• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5339 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۰ آبان

خبرخوان

خروج اوكراين از فهرست تامين‌كنندگان نخست غلات ايران
محمدرضا مرتضوي، رييس هيات‌مديره كانون صنايع غذايي گفت: قيمت‌ غلات پيش از جنگ براي ايران مناسب بود اما بعد از جنگ اوكراين و روسيه، اوكراين از اولويت‌هاي تامين‌كنندگان نخست غلات ايران خارج شد و ايران منابع تامين غلات را توسعه داد. رييس هيات‌مديره كانون صنايع غذايي تصريح كرد: چند سال پيش من طي اظهارنظري اعلام كردم كه ايران تا 10 سال آينده حداقل هر سال بايد 20 ميليون تن غله وارد كشور كند؛ برخي نسبت به اين ديدگاه انتقاداتي وارد كردند و آن را غيرواقعي دانستند اما بعد از گذشت چند سال مشخص شده است كه ما سالانه به واردات حداكثر 20 ميليون تن كالاي اساسي از جمله گندم، جو، ذرت، شكر، دانه‌هاي روغني، روغن، برنج نياز داريم و بعيد است كه در سال‌هاي آتي به يك نقطه‌ بي‌نيازي از واردات اين اقلام برسيم. به گفته وي كوتاهي‌ها در زمينه الگوي كشت و مديريت آب در كشور بر اين موضوع صحه مي‌گذارد.


باند رفت آزادراه تهران- شمال در ايستگاه‌هاي پاياني
شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل كشور ابراز اميدواري كرده باند اول آزادراه تهران- شمال كه در آستانه۳۰ سالگي است، تاپايان سال به اتمام برسد، هرچند تكميل اين باند همچنان نيازمند تامين به‌موقع منابع اعتباري است. پروژه آزادراه تهران-شمال در سال ۱۳۷۳ به تصويب شوراي عالي معماري و شهرسازي رسيد و عمليات اجرايي آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شده و تاكنون فاز اول و چهارم اين محور آزادراهي ۳۲ كيلومتر و ۲۰ كيلومتر افتتاح شده و در حال بهره‌برداري است، اما فازهاي دوم و سوم اين آزادراه همچنان نيمه‌كاره مانده است.


۵ ميليون مسكن مازاد در كشور داريم
فردين يزداني، كارشناس اقتصادي مسكن با يادآوري اينكه ساخت‌وساز مسكن توسط بخش خصوصي كاهش يافته است، اظهار كرد: از سال 97 قيمت زمين افزايش نرخ بالايي داشته است. سازنده‌ وقتي مي‌خواهد خانه‌اي را بسازد يك نگاه به قيمت زمين مي‌كند و يك نگاه هم به هزينه ساخت و مجوزهايي كه تحت عنوان عوارض و ماليات اخذ مي‌شوند. اين كارشناس اقتصاد مسكن با بيان اينكه سال 95، حدود 2.5 ميليون ملك خالي در كشور داشتيم، اضافه كرد: گفته مي‌شد حدود سه ميليون مسكن دوم، ويلا و ... نيز داريم. يعني مشكل، مشكل توليد نيست. همان‌طوركه گفتم مشكل سمت تقاضاي مسكن است كه مساله دارد و امروز 5 ميليون مسكن مازاد در كشور داريم.


 حقابه ايران از ارس ۳۰ درصد كاهش مي‌يابد
جبار وطن‌فدا، مديركل دفتر رودخانه‌هاي مرزي و منابع آب مشترك وزارت نيرو با بيان اينكه طبق مطالعات انجام‌شده و با فرض تكميل پروژه داپ سهم ايران از منابع آب در اين حوضه در حدود 25 الي 30 درصد كاهش خواهد يافت، گفت: قطع يا كاهش آورد رودخانه مرزي ارس توسط تركيه كه منجر به مشكلات جدي براي تامين آب شرب و كشاورزي مناطق پايين‌دست مي‌شود؛ مي‌تواند موجب پيامدها و اثرات منفي اجتماعي و سياسي در رابطه با تركيه هم شود. وي يادآور شد: لازم به ‌ذكر است دو كشور ايران و تركيه داراي سطح تعاملات گسترده‌اي بوده و منافع مشتركي را در منطقه دنبال مي‌كنند كه از آن جمله مي‌توان به مبادلات تجاري، اشتراكات موجود در خصوص امنيت منطقه، موضوع توريسم و مراودات اقتصادي اشاره كرد، نتيجتا افزايش تنش خواست هيچ‌يك از دو طرف مذاكره نيست.


بسته جديد نوسازي مسكن رسيد

محمد آييني، معاون وزير راه و شهرسازي از ابلاغ سياست‌ها و ضوابط تشويقي كالبدي متضمن نوسازي محله‌اي در بافت‌هاي فرسوده و ناكارآمد شهري خبر داد و گفت: تسهيل در تامين پاركينگ، تسهيل شرايط توده و نما، اعطاي يك يا دو طبقه تشويقي و ايجاد كاربري انتفاعي در طبقه همكف به منظور حمايت از كسب‌وكارهاي خانگي با تامين شرايطي از جمله اين مشوق‌هاست كه جذابيت سرمايه‌گذاري در بافت‌ها را بالا مي‌برد. به گفته آييني، طبق بند يك اين مصوبه، تراكم‌هاي تشويقي موضوع اين مصوبه به محلات يا نواحي كه سرانه تامين خدمات عمومي آنها حداقل به ميزان كافي تامين نشده باشد، تعلق نمي‌گيرد. بلوك‌هاي شهري كه سرانه خدمات عمومي مورد نيازشان را در درون بلوك تامين مي‌كنند از شمول اين بند مستثني هستند.


منع عرضه محصولات دخاني در فضاي مجازي
قاسم نوده‌فراهاني، رييس اتاق اصناف ايران گفت: نظارت دقيق در منع عرضه محصولات دخاني در فضاي مجازي ابلاغ شده است؛ همچنين توليدكنندگان، واردكنندگان و توزيع‌كنندگان بايد دخانيات را به‌طور شناسه‌‌دار عرضه كنند. وي افزود: با توجه به درخواست اين اتاق، مجوز فروش سيگار به اتحاديه دكه‌داران، جرايد و ... داده شده است تا اعضا به صورت نمايندگي زنجيره‌اي با كد آيسيك تخصصي اصناف و كسب پروانه كسب اقدام كنند. نظارت دقيق در منع عرضه محصولات دخاني در فضاي مجازي نيز ابلاغ شده و همچنين به اتحاديه‌ها و واحدهاي صنفي اطلاع‌رساني شده است كه نسبت به تهيه و توزيع پوستر «سيگار كالاي زيان‌آور» اقدام كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون