• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5346 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۸ آبان

رسانه‌های خارجی در مورد یوزها‌ چه می‌گویند؟

تمركز نیویورک تایمز روی تیم ملی ایران

 

كمتر از دو هفته تا شروع مسابقات جام جهاني باقي مانده است. همان‌طوركه رسانه‌ها در ايران روي وضعيت تيم‌هاي رقيب متمركز شده‌اند و شرايط آنها را از لحاظ آمادگي، مصدوميت‌ها و حتي مشكلات داخلي آن كشورها بررسي مي‌كنند، رسانه‌هاي كشورهاي رقيب ايران نيز وضعيت كشور ما و تيم ملي را زير نظر گرفته‌اند. 
روزنامه امريكايي نيويورك‌تايمز كه تيم ملي كشورش يكي از رقباي ايران است در گزارشي كه روز گذشته منتشر كرده به شرايط تيم ملي و وضعيت داخلي ايران پرداخته و مدعي است تيم ملي ايران از آن يكپارچگي هميشگي ميان بازيكنان و هواداران برخوردار نيست. 
دليل زوم رسانه‌هاي امريكايي روي شرايط ايران و تيم ملي از اين جهت است كه تقابل دو تيم ملي فوتبال ايران و امريكا در اين دوره جام جهاني هم از نظر سياسي اهميت بسيار زيادي دارد و هم از نظر فوتبالي. بسياري از كارشناسان معتقدند با فاكتور گرفتن انگليس كه مدعي اول صعود به دور حذفي مسابقات است، تيم دوم صعود‌كننده از دل رقابت‌ رو‌درروي ايران و ايالات متحده بيرون مي‌آيد. با اين فرض كه هر دو تيم مقابل انگليس امتياز از دست خواهند داد و مقابل ولز كه روي كاغذ ضعيف‌ترين تيم گروه است به پيروزي دست پيدا مي‌كنند. 
نيويورك‌تايمز در رابطه با وضعيت تيم ملي ايران نوشته: «يك تيم فوتبال كه روزي نماد اتحاد بود اكنون منعكس‌كننده چند دستگي است. تيم ملي كه براي مدت طولاني به عنوان يك نيروي متحد‌كننده در كشوري با تقابل‌هاي سياسي ديده مي‌شد اكنون درگير سياست‌هاي داخلي كشورش شده است.»
اين روزنامه امريكايي مي‌گويد: «تيم ملي همواره به عنوان يك نيروي غير سياسي كه منعكس‌كننده يك ايده‌آل خالص است از سوي ايرانيان پذيرفته شده است. تيمي كه سال‌ها اتحاد و شادي براي ملت به ارمغان آورده و حمايت از آن بدون قيد و شرط بوده است.»
با اين حال نيويورك‌تايمز مدعي است آنچه از بيرون ديده مي‌شود نشان‌دهنده اين است كه هرچه به جام جهاني نزديك‌تر مي‌شويم تيم ايران در موقعيتي ناآشنا و دوقطبي قرار گرفته و براي اثبات ادعاي خود به حوادث چند هفته اخير ايران اشاره مي‌كند. 
اين رسانه سرشناس بين‌المللي در ادامه به تلاش‌هاي دو هفته قبل براي محروميت ايران از جام جهاني اشاره كرد و نوشت برخي از فعالان داخل و خارج از ايران از فيفا خواسته‌اند ايران را به خاطر نحوه برخورد با اعتراضات، ارسال پهپاد به اوكراين و ممانعت از ورود زنان به استاديوم از حضور در جام جهاني منع كند اما در ادامه نوشته: «محروميت ايران بسيار بعيد به نظر مي‌رسد چرا كه فيفا اخيرا نامه‌اي به تمام تيم‌هاي حاضر در جام جهاني و فدراسيون‌هاي آنها ارسال كرده و از آنها خواسته تا قبل از سياست روي فوتبال تمركز كنيد.»
نيويورك‌تايمز در ادامه به مصاحبه‌اي از جلال طالبي سرمربي ايران در جام جهاني 1998 كه با پيروزي تاريخي ايران مقابل امريكا همراه بود اشاره مي‌كند كه گفته الان زمان مناسبي براي فوتبال نيست. همچنين بخشي از اظهارات محمد معتمدي خواننده كشورمان آورده شده كه در واكنش به انتخاب شدن براي خواندن سرود تيم ملي در اينستاگرامش گفت كسي الان حوصله حرف زدن هم ندارد چه برسد به آواز. 
در ادامه اين گزارش به شايعه اختلافات كه در اردوي تيم ملي ايران به وجود آمده اشاره شده است. نويسنده گزارش مي‌گويد بين برخي از بازيكنان تيم ملي بحث‌هايي به وجود آمده و اين مي‌تواند روي عملكرد كلي تيم اثرگذار باشد. 
در گزارش مفصل اين روزنامه امريكايي به قهرماني استقلال در سوپرجام و خوشحالي نكردن بازيكنان اين تيم موقع بالابردن جام و قطع تصاوير تلويزيوني هم اشاره شده و نوشته ممكن است حساسيت‌ها هنگام پخش بازي‌هاي جام جهاني از تلويزيون ايران افزايش پيدا كند.
در مجموع آنچه در حال حاضر رسانه‌هاي خارجي و مخصوصا رقباي ايران از شرايط تيم ملي به تصوير مي‌كشند يك تيم چندتكه است كه از حمايت صد در صدي مردم برخوردار نيست. 
اما اينكه آيا چنين تصويري روي بازيكنان و اعضاي كادرفني رقباي ايران هم تاثير مي‌گذارد يا خير از اهميت بالايي برخوردار است. به نظر نمي‌آيد مربيان و ملي‌پوشان كشورهاي انگليس و امريكا و ولز آن‌قدر بي‌تجربه باشند كه تصور كنند تا چند روز آينده قرار است برابر يك تيم نامنسجم كه از مشكلات داخلي و درون تيمي رنج مي‌برد قرار بگيرند. 
در روزهاي گذشته بسياري از بازيكنان تيم ملي فوتبال در مصاحبه‌هاي جداگانه تاكيد كرده‌اند كه همه براي موفقيت تيم ملي ايران تلاش خواهند كرد. 
محمدحسين كنعاني‌زادگان مدافع تيم ملي چند روز قبل در حاشيه اردوي تيم ملي با تاكيد بر انسجام تيمي گفت: «تمرينات بسيار خوبي را داريم پشت سر مي‌گذاريم. فاصله زماني تا بازي‌ها بسيار كم است و تمرينات پرفشاري را از نظر بدني و تاكتيكي داريم پشت سر مي‌گذاريم. خداراشكر شرايط تيم خيلي خوب است و از وقتي كه كي‌روش آمدند، انسجام تيم دو برابر شده است. نظم و انضباط تيمي بهتر شده و شرايط‌مان بسيار خوب شده است. ان‌شاءالله همين روند را ادامه بدهيم و در بازي‌هاي پيش رو دل مردم را شاد كنيم.»
عليرضا بيرانوند دروازه‌بان تيم ملي هم در اين رابطه گفت: «شرايط خودم هم خوب است و همه آماده هستيم كه بازي‌هاي خوبي انجام بدهيم و مردم را خوشحال كنيم. بازي‌ها سخت است اما همه متعهد شديم تاريخ‌سازي كنيم و از گروه صعود كنيم. كادرفني واقعا زحمت مي‌كشند و اميدوارم اين اتفاق رخ بدهد.»
همچنين اميد ابراهيمي كه يكي از بزرگ‌ترهاي تيم به حساب مي‌آيد با ذكر اين نكته كه همه اعضاي تيم آماده يك نمايش خوب در جام جهاني هستند، گفت: «من و ديگر هم تيمي‌هايم آماده هستيم كه يك نمايش خوب در جام جهاني داشته باشيم و انتظارات هواداران را برآورده كنيم. آماده رقابت در جام جهاني هستيم. جام جهاني قطر بارزترين رويداد است و ما در آخرين اردوي خود هستيم. تيم در حال كامل شدن است و اميدوارم كه بهترين عملكرد را داشته باشيم.»
با تمام اين تفاسير بايد پذيرفت كه جام جهاني امسال با دوره‌هاي قبلي متفاوت است.
 لااقل مي‌توان گفت هنوز و در فاصله 13 روز تا شروع جام جهاني خبري از آن تب و تاب هميشگي مردم براي استقبال از بزرگ‌ترين فستيوال فوتبالي دنيا نيست. رجوع به خاطرات گذشته در ادوار قبلي جام جهاني نشان مي‌دهد كه هميشه، مخصوصا اگر تيم ملي ايران در جام جهاني حضور مي‌داشت از فاصله بيشتر از يك ماه تا شروع مسابقات جو و هيجان فوتبال همه كشور را در برمي‌گرفت اما در اين دوره و تا به امروز لااقل چيزي به آن شدت گذشته ديده نمي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون