• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5340 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۱ آبان

نگاهي به بازماندگان سفر به قطر

بازيكناني كه فرصت حضور در ليست نهايي كي‌روش را از دست دادند

گروه ورزش

اسفند سال گذشته اعلام شد هر كشور مي‌تواند 23 بازيكن براي حضور در ليست نهايي جام جهاني معرفي كند. تير ماه از سوي فيفا خبر رسيد كه اين تعداد مي‌تواند تا 26 نفر افزايش پيدا كند. به اين ترتيب برخي از بازيكنان كه فكر مي‌كردند ديگر شانسي براي حضور در جام جهاني ندارند اميدوار شدند. 

سه روز قبل نشريه ورلدساكر اسامي احتمالي نفرات هر يك از تيم‌هاي شركت‌كننده در جام جهاني ازجمله ايران را منتشر كرد. برخي رسانه‌ها گفتند از آنجايي كه عادل فردوسي‌پور جزو هيات تحريريه اين نشريه است و رفاقت نزديكي هم با كارلوس كي‌روش دارد، حتما در تنظيم اين ليست نقش داشته و ليست اعلامي از سوي آنها تا حد زيادي به ليست نهايي كي‌روش نزديك است. طبق اعلام فيفا تيم‌ها بايد تا قبل از 14 نوامبر يعني 23 آبان كه يك هفته قبل از شروع مسابقات است ليست نهايي خود را اعلام كنند. 
با توجه به نفراتي كه كارلوس كي‌روش در مدت زمان حضور در ايران به اردوي تيم ملي دعوت كرده، ليست احتمالي ورلد ساكر و نگاهي به شرايط بازيكنان در فاصله سه هفته مانده تا شروع جام جهاني به نظر مي‌رسد مي‌توان دست‌كم نفرات حذف شده قطعي را از تيم ملي شناسايي كرد. بازيكناني كه اميدواري زيادي از چند سال پيش براي درخشش آنها در جام جهاني به وجود آمده بود اما حالا ديگر شانسي ندارند. 
اولين بازيكن مهدي قايدي است. نيمار آسيا كه دو فصل پيش آماده‌ترين بازيكن ليگ ايران بود و براي استقلال رسما بازي در مي‌آورد. قايدي در دوره اسكوچيچ به تيم ملي دعوت مي‌شد و حتي گلزني هم كرد. با اين حال ترنسفر او به امارات كيفيت فني‌اش را به‌ شدت پايين آورد به شكلي كه از تركيب اصلي تيم ملي دور شد و حالا كه به استقلال هم بازگشته ديگر مورد توجه سرمربي تيم ملي قرار نمي‌گيرد. ستاره‌اي كه يك روز هواداران او را در پيراهن معتبرترين تيم‌هاي اروپايي مي‌ديدند بايد صبر كند تا شايد دوره بعدي جام جهاني به آرزويش برسد. 
صالح حرداني ديگر استقلالي است كه احتمالا شانسي براي حضور در جام جهاني نخواهد داشت. او هم مانند قايدي در دوره اسكوچيچ حضور خوبي در تيم ملي داشت اما در فصل جديد با آمدن ساپينتو و به‌كارگيري يامگا توسط اين مربي پرتغالي در سمت راست خط دفاعي، حرداني تبديل به يك نيمكت‌نشين شد و به تدريج از تيم ملي دور شد. حضور دو رقيب قدرتمند در پست دفاع راست هم مزيد بر علت شد. رامين رضايياني كه كي‌روش شخصا به او علاقه دارد و صادق محرمي كه در ليگ قهرمانان اروپا در اين فصل به ميدان رفت. از استقلال مي‌توان به گزينه‌هاي ديگري نظير عارف غلامي و سياوش يزداني هم اشاره كرد. همچنين به اميرحسين حسين‌زاده ستاره فصل پيش استقلال كه در ابتداي فصل جديدي راهي ليگ بلژيك شد با اين اميد كه به عنوان يك لژيونر جاي خود را در تيم ملي فيكس كند اما كي‌روش نشان داده هيچ اعتقادي به او ندارد. 
سعيد صادقي هافبك پرسپوليس بازمانده بعدي از جام جهاني است. كسي كه به عنوان شاه‌ماهي نقل و انتقالات راهي پرسپوليس شد ولي با وجود عملكرد متوسط رو به بالا نتوانسته انتظار هواداران را برآورده كند. با همه شايعاتي كه پيرامون او مطرح بود ازجمله اينكه حضور او در پرسپوليس با قول ملي‌پوش شدن انجام گرفته، چشم كي‌روش بازي او را نپسنديده و اين هافبك بايد از خانه جام جهاني را نگاه كند. در كنار صادقي مي‌توان از يك پرسپوليسي سابق هم ياد كرد. علي عليپور كه بعد از حضور در ليگ پرتغال چند باري توسط اسكوچيچ به تيم ملي فراخوانده شد اما در بازگشت كي‌روش همان‌طور كه قبلا هم توسط اين مربي به تيم ملي دعوت نمي‌شد، به اردوي يوزها فراخوانده نشده و شانسي براي حضور در جام جهاني نخواهد داشت.
در ليست بازمانده‌هاي جام جهاني بايد به كاوه رضايي نيز اشاره شود. مهاجمي كه دوران پرفراز و نشيبي را در سال‌هاي گذشته پشت سر گذاشت و در ابتداي فصل با هدف احيا و بازي بيشتر به ليگ ايران بازگشت. با اين حال مشكلات انتقال او به استقلال و اجبار به پوشيدن پيراهن تراكتور و از دست دادن چند بازي در مهم‌ترين مقطع، رضايي را از تيم ملي دور و دورتر كرد.  نبايد فراموش كرد كه همه بازيكناني كه جام جهاني را از دست دادند به خاطر مسائل فني و كيفي بوده.‌ الله‌يار صيادمنش كه راهي هال‌سيتي در چمپيونشيپ انگلستان شده بود به خاطر مصدوميت مدت زيادي است كه از مستطيل سبز به دور است و در اين فاصله باقي مانده تا قطر 2022 اميدي به بازگشت او وجود ندارد. 
عارف آغاسي مدافع فولاد به همراه دانيال اسماعيلي‌فر، سروش رفيعي و همين‌طور محمد محبي ديگر نفراتي هستند كه احتمالا بايد قيد جام جهاني را بزنند. با اين حال محبي با درخشش در چند بازي اخير استقلال اميدوار است كه در آخرين لحظات نظر مثبت كي‌روش را جذب كند. او مي‌خواهد امروز و در فينال سوپرجام مقابل نساجي آخرين آس خود را رو كند تا شايد بتواند يكي از بليت‌هاي سفر به قطر را به دست بياورد. 
در مجموع مي‌توان گفت تغيير و تحول در راس كادرفني و اعتمادي كه كي‌روش به برخي شاگردان سابق خود دارد و همچنين افت كيفي برخي بازيكنان در كنار خارج از ديد قرار گرفتن عده‌اي ديگر ليست نهايي تيم ملي را كاملا تحت تاثير قرار داد. در اين بين برخي بازيكنان مي‌توانند به دورهاي بعدي جام جهاني اميدوار باشند در حالي كه تعدادي ديگر باتوجه به سن و سالي كه دارند احتمالا هيچ‌گاه تجربه حضور در چنين رويدادي را تجربه نخواهند كرد. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون