• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5346 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۸ آبان

آخرين وضعيت پرونده الهام محمدي و نيلوفر حامدي

پرونده ۲ خبرنگار روزنامه شرق و هم‌ميهن در شرف تصميم نهايي است

سخنگوي قوه قضاييه در نشست خبري ديروز از روند رسيدگي به پرونده نيلوفر حامدي و الهام محمدي و ساير بازداشتي‌هاي اعتراضات اخير سخن گفت. مسعود ستايشي، سخنگوي قوه قضاييه در اين نشست از مماشات و صبوري قوه قضاييه در برخورد با معترضين اخير سخن گفت و بر برخورد قاطع با اخلالگران تاكيد كرد. ستايشي با اشاره به حادثه شاهچراغ و با بيان اينكه براي دشمنان امنيت، ميان هيچ كدام از ايرانيان تفاوتي وجود ندارد و هدف‌شان تاثير‌گذاري آنها بر روي ذهن جامعه و امنيت عموم شهروندان است، گفت: خودداري نهادهاي حقوق بشري كه مدعي حمايت از مردم هستند، صرفا فقط ادعا است، چرا از محكوم كردن جنايات تروريستي شاهچراغ و موارد مشابه خودداري مي‌كنند؟ اين چرايي پاسخ دارد، بايد پاسخي صريح از نهادهاي حقوق بشري اعلام شود. وي ضمن تبيين علت صبر دستگاه قضايي و پاسخگويي قوه قضاييه به مطالبه افكار عمومي در خصوص آشوب‌هاي اخير در كشور و برخورد با اغتشاشگران، گفت: سوالي مطرح مي‌شود كه صبر تا كي؟ تحمل تا چه اندازه؟ تدابير قوه قضاييه و مجموعه دستگاه‌هاي حاكميتي از ابتداي خلق آشوب بر آن استوار بود كه عناصر اصلي اين آشوب‌طلبي براي ملت شناخته شوند. از اين بابت طي دستورات صادره بنا شد صبر، تحمل و مدارا صورت بگيرد تا مردم صف خود را از برپاكنندگان آتش و آشوبگران جدا سازند و حجت تمام شده باشد تا هركس از آحاد جامعه تكليف خود را بداند. 
وي با بيان اينكه نگاه قوه قضاييه از دوره تحول و تعالي نگاهي حل‌گرايانه به مسائل بوده و نه صرفا رفع مقطعي موضوعات و مسائل مطروحه، گفت: نگاه با تامل در قوه قضاييه به معناي انفعال در برابر آشوب‌طلبان نيست و نخواهد بود؛ اين نگاه مدبرانه بود كه عصبانيت دشمن را به ارمغان آورد و باعث شد تا نقاب از چهره برداشته شود و دست خود را به خشونت‌هاي شديد عليه مردم و امنيت‌شان آلوده سازند.

كيفرخواست‌ها صادر مي‌شود
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه از سوي رييس كل دادگستري استان تهران اعلام شد كه يك هزار كيفرخواست براي متهمان اغتشاشات اخير صادر شده است و نتيجه اين كيفرخواست‌ها به كجا رسيد، گفت: طبق آخرين آماري كه در دست داريم، يك هزار و ۲۴ مورد كيفرخواست براي متهمان اغتشاشات اخير در تهران صادر شده است. ستايشي با تاكيد بر اينكه دادگاه‌هاي اغتشاشگران به صورت علني برگزار مي‌شود مگر اينكه قرار غير علني بودن آن توسط مقام متصدي دادگاه صادر شود، اظهار كرد: در استان تهران به تعداد متناسب با حجم فرآيند براي رسيدن به نتيجه پرونده‌هاي اغتشاشگران، ۴ شعبه در دادگاه انقلاب اسلامي تهران، يك شعبه در دادگاه كيفري ۲ براي سرعت در رسيدگي‌ها، يك شعبه در دادگاه كيفري ۱ كلان‌شهر تهران براي رسيدگي به جرايم حوزه‌هاي مهم و شعباتي در شهرستان‌هايي همچون اسلامشهر، دماوند، پرديس و ورامين نيز براي پاسخگويي به مطالبات براي رسيدگي بهتر و دقيق‌تر به پرونده اغتشاشگران در نظر گرفته شده است. وي افزود: بر اساس مقررات، دادگاه‌هايي كه در صلاحيت كيفري ۲ باشد اما به عنوان مثال متهم پرونده‌‎اي دو فعل مجرمانه يكي در صلاحيت دادگاه كيفري ۱ و ديگري در صلاحيت دادگاه كيفري ۲ را مرتكب شده باشد، قابليت طرح در دادگاه كيفري ۱ را دارند.

پرونده ۲ خبرنگار روزنامه شرق و هم‌ميهن 
در شرف تصميم نهايي است
وي در پاسخ به اين سوال كه آخرين وضعيت رسيدگي به پرونده دو خبرنگار شرق و هم‌ميهن چيست و آنها به چه اتهامي بازداشت شده‌اند، گفت: اين دو نفر به اتهام اجتماع و تباني به قصد اقدام عليه امنيت ملي و فعاليت تبليغي عليه نظام بازداشت شده‌اند و با قرار بازداشت موقت در زندان هستند و پرونده در شرف تصميم نهايي است. اگر در اين فاصله و در روند تحقيقات، عناوين اتهامي ديگري مطرح شود، قطعا مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد و اگر ثابت شود عناوين مجرمانه‌اي غير از موارد اتهامي انجام دادند، به آنها نيز رسيدگي مي‌شود.

آمار بازداشت‌شدگان و آزادشدگان به زودي اعلام خواهد شد
ستايشي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در زمينه آمارها درباره بازداشت‌شدگان و آزادشدگان اغتشاشات اخير و تعداد صدور كيفرخواست در اين بخش بيان كرد: اين آمارها براساس جلسه‌اي كه به زودي برگزار خواهد شد، به اقتضاي شرايط مطرح مي‌شود. البته يك گزارشي هم به دست ما رسيد كه ۹۰ درصد افرادي كه دستگير شدند، آزاد شده‌اند و اين مساله از قول يكي از مقامات ارشد قوه قضاييه مطرح شد كه لازم به توضيح است كه اين آزادي‌ها بنا به تمهيداتي صورت گرفته است. وي تاكيد كرد: به عنوان مثال ممكن است يك وقتي فرد با صدور قرار تامين آزاد شود، يا يك وقتي ديگر هم ممكن است در مرحله دادگاه و مجازات ديگري برايش درنظر بگيرند. سخنگوي قوه قضاييه تاكيد كرد: اينكه گفته شده ۹۰ درصد دستگيرشدگان آزاد شده‌اند و اينكه افرادي در كف خيابان اغتشاش ايجاده كرده‌اند، بيگناه بوده‌اند و آزاد شده‌اند، درست نيست. با اين حال رسيدگي‌ها با دقت، توجه و تسلط هست و مطمئن باشيد با كار شبانه‌روزي كه دادياران و بازپرسان دستگاه قضا انجام مي‌دهند، حقي از كسي تضييع و از بي‌گناهي هم نگهداري نخواهد شد و بلافاصله تعيين تكليف شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون