‌ سياسي وجود ندارد و دولت او از هيات شفافيت در سطح اقدامات اجرايي يا قانونگذاري از طريق ارايه لايحه‌هاي قانوني مقابله با فساد حمايت تمام قد خواهد كرد. محمد شياع السوداني خاطرنشان كرد نخستين معيار دولتش در تعامل با دولت‌هاي ديگر، ميزان همكاري آنها با ارجاع محكومان به مسائل مربوط به فساد و استرداد اموال مربوط به اختلاس و قاچاق است. نخست‌وزير عراق در پايان تاكيد كرد: دولت عزم خود را براي تشكيل كارگروه حمايت از هيات شفافيت جزم كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون