• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5343 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۵ آبان

شاخص بازار سهام در ابتداي هفته 44 هزار واحد رشد كرد

استقبال بورس از جهش تازه قيمت دلار

گروه اقتصادي 

روز گذشته پس از 5 هفته كاري، شاخص‌هاي بورس روندي معكوس را دنبال كردند و برخلاف اين 5 هفته، اين‌بار 286 ميليارد تومان سرمايه خُرد وارد بازار سهام شد. آن‌هم در روزهايي كه قيمت ارز به «كانال نوردي» مشغول است و ديروز هم قيمت دلار از 36 هزار تومان فراتر رفت. برخي كارشناسان دليل افزايش قيمت دلار را افزايش سطح انتظارات تورمي و تبديل دارايي‌ها در بازار ارز عنوان مي‌كنند و افزايش نرخ دلار را دليل رشد بورس مي‌دانند چرا كه همزمان با رشد قيمت دلار، شاخص بورس نيز در اولين روز هفته توانست با ۴۴ هزار و ۷۸۲ واحد افزايش تا رقم يك ميليون و ۳۲۸ هزار واحد صعود كند و شاخص كل با معيار هم وزن هم ۹۰۳۴ واحد افزايش يافت و در رقم ۳۷۴ هزار و ۷۸۴ واحد ايستاد. به اين ترتيب بازار سرمايه اولين روز هفته را سبز رنگ آغاز كرد. در نخستين روز هفته گذشته بود كه سياست‌گذار بورسي از يك بسته جديد حمايتي رونمايي كرد؛ بسته‌اي كه نظير آن در دو سال گذشته نيز ارايه شده بود اما تنها رشدهاي موقتي براي سهامداران به ارمغان آورده است. رشدهاي ثبت‌شده در اين هفته نيز به نوعي يادآور تجربيات دفعات قبل است. فارغ از ميزان اثرگذاري بندهاي موجود در اين بسته، اما اثرات رواني اينگونه حمايت‌ها را نمي‌توان كتمان كرد. كاهش نگراني سهامداران پس از ارايه اين بسته حمايتي و سخنان متولي اين بازار در خصوص تداوم روند حمايتي شايد يكي از دلايل تحريك تقاضا در روزهاي اخير به شمار رود.

بورس را به دلار سنجاق نكنيد
حسن ايزدي، كارشناس بازار سرمايه در واكنش به رشد شاخص بورس و ارتباط آن با نرخ دلار به «اعتماد» گفت: سال‌هاست كه بورس ايران با يك نقيصه روبه‌رو است و آن‌هم سنجاق كردن بورس با نرخ دلار است و سوال اصلي اين است كه مگر بورس نيويورك است كه با دلار در نوسان باشد؟ اما مي‌بينيم زماني كه دلار رو به صعود است بورس هم صعودي مي‌شود و زماني كه دلار نزولي است بورس هم با افت همراه مي‌شود.اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به وضعيت بازار سرمايه در سال‌هاي گذشته تصريح كرد: در سال 1392 و 1398 هم شاهد همين وضعيت بوديم و با جهش‌هاي ناگهاني در بازار سرمايه مواجه شديم و اين موضوع نشان‌دهنده اين موضوع است كه روال بورس منطقي نيست بلكه اين وضعيت يك نوع بيماري است كه متاسفانه سال‌هاست بورس ما به اين بيماري دچار شده است و هر زمان كه نرخ دلار اوج مي‌گيرد بورس هم صعودي مي‌شود اين در حالي است كه ميزان فروش و توليد شركت‌ها اصلا تغييري نمي‌كند و تنها بخش ريالي محصولات تغيير مي‌كند اين در حالي است كه اگر ميزان فروش را با نرخ دلار در سال گذشته محاسبه كنند آن زمان سودهاي مهلكي كه در بورس وجود دارد را جبران خواهد كرد.


همواره جهش‌هاي دلاري بورس را  تغيير داده است
ايزدي خاطرنشان كرد: متاسفانه سازمان بورس هم در اين زمينه هيچ اقدامي نمي‌كند چرا كه همه به دنبال افزايش شاخص بورس هستند اما اينكه با چه ترفندي قرار است اين اتفاق بيفتد مشخص نيست و در بلندمدت شاهد آنيم كه در جهش‌هاي دلاري بورس هم رشد مي‌كند و پس از آن با سقوط آزاد همراه مي‌شود و بازار سرمايه در سال‌هاي گذشته نيز با همين رويه پيش رفته است مگر آنكه در روش شركت‌هايي كه فروش دلاري دارند تغييراتي قرار دهند تا شاهد چنين وضعيتي نباشيم.او در پاسخ به اين پرسش كه آيا حقيقي‌ها به بورس بازگشته‌اند يا خير، افزود: به اعتقاد بنده حقيقي‌هايي كه خارج شدند به هيچ عنوان برنمي گردند اينكه يك روز 15 هزار واحد شاخص بورس رشد كند اما در روز ديگر 30 هزار واحد افت داشته باشد و بورس با اين حجم از نوسانات روبه‌رو باشد مسلما حقيقي‌ها را مي‌ترساند. ايزدي گفت: وضعيت بورس هم شبيه وضعيت دماي بدن انسان است زيرا زماني كه دماي بدن كسي با افت شديد يا با افزايش زيادي همراه باشد نشان‌دهنده بيماري آن فرد است و دماسنج شاخص بورس و بازار سرمايه نيز نشان‌دهنده آن است كه بورس در شرايط عادي به سر نمي‌برد و دچار بيماري شده است.


شركت‌هاي بزرگ بورس جهت بورس  را عوض مي‌كنند
اين كارشناس بازار سرمايه در ادامه گفت: برخي از شركت‌هاي پتروشيمي، پالايشگاهي و فولادي كه از شركت‌هاي بزرگ در بورس محسوب مي‌شوند با هرگونه افزايش يا كاهش نرخ دلار دچار نوسان مي‌شوند و شاخص‌هاي بورس را هم با تغيير مواجه مي‌كنند. ايزدي در مورد بسته 10‌بندي حمايت از بازار سرمايه كه اخيرا منتشر شده نيز خاطرنشان كرد: در هيچ جاي دنيا بورس را به اندازه ايران دستكاري نمي‌كنند به غير از شرايط حساس به عنوان مثال در 11 سپتامبر سال 2002 چنين شرايطي به وجود آمد و بورس را در امريكا دستكاري كردند.او افزود: تا زماني كه ابهامات در اقتصاد و سياست حل نشود از جمله ابهام در مذاكرات برجام نمي‌توان اميدي به رشدهاي واقعي داشت تقريبا در طول دو سال گذشته بازار سرمايه از اين شرايط رنج برده و امروز هم شاهد اعتراضات مردم در كشور هستيم كه اين موضوع نيز در فضاي اقتصادي اثرگذار بوده است و باعث ناامني اقتصادي شده و اينها از جمله موضوعاتي هستند كه در اقتصاد ايران اثرگذارند.


ارايه بسته‌هاي حمايتي تنها مسكن هستند
اين كارشناس بازار سرمايه افزود: هيچ خط مشي و استراتژي بلندمدتي براي بازار سرمايه وجود ندارد تا بتوان پيش‌بيني اين موضوع را كرد كه وضعيت سهامدار حقيقي و حقوقي در آينده چه خواهد شد و اينجاست كه هرگونه از اين كمك‌ها و بسته‌هاي حمايتي فقط و فقط مي‌تواند به عنوان يك آسپرين و مسكن عمل كند تا در كوتاه‌مدت از يك سري از عوارض جلوگيري كند اما براي حل ريشه‌اي مسائل مربوط به بورس بايد ابتدا مسائل اقتصاد كلان حل شود.او تصريح كرد: در صورتي كه شرايط به همين منوال پيش رود اشتياق و ميل به فروش در سهامداران بيشتر خواهد شد كما اينكه از زماني كه اين بسته حمايتي را مطرح كردند بسياري از افراد فروشنده شدند و پول‌هاي خود را از بازار سرمايه خارج كردند و همين خروج پول از بازار سرمايه باعث شد تا قيمت سكه و دلار افزايش پيدا كند و سرمايه‌ها به اين بخش سوق پيدا كرد و باعث تغيير قيمت در اين بازارها نيز شد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون