• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5350 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۳ آبان

خروجي‌هاي كابينه به خط مي‌شوند؟

استعفاي رستم قاسمي هم تاييد شد و هم تكذيب

گروه سياسي|حول و حوش ساعت15 روز گذشته بود كه خبرگزاري تسنيم خبر استعفاي احتمالي رستم قاسمي را روي خروجي خود قرار داد. خبري كه هر چند به فاصله 4ساعت پس از انتشار آن در تسنيم از سوي وحيد قرباني، رييس مركز ارتباطات و اطلاع‌رساني وزارت راه و شهرسازي تكذيب شد، اما تجربه اطلاع‌رساني رسانه‌هاي اصولگرا در ماجراي استعفاي حجت عبدالملكي نشان داده كه اغلب اين نوع اطلاع‌رساني قطره‌چكاني با هدف سنجش ميزان واكنش‌هاي پيراموني است كه انجام مي‌شود. 
در زمان پياده شدن حجت عبدالملكي، وزير كار از قطار كابينه نيز، ابتدا حجم انبوهي از انتقادات عليه عملكرد او رسانه‌اي شد. سپس برخي زمزمه‌هاي غير رسمي در خصوص استعفاي عبدالملكي در فضاي مجازي شنيده و به‌رغم همه تكذيبيه‌هاي اوليه، نهايتا خبر رسمي استعفاي او منتشر شد. اين پروسه ظاهرا دقيقا در خصوص رستم قاسمي نيز در حال تكرار است. 
 در اين ميان، پيگيري‌هاي خبرنگار «اعتماد» از نمايندگان عضو كميسيون عمران مجلس نشان مي‌دهد كه نمايندگان هنوز كوچك‌ترين خبري درباره اين استعفا ندارند. اسماعيل حسين‌زهي، نايب‌رييس كميسيون عمران مجلس در پاسخ به پرسش «اعتماد» در خصوص استعفاي قاسمي مي‌گويد: «اتفاقا امروز من در سازمان برنامه و بودجه بودم، بدون ترديد اگر قرار بود، دولت در اين زمينه تصميمي بگيرد، خبر آن قبلا به گوش نمايندگان مي‌رسيد، اما من تا اين لحظه بي‌اطلاع هستم.» اين نماينده در خصوص ديدگاه مجلس پيرامون عملكرد رستم قاسمي مي‌گويد: «ديدگاه‌هاي نمايندگان در خصوص عملكردها كه روشن است، اما در شرايط فعلي تا زمان روشن شدن اين خبر به من اجازه بدهيد، اظهارنظري نداشته باشم.»

خروج از كابينه براي كاهش فشارها به دولت
برخي تحليل‌ها حاكي از آن است كه دولت با توجه به مشكلات عديده‌اي كه در بازار مسكن وجود دارد و وجود برخي حاشيه‌هاي پيراموني رستم قاسمي به دنبال آن است كه زمينه خروج او از كابينه را فراهم سازد تا اندكي از فشارها كاسته شود. وعده ساخت يك ميليون مسكن در هر سال و ارايه راندمان ساخت 60هزار مسكن ملي در طول يك‌سال گذشته، انتقادات دامنه‌داري را متوجه دولت رييسي كرده است. در اين فضا، دولت براي كاستن از فشارها به قربانياني نياز دارد كه با خروج آنها از كابينه بتواند كمي از بار انتقادات بكاهد و زمان بيشتري براي خود بخرد. اما رستم قاسمي تنها چهره‌اي نيست كه سايه سنگين استعفا، استيضاح و در كل خروج از قطار كابينه روي او احساس مي‌شود. در كنار رستم قاسمي، عملكرد عين‌الهي، وزير بهداشت نيز ذيل شديدترين انتقادات قرار گرفته است. بر اساس اعلام خبرنگاران پارلماني بسياري از نمايندگان، روياي استيضاح عين‌الهي را در سر مي‌پرورانند. در حال حاضر بيش از 17نماينده نامه‌اي را امضا كرده‌اند تا عين‌الهي را براي پاسخگويي در خصوص مشكلات بازار دارو، سوءمديريت‌ها در حوزه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و بيمه‌ها و... خواستار حضورش در مجلس شده‌اند. حضوري كه بسياري معتقدند نهايتا منجر به كارت زرد و كليد خوردن پروسه استيضاح او مي‌شود. روندي كه ممكن است عين‌الهي را نيز به سمت خروج از كابينه هدايت كند. در كنار عين‌الهي، حميد سجادي، وزير ورزش و جوانان نيز چهره ديگري است كه برخي نمايندگان جبهه پايداري به جد خواستار استيضاح او هستند. اين دسته از نمايندگان معتقدند، فضاي انتقادي خاصي كه در اتمسفر ورزش كشور جريان دارد، دليل اهمال و سوءمديريت شخص حميد سجادي است، بنابراين قصد دارند، چهره‌اي مانند كيومرث هاشمي را جايگزين او كنند. با اين توضيحات به نظر مي‌رسد، زنگ‌هاي خطر در كابينه دولت سيزدهم براي برخي چهره‌ها به صدا درآمده است. اتمسفري كه بسياري از تحليلگران از ابتداي معرفي وزراي پيشنهادي در شهريور1400بر آن تاكيد و پيش‌بيني كردند كه بسياري از وزرا به سرعت از قطار كابينه پياده شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون