• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5347 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۹ آبان

حمله پهپادي اسراييل به كاروان ايران

رسانه‌ها از هدف قرار گرفتن تانكرهاي سوخت به مقصد لبنان در مرز سوريه و عراق خبر دادند

گروه ديپلماسي

شبكه خبري الميادين بامداد چهارشنبه از وقوع انفجار در نزديكي مرز عراق و سوريه خبر داد. به گزارش منابع عراقي، ابتدا صداي چندين انفجار در نزديكي مرزهاي عراق و سوريه شنيده شد و سپس جنگنده‌ها و بالگردها در نوار مرزي به پرواز درآمدند. در ساعت اوليه وقوع اين انفجارها، منابع محلي اعلام كردند كه اين انفجارها ناشي از حمله پهپادي به يك كاروان لجستيك بوده كه اطلاعاتي از محموله آن در دست نيست. نخستين خبر تفصيلي را صابرين نيوز وابسته به گروه حشدالشعبي منتشر كرد. در متن اين خبر گفته شد كه در نتيجه حمله جنگنده‌هاي امريكايي به يك كاروان لجستيك در منطقه مرزي عراق و سوريه، 25 فرد نزديك به ايران جان خود را از دست داده و 21 نفر هم زخمي شده‌اند. براساس اين گزارش، جانباختگان از نيروهاي مرزباني عراق و سوريه و رانندگان تريلرهاي نفتكش بودند. صابرين نيوز محل اين حمله را نزديكي گذرگاه مرزي القائم معرفي و هدف آن را محموله سوخت ايران براي لبنان خوانده بود. 

ساعتي پس از انتشار خبر اين حمله و منسوب كردن آن به ايالات‌متحده، خبرگزاري فرانسه به نقل از سخنگوي نيروهاي ائتلاف بين‌المللي عليه «داعش» به رهبري امريكا گزارش داد كه اين حمله توسط ارتش امريكا يا نيروهاي ائتلاف انجام نشده است. همزمان، يك مقام ارشد دولت امريكا در پاسخ «بي‌بي‌سي فارسي» ادعاي منابع عراقي مبني بر «حمله پهپادي امريكا به كاميون‌هاي حاوي سوخت» در مرز عراق و سوريه را تكذيب اما وقوع انفجارهايي در اين منطقه را تاييد كرد.
خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) هم صبح روز چهارشنبه تاييد كرد كه برخي «مواضع نيروهاي مقاومت» در مرز سوريه و عراق مورد حمله «پهپادي» قرار گرفته است. ايرنا به نقل از برخي «منابع عراقي» مدعي شد كه اين حملات توسط «اسراييل» انجام گرفته است.
در ميانه سكوت دولت و نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي درباره جزييات اين حمله ظهر روز چهارشنبه «جلال خالدي» خبرنگار خبرگزاري صداوسيماي ايران در گفت‌وگو با تلويزيون رسمي اين كشور تاكيد كرد كه حمله در نقطه مرزي عراق و سوريه يك كاروان حامل سوخت از ايران به لبنان را هدف قرار داده است. براساس اين گزارش، قرار بود 22 تانكر حامل گازوييل از مرز القائم عراق به سمت سوريه بروند كه 8 تانكر هدف حمله در خاك سوريه قرار گرفتند. درنتيجه اين حمله دو تانكر دچار آتش‌سوزي شدند. خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما به نقل از سازمان گذرگاه‌هاي رسمي عراق اعلام كرد كه عبور اين تانكرها با توافق‌ رسمي عراق، سوريه و لبنان و در چارچوب يك روند كاملا قانوني بوده است.
خبرنگار شبكه خبري العالم نيز در گزارشي با اشاره به اينكه عامل اين حمله اسراييل بوده تاكيد كرد كه اين تانكرهاي نفتي پس از عبور از خاك عراق و در حال حركت به سمت شهر بوكمال سوريه هدف قرار گرفته‌اند. 
ظهر روز گذشته نيز جبار المعموري از رهبران چارچوب هماهنگي در عراق درباره تانكرهاي سوختي هدف قرار گرفته شده، گفت: اين تانكرها كه در مرزهاي سوريه و عراق هدف قرار گرفته شدند متعلق به ايران بود كه براي كمك به مردم لبنان در حال عبور از گذرگاه مرزي القائم بوده‌اند. اين سياستمدار عراقي از جانباختن چند نفر در اين حمله خبر داده و افزود: اين اقدام در راستاي سياست تل‌آويو براي گرسنه نگه داشتن ملت‌هاي منطقه و قطع هرگونه كمك به لبنان جهت ممانعت از پايان بحران سوخت در اين كشور، انجام شده است.
عصر روز گذشته كانال تلگرامي «صابرين نيوز» در به‌روزرساني خبر مربوط به تحولات ميداني در منطقه حمله به كاروان تانكرهاي ايراني نوشت: تنها چند ساعت پس از اين حمله هوايي عليه مرزهاي سوريه و عراق، يك عمليات شناسايي امريكايي در شرق سوريه انجام گرفت و يك فروند هواپيماي اطلاعاتي متعلق به نيروي هوايي امريكا از نوع
 Boeing RC-135W Rivet Joint كه از پايگاه العديد قطر به پرواز درآمده، در حال انجام عمليات شناسايي در عمق سوريه به سمت منطقه شرقي در امتداد مرز سوريه و عراق ديده شده است.  خبرگزاري رويترز نيز به نقل از يك مقام محلي نزديك به ايران نوشت كه دو فرد سوري در اين حمله جان خود را از دست دادند و مقصد سوخت هم سوريه بوده و نه لبنان. 
پرونده مبهم انتقال سوخت ايران به لبنان 
انتقال سوخت ايران به لبنان در يك سال اخير سوژه جنجالي چه براي سياستمداران لبناني و چه براي دولت ايران بوده است. سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان چند ماه قبل در يك سخنراني در مراسمي به مناسبت اربعين امام حسين(ع) در شهر بعلبك در اين باره گفت: برادران‌مان در جمهوري اسلامي ايران به ما وعده دادند كه در زمينه سوخت به لبنان كمك كنند. اواخر شهريور بود كه شبكه لبناني المنار به نقل از يك مسوول در سفارت ايران در بيروت اعلام كرد كه نفت‌كش‌هاي ايراني حامل سوخت آماده هستند كه طي يك يا دو هفته آينده به سمت لبنان حركت كنند و در بندري كه طرف لبناني مشخص مي‌كند پهلو بگيرند.
براساس گزارشي كه خبرگزاري ايسنا ترجمه آن را در تاريخ 29 شهريور ماه منتشر كرده بود يك هيات رسمي لبناني اواسط شهريور ماه به تهران آمد تا درخصوص پرونده سوخت و برق و كمك‌هاي ايران به لبنان با مسوولان ايراني رايزني كند.
پس از اين رايزني‌ها ماه گذشته، وليد فياض، وزير انرژي لبنان در سخناني ادعا كرد كه سوختي كه اين كشور از ايران مي‌گيرد به منزله هديه به لبنان بوده و رايگان است. اين ادعا در همان مقطع زماني در نشست خبري خبرنگاران با ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه مطرح شده و مورد سوال قرار گرفت. كنعاني در اين رابطه گفت: بحث رايگان مطرح نيست. گفت‌وگوهاي ما در حوزه مناسبات اقتصادي و تامين انرژي در قالب يك بسته در حال انجام است و موضوع رايگان موضوعيت ندارد، بلكه كمك به رفع مشكلات انرژي هم در حوزه سوخت و هم در حوزه برق مطرح است و اميدواريم مذاكرات پيش رو بين دو كشور به رفع بخشي از نيازهاي ملت لبنان كمك كند.
در ادامه اين زنجيره اظهارنظرها، نخستين روزهاي مهر ماه بود كه نجيب ميقاتي، نخست‌وزير لبنان تاكيد كرد كه ايران 600 هزار تُن نفت سياه به لبنان اهدا خواهد كرد و اين يك هديه رايگان بدون شرط است. اين ادعا درحالي مطرح شده بود كه جواد اوجي، وزير نفت در همان حوالي زماني در اين باره گفته بود: ما سال گذشته هم به لبنان صادرات داشتيم و هر چه صادر كرديم پول آن را دريافت كرده‌ايم. در همين ارتباط، خبرگزاري ايلنا به نقل از يك منبع آگاه در وزارت نفت با تاكيد بر اينكه وزارت نفت تمامي پول سوخت صادراتي به لبنان را دريافت كرده، نوشت: دليل اينكه مقامات لبناني اظهاراتي مبني بر دريافت رايگان سوخت از سوي ايران دارند، اين است كه تحت تحريم قرار نگيرند.
روز گذشته همزمان با حمله پهپادي به كاروان تانكرهاي نفتي ايران به مقصد لبنان، منابع آگاه به روزنامه الاخبار خبر دادند كه روز سه شنبه «باربرا ليو» معاون وزير خارجه امريكا در امور خاورميانه به اطلاع «نجيب ميقاتي» نخست‌وزير دولت موقت اين كشور رسانده كه واشنگتن با ورود سوخت ايران به لبنان مخالف است. منابع آگاه در اين زمينه به روزنامه الاخبار اعلام كردند، بعد از اينكه در ماه جولاي گذشته سيدحسن نصرالله دبيركل حزب‌الله از آمادگي براي واردات سوخت جمهوري اسلامي ايران به لبنان در صورت موافقت دولت اين كشور خبر داد، مسوولان مربوطه لبنان با مقامات امريكايي تماس گرفته و متوجه شدند كه تحريم‌هاي امريكا در اين زمينه شامل ورود سوخت ايران به لبنان نمي‌شود. اما بعدا مشخص شد امريكايي‌ها عمدا مواضعي فريبكارانه اتخاذ كرده بودند تا ابتدا سرنوشت پرونده تعيين مرزهاي دريايي لبنان و فلسطين اشغالي روشن شود.
مخالفت امريكا با انتقال سوخت ايران به لبنان به بهانه تحريم‌هاي يكجانبه وضع شده از سوي واشنگتن بر تهران درحالي صورت مي‌گيرد كه سال گذشته در همين حوالي زماني ده‌ها تانكر نفتكش حامل سوخت ايران كه توسط كشتي به سوريه منتقل شده بود، از راه زميني به لبنان انتقال يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون