• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5340 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۱ آبان

حسين نوراني‌نژاد، فعال سياسي در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كرد

سنديكاها و تشكل‌هاي مدني در كنار احزاب حلقه واسط گفت‌وگو با حاكميت را شكل مي‌دهند

گروه سياسي| در شرايطي كه بازار حدس و گمان در خصوص چرايي تعليق فعاليت‌هاي حزب اتحاد ملت حسابي داغ شده، حسين نوراني‌نژاد نه به عنوان معاون سياسي و سخنگوي حزب، بلكه به عنوان يك فعال سياسي اصلاح‌طلب به دنبال آن است تا تصويري از چرايي اين تعليق، تبعات مخرب آن و نقش احزاب و تشكل‌هاي مدني به عنوان حلقه واسط براي عبور از بحران سخن بگويد. در شرايطي كه دليل اصلي ايراد كميسيون ماده 10 احزاب به عدم برگزاري كنگره‌هاي عادي اين حزب با 300 نفر است، نوراني‌نژاد ايراد كميسيون ماده 10احزاب را شامل كنگره‌هاي تاسيسي احزاب مي‌داند و نه كنگره‌هاي عادي و حل اين ابهام را نيز در گروي پيگيري‌هاي حقوقي و قانوني مي‌داند كه در آينده دنبال خواهد شد. 

    ريشه اصلي ايرادات كميسيون ماده 10خانه احزاب به حزب اتحاد ملت چيست؟
به نظر مي‌رسد، بخشي از جريانات داراي قدرت در كشور همواره به دنبال آن است كه با يك جامعه اتميزه مواجه باشد و تصور مي‌كند كه مديريت بر يك جامعه غيرمتشكل با حضور افراد جدا از هم راحت‌تر است. اما اين مساله به خصوص براي كشوري با جمعيت بزرگي مانند ايران با تكثر قوميتي، فرهنگي و اعتقادي فراوان و همين‌طور سبك زندگي‌هاي متفاوت قابل قول نيست. اين تصور خطايي است كه هم ضد توسعه است و هم ضد امنيت. جامعه مدني كه اصلي‌ترين نمودش در نهادمند شدن و تشكل‌يابي ظهور پيدا مي‌كند، هم جامعه را قدرتمند‌تر مي‌كند و هم توانمندي حاكميت را براي حكمراني خوب افزايش مي‌دهد. متاسفانه چنين نگاهي در برخي افراد و جريانات حاكم وجود ندارد و نگاه ديگري دارند. به نظر مي‌رسد كه بخشي از مسوولان به ضرورت گفت‌وگو در جامعه رسيده‌اند و به دنبال شكل‌گيري اين فرهنگ در فضاي عمومي هستند.
   اما اين گفت‌وگو قرار است با چه جريانات و نهادهايي صورت گيرد؟
قرار نيست بايد تك‌تك معترضان با رييس دستگاه قضا گفت‌وگو كنند.  اين شدني نيست.
يك بخش مهم ضرورتي كه گفت‌وگو را معنا مي‌دهد، كمك به تشكل‌يابي است. همه اين روند نيز با حضور احزاب معنا نمي‌يابد. سنديكاها، تشكل‌هاي مدني در كنار احزاب اين حلقه واسط را شكل مي‌دهند.جرياناتي كه از درون و بطن جامعه برخاسته باشند و نگرش‌هاي سياسي، حكومتي و امنيتي بر فعاليت‌هاي آنان غلبه نداشته باشد. اين تشكل‌ها مي‌توانند ديدگاه‌هاي مختلف در جامعه را نمايندگي كرده و از منافع خود و صنف مورد نظر خود دفاع كنند. احزاب هم به عنوان سازمان سياسي جامعه مدني مي‌توانند به شكل‌گيري گفت‌وگوها كمك كنند. اين گفت‌وگوها اما بايد هم تداوم داشته باشد و هم هدفمند باشد. در غير اين صورت اگر قرار باشد با يك جامعه اتميزه صحبت شود، همان كاري است كه در طول دهه‌هاي گذشته صورت گرفته است و در نهادهايي مانند صدا و سيما و ساير بخش‌هاي حكومتي به صورت مونولوگ جريان دارد.
    اتحاد ملت از آغاز بحران و ماه‌ها قبل از آن درخواست برگزاري تجمعات قانوني را داشته است. آيا اين درخواست در بروز اين مشكلات تاثير داشته است؟
به نظر مي‌رسد، در برخوردها چه با افراد و چه با تشكل‌ها، ميزان اثرگذاري آنها تاثيرگذار است. متاسفانه در برخوردها چه با افراد و چه با تشكل‌ها ميزان اثرگذاري آنها نقش‌آفرين است و اين افراد و احزاب اثرگذار بيشتر در خطر برخورد قرار دارند. حزب اتحاد ملت مانند بسياري از احزاب كنگره‌هاي خود را بر اساس اساسنامه خود برگزار كرده است. ايرادي كه اخيرا وارد شده را ما اشتباه و غيرقانوني و غيرحقوقي مي‌دانيم اما دوستان نظر ديگري دارند. ما معتقديم موضوعي كه مربوط به كنگره تاسيسي است توسط كميسيون ماده 10 احزاب به ساير كنگره‌ها تعميم داده شده است، اما ما وارد اين ايراد نمي‌شويم و آن را به بخش‌هاي حقوقي مي‌سپاريم. بايد ديد چرا فقط اين ايراد متوجه حزب اتحاد ملت ايران مي‌شود و ساير احزاب را شامل نمي‌شود. افكار عمومي احساس مي‌كنند كه يك حزب وقتي موثر عمل مي‌كند و دامنه اثرگذاري فراگير‌تري دارد، برخوردها با آن بيشتر مي‌شود. تاكيد مي‌كنم كه به دليل تعليق فعاليت‌هاي حزب من اين موارد را به عنوان يك فعاليت سياسي مطرح مي‌كنم نه در قامت معاون سياسي يا سخنگوي حزب اتحاد ملت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون