• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5346 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۸ آبان

رسانه‌زده، معادل با جن‌زده

عباس عبدي

اگر در كار مطبوعات باشيد، مي‌دانيد كه اين روزها شكايت‌هاي نهادهاي حكومتي عليه آنان بيشتر شده است. كارشناس سياسي عليه تجزيه‌طلبي مصاحبه كرده و تيتر آن هم همين است، بعد از اين مصاحبه طولاني يك جمله را انتخاب مي‌كنند و مي‌گويند كه اين جمله موجب تحريك به اعتراض مي‌شود! فكر هم نمي‌كنند كه آن معترض كف خيابان به بركت سياست‌هاي رسمي اصلا خبر ندارد كه در مملكت روزنامه منتشر مي‌شود يا چنين روزنامه‌اي هست؟ و اگر هم خبر داشته باشد و آن را بخواند و بپذيرد بايد نگران تجزيه‌طلبي شود و نه به اعتراض تحريك شود! اين ذهنيت رسانه‌زده كه گمان مي‌كند واقعيت وجود خارجي ندارد و اين ما هستيم كه با روايت‌هاي خود آن را به وجود مي‌آوريم، اين تبليغات‌زدگي موجب مي‌شود كه عملكرد خودشان را فراموش كنند و مطالب رسانه‌ها را نيز در چارچوب ذهنيت روايتي و رسانه‌زده خود تحليل و درك كنند. ذهنيت رسانه‌زده در حد ذهنيت جن‌زده است كه يا دچار بختك مي‌شود يا گمان مي‌كند كه هميشه يك نفر همراهش است و او را تعقيب مي‌كند و... ولي واقعيت چنين نيست. بياييد عيني بررسي كنيم. جوانان ما به چه چيز اعتراض دارند؟ عينيت و عمل دولت و حكومت است كه اثرگذار است و نه تبليغ فلان رسانه. منكر اثر تبليغ و تحليل نيستم ولي اثر اين كار تبعي است و اگر مبتني بر عينيت نباشد، يا اثر معكوس مي‌گذارد يا اثرش زودگذر است. اثر عيني يعني چه؟ يعني اينكه كودك تو تب دارد، ولي شربت مناسب مندرج در نسخه پزشك در داروخانه نيست، آن‌هم در كشوري كه مسوولان مربوط مشغول خط و نشان كشيدن براي ديگران هستند. عينيت يعني اينكه مي‌گويي مشكل ارز نداريم و نقدينگي كنترل شد و نفت خود را خيلي خوب مي‌فروشيم، در عين حال در مدت كوتاهي قيمت ارز تا ۱۵ درصد افزايش يافته است...  تورم نيز به قول خودشان همچنان ۴۰ درصد است، در حالي كه قرار بود، ابتدا نصف و سپس تك‌رقمي شود. عينيت يعني اينكه قرار بود سالانه بيش از يك ميليون شغل ايجاد شود ولي وزير كاري آورديد كه مجبور شديد كنار بگذاريدش، چهار ماه هم نتوانستيد كسي را كه راي آورد به جاي او معرفي كنيد، بعد هم با يك جابه‌جايي ۴ پست و مقام ميان ۴ نفر، مساله را حل كرديد!! باز هم خواهيد ديد كه بحران اشتغال بيشتر خواهد شد و جوانان همچنان نااميد از كسب شغل و درآمد خواهند بود.
عينيت يعني اينكه حدود ۲۰ ماه است كه مردم را سرگرم مذاكرات بي‌پايان و بي‌نتيجه هسته‌اي كرديد، حالا هم به ظاهر كل ماجراي برجام به هوا رفته و افقي روشن در انتظار جامعه نيست.
عينيت يعني اينكه از اول در خفا دنبال فيلترينگ بوديد و در علت و براي راي آوردن و غير صادقانه وعده خلاف آن يعني افزايش سرعت اينترنت را مي‌داديد، حالا هم اسناد اين سياست در آمده و هم در عمل مشاهده مي‌شود كه كسب‌وكارهاي مردم و دانش‌بنيان و ديجيتال به علت اين فيلترينگ، دچار بحران و تعطيلي شده‌اند و جالب اينكه فيلترينگ شما حتي كمكي به كنترل اعتراضات كه هدف اصلي شماست نكرد، به‌طوري‌كه ميزان بازديدها از مطالب فضاي مجازي به نحو چشمگيري بيشتر هم شده است.
عينيت يعني اينكه به جاي توسعه دايره نيروهاي مديريتي حكومت و تقويت حكمراني موثر، اين دايره كه بسيار محدود بود، محدودتر هم مي‌شود، تقريبا در اكثر نهادهاي حكومتي مي‌توان چنين وضعي را در حوزه وظايف آنان ديد.
اينها همگي علامت‌هاي صريح به مردم و معترضين است. پيام اين است كه ما يا پيام شما را نمي‌شنويم، يا اگر هم بشنويم، نمي‌فهميم و اگر هم بفهميم لزومي ندارد كه پاسخ مثبتي به آن بدهيم. روشن است كه اين پيام را به صورت صريح نخواهند گفت، ولي شنونده و مخاطب آن را درك مي‌كند. اين پيام با جملاتي ديگر به اين صورت بيان مي‌شود كه تمامي اين وضع ناشي از توطئه دشمنان و خارج است ولي چون دست‌مان به آنها نمي‌رسد، فعلا اين زنگوله را به گردن رسانه‌هاي داخلي مي‌اندازيم. اين جن‌زدگي جديد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون