• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5339 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۰ آبان

ادامه از صفحه اول

التيام زخم‌ها، اساسي، ضروري و فوري

رفع تحريم‌ها در اولويت نخستش قرارگرفته است، رفع فقر از زاهدان تا سنندج با تمركز وروش‌هاي كارشناسانه پيگيري شود چنانچه به قول آيت‌الله جوادي آملي با كميته امداد نمي‌شود كشور را اداره كرد. بگذاريد اقتصاد كشور نه با دستور و رفع مشكلات موردي بلكه از طرق كارشناسانه و گشودن مراودات آزاد با همه كشورهاي جهان نفسي بكشد. مطمئن باشيد كه در اين صورت بخش بزرگي از صورت‌مساله حل شده است و بزرگ‌ترين برنامه‌ريزي‌ها براي ايجاد تشنج از سوي هيچ قشري جواب نمي‌گيرد. احترام به مردم خصوصا زنان يك اصل بي‌چون چرا شود چنانچه همه مهساها احساس امنيت كامل كنند. پس از اولين تجمع بازنشستگان، مسوولان مربوطه حقوق قانوني آنها را مورد تاكيد قرار دهند، مطالبات‌شان را پرداخت كنند و نياز به هفت ماه تجمع نباشد. روزنامه‌ها و سايت‌هاي شناسنامه‌دار با آزادي از جولان شبكه‌هاي بيگانه جلوگيري كنند و فيلتر و كندي اينترنت با اعصاب ميليون‌ها نفر بازي نكند و كارآفرينان در اين عرصه به خاك سياه نشانده نشوند. بازداشت‌شدگان با نگاه مرافقت آزاد شوند و مهم‌تر از همه از همين حالا برگزاري انتخابات آزاد و رقابتي به مردم وعده داده شود تا همه گرايش‌هاي موجود در جامعه بتوانند كانديدا داشته باشند. طي 40، 50 روز گذشته و بروز زخم‌هاي بزرگ جاني و مادي غمي جانكاه جامعه را در خود فرو برده است كه به سادگي زايل شدني نيست و خود يك تهديد نهفته محسوب مي‌شود. با گشايش‌هاي خردمندانه انبوه دل‌هاي شكسته احتمالا كم‌كم التيام پيدا مي‌كنند.
آخر كدام جامعه است كه در كنار انواع بحران‌هاي طبيعي از قبيل خشكسالي و زلزله و سيل توان هضم هردو سال يك بحران بزرگ را داشته باشد؟ جامعه ما پايه‌هاي استوار تاريخي دارد ولي انصافا اين حجم از فشار مداوم حقش نيست و ممكن است كمرش را خم كند كه هيچ‌چيز از بدكرداري چرخ بعيد نيست. خدا نكند مردم خوب‌مان كم بياورند و زبانم لال كه يك ملت عبرت شود.


عوارض تخصيص اشتباه بودجه فرهنگي كشور

همه قدرت نظام جمهوري اسلامي ايران در حمايت مردم از آن نهفته است؛ فلذا صاحب‌منصبان بايد اذهان خود را متحول و با اهتمام شبانه‌روزي مستمر در توجه به مطالبات بحق جوانان و اعطاي كامل حقوق شهروندي، اقتصادي و سياسي آنان، تغيير بنيادي در انديشه‌ها و منش‌هاي حاكمان در رسيدگي به خواست مردم و جوانان به رخ هموطنان كنند.
عدالت اجتماعي ايجاب مي‌كند بخصوص اشخاص حقيقي يا حقوقي منحصر به جوانان، روستانشينان، دانش‌آموزان، دانشجويان، هنرمندان، بازنشستگان و حاشيه‌نشيني كه از توزيع نشدن خوب ثروت ملي حاصل شده، اعتبارات سالانه فرهنگي و غيرفرهنگي تخصيص و نگاهي نو به تمامي محروميت‌ها، محدوديت‌ها و ظرفيت‌ها داشته باشيم.
كساني كه با فرهنگ قرآن، انس و الفتي دارند نيك مي‌دانند خداوند بقاء، شكوفايي و عظمت هيچ قومي و امتي را تضمين نكرده مگر در عملكرد صحيح و تقواهاي اجتماعي، اقتصادي و انساني آنها، كه رقم‌زن بقا و عظمت آنها است.
امروز اولويت با جوانان و بازسازي اقتصاد ايران و اعطاي كامل حقوق شهروندي آنهاست كه اگر توجه كافي و وافي به عمل آيد بحران نسل جديدي كه هم‌اكنون با آن مواجه هستيم و دليل عمده‌اش عدم مشاركت دادن و توجه و به بازي نگرفتن اين نسل است برطرف مي‌شود.
ضمن تعامل با دنيا و افزايش ثروت ملي، براي درون‌زا شدن اقتصاد كشور، محرك‌هاي جاذب و متكثر خاص لازم را نيز جهت كارآمدي اقتصاد مولد كشور، حاكميت با همكاري و مشاركت موثر و تعيين كننده جوانان نخبه راستين ايران‌زمين را با بها دادن به مزيت سرزميني، توانمندي ذاتي منابع جوان كشور و رفع موانع فرهنگي، فراهم آورند.

نكاتي درباره اعتراض‌هاي سيال 

-  اعتراض‌هاي سيال از ماهيت خلق‌الساعه بودن و ابداع شيوه‌هاي جديد برخوردار هستند. يكي از اين شيوه‌ها، توانايي مناسبت‌سازي زماني و تقارن آنها با مناسبت‌هاي تقويمي است. معترضين به راحتي مي‌توانند مناسبت‌هاي تقويمي و تقارن تصادفي آنها را با تحولات اعتراضي به نفع جريان خويش تفسير كنند . 
- جهش جوامع از اعتراض‌هاي متمركز و با ليدر به اعتراض‌هاي سيال و بدون ليدر، نشان‌دهنده نااميدي اقشار مختلف از تصميم‌سازان سياسي و اجتماعي و نقش آنها در اصلاح امور اجتماعي است. در اينچنين جوامعي، متوسط جامعه در تحليل مسائل اجتماعي، سياسي و فرهنگي، خود را از تصميم‌سازان دولتي برتر و محقق‌تر مي‌داند و با نقد تصميم‌هاي اتخاذي حاكميت، آنها را نمي‌پذيرد و شيوه‌هايي را براي مقاومت و تمرد از آنها جست‌وجو مي‌كند. در اينچنين جوامعي افراد به انتظار اينكه فردي پيشگام اعتراض شود نمي‌نشينند، بلكه هر فرد خود را پيشگام مي‌داند .
- كنترل اعتراض‌هاي بدون ليدر و سيال بسيار دشوار است. رويكردهاي كنترلي در اعتراض‌هاي سيال و بدون ليدر بايد مبتني بر اقناع جمعي و انجام اصلاحات ريشه‌اي و پايدار باشد؛ مگر نه بهره‌گيري از رويكردهاي امنيتي و سخت و سركوب معترضين راه به جايي نخواهد برد و اين اعتراض‌ها در جايي ديگر و به شكلي متفاوت، دوباره شعله‌ور خواهد شد .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون