• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5347 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۹ آبان

نتايج يك پژوهش نشان مي‌دهد

تابلوي حال و آينده زيان كسب و كارها

با توجه به اتفاقات اخير و تاثير عوامل متعدد بر فضاي كسب و كارها و با در نظر داشتن قطعي و اختلال در اينترنت در اين برهه زماني كسب و كارها در طيف‌هاي مختلفي متحمل ضرر و زيان شده‌اند كه در نتيجه آن اقداماتي را جهت برنامه‌ريزي تا پايان سال در نظر گرفته‌اند و سازمان‌ها براي مديريت كارآمدتر كاركنان خود استراتژي‌هاي متفاوتي اتخاذ كرده‌اند. پلتفرم كسب و كار «ايران‌تلنت» پرسشنامه‌اي براساس شرايط فعلي حاكم بر وضعيت كلان كشور و بازار كار تدوين كرده و با هدف به اشتراك‌گذاري تجربه‌ها و آگاه‌سازي كسب و كارها، بازار كار و فعالان منابع انساني اقدام به ارايه اين گزارش كرده و در بخش‌هاي مختلف به بررسي اقدامات برنامه‌ريزي شده و استراتژي‌هاي اشاره شده در صنايع مختلف پرداخته است. در نتايج اين پرسشنامه تاثير اتفاقات اخير بر فضاي كسب و كارها به روشني مشخص است. پرسش ابتدايي اين پژوهش اين بوده كه در اتفاقات اخير كسب و كار شما تحت تاثير چه مواردي قرار گرفته است؟ نتايج نشان مي‌دهد كه ۳۱ درصد كسب و كارها تحت تاثير مشكلات مربوط به اختلال و قطعي اينترنت، ۲۰ درصد جو رواني حاكم بر جامعه، ۱۷ درصد كاهش تقاضا براي محصولات يا خدمات و ۱۶ درصد كاهش بهره‌وري كاركنان قرار گرفته‌اند. تاثير اتفاقات اخير بر صنايع مختلف نيز جالب توجه است. در بررسي صنايع مختلف به عنوان مثال در صنعت ساختماني كسب و كارها ۲۹ درصد كاهش تقاضا براي محصولات و خدمات خود داشته‌اند و دانشگاه‌ها با ۳۰ درصد تحت تاثير جو رواني حاكم بر جامعه قرار گرفته‌اند. بروز مشكلات در حمل و ارسال، عدم پرداخت مطالبات از جانب كارفرمايان، كاهش بودجه دولت در پروژه‌ها، متوقف شدن روند خريد سازمان‌هاي دولتي و تجهيزات غيرضروري، وضع قوانين خلق‌الساعه، عدم امنيت و ثبات اقتصادي، وضع كلي اقتصاد و ريسك‌هاي موجود سيستماتيك در كشور از ديگر پاسخ‌هايي است كه به اين سوال داده شده است. 

استراتژي اتخاذ شده
در ارتباط با مديريت بهتر كاركنان
پرسش دوم از كسب و كار اين بوده كه «براي مديريت كارآمدتر كاركنان در اتفاقات اخير چه استراتژي اتخاذ كرده‌ايد؟» نتايج نشان مي‌دهد كه 23 درصد استراتژي اتخاذ شده كسب و كارها، تشويق پرسنل به تمركز روي امور جاري شركت، 22 درصد انعطاف‌پذيري در جهت مرخصي بيشتر، 17 درصد تلاش براي ايجاد آگاهي در ارتباط با نقش افراد و 14 درصد امكان دوركاري كاركنان بوده است. در بررسي صنايع مختلف، 27 درصد از استراتژي اتخاذ شده در صنعت فناوري اطلاعات امكان دوركاري بوده. اين در حالي است كه در صنعت ساختمان، 30 درصد از استراتژي آنها، ايجاد آگاهي در تعريف نقش افراد بوده است.  همدردي و همدلي با افراد، موكول كردن كارها به بعد از بهبود شرايط حاكم، ممنوعيت براي ايجاد صحبت سياسي در سازمان و عدم برگزاري جشن و مراسم، روشنگري منطقي براي كاركنان، تغيير محل كار به صورت موقت و جلسات پرسش و پاسخ از ديگر مواردي بوده كه به عنوان پاسخ به اين سوال عنوان شده است. 

اقدامات برنامه‌ريزي شده تا پايان سال 
پرسش سوم اين است كه «با توجه به وضعيت فعلي چه اقداماتي را جهت برنامه‌ريزي تا پايان سال در نظر گرفته‌ايد؟» نتايج نشان مي‌دهد كه 32 درصد اقدامات برنامه‌ريزي شده توسط كسب و كارها، يافتن راهكارهاي جايگزين براي اختلال و قطعي اينترنت، 24 درصد بازبيني ادامه فعاليت كسب و كار و 14 درصد توقف استخدام نيروي جديد بوده است. اقدامات برنامه‌ريزي شده تا پايان سال با توجه به وضعيت فعلي در صنايع مختلف به اين نحو بوده كه 30 درصد از برنامه‌ريزي‌ها به سمت صنايع كالاهاي به ‌شدت مصرفي رفته. همچنين صنعت ساختماني با 18 درصد بيشترين ميزان تعديل را نسبت به ساير صنايع به خود اختصاص داده است.  استفاده از پلتفرم‌هاي ارتباطي درون سازماني، برنامه‌ريزي براي ايجاد شعبه و انتقال بخشي از كسب و كار به خارج از ايران، تعريف خدمات جديد متناسب با شرايط و تغيير استراتژي سازمان، توسعه زيرساخت و برنامه‌ريزي جهت استقلال از شرايط سياسي ايران و جذب مشتري از پلتفرم‌هاي جديد و متفاوت از ديگر مواردي بوده كه در پاسخ به اين سوال عنوان شده است.

چرا استخدام متوقف شد؟
 پرسش چهارم اين بوده كه «تاثير اتفاقات اخير در چه بخش‌هايي مشهودتر است؟» 41درصد كسب و كارهاي مورد اين مطالعه عدم اطمينان از وضعيت خود طي ماه‌هاي آينده، 23 درصد وضعيت اينترنت و عدم تمركز روي موضوع استخدام به دليل در اولويت قرار گرفتن ساير مباحث و تنها 12 درصد كاهش دريافت رزومه به دليل شرايط موجود را عنوان كرده‌اند.  31 درصد كسب و كارها نيز ترس، نااميدي و افسردگي قشر جوان جامعه، 22 درصد بحران مالي كسب و كارهاي كوچك و خانگي، 17 درصد افزايش مهاجرت نخبگان و ضعيف‌تر شدن دهك پايين درآمدي، 11 درصد تعديل نيرو و افزايش بيكاري در كشور. در سوال پنجم اين موضوع مطرح شده كه «به‌طور كلي تاثير اتفاقات اخير در چه بخش‌هايي براي شما مشهودتر است؟» پاسخ‌دهندگان اين مطالعه عنوان كرده‌اند كه اضطراب مداوم، كاهش بهره‌وري در عملكرد كاركنان، متوقف شدن مناقصه‌هاي بزرگ دولتي، اميد در بين جوانان براي رسيدن به زندگي بهتر و كاهش چشمگير تقاضاي خدمات آموزشي توسط افراد و سازمان‌ها از جمله تاثيرات اين اتفاق‌ها بوده است. سوال ششم نيز اين بوده كه «كسب و كار شما در خلال قطعي اينترنت، در چه طيفي مورد زيان قرار گرفته است؟» بيش از 70 درصد از كسب و كارها، زيان ناشي از قطعي اينترنت را بيش از 50 درصد درصد تخمين زده‌اند و تنها 5 درصد از كسب و كارها معتقدند كه اتفاقات اخير تاثيري بر روند كسب و كار آنها نداشته است. در بررسي صنايع مختلف نيز بيش از 50 درصد از صنايع ضرر و زيان ناشي از قطعي اينترنت را بالاي 50 درصد تخمين زده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون