• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5351 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ آبان

خبر

از سرگيري حملات موشكي و پهپادي سپاه به مقرهاي گروهك‌هاي كرد

سپاه پاسداران روز گذشته حملاتي را به مقرهاي احزاب تروريستي در اقليم شمال عراق به صورت موشكي و پهپادي از سر گرفت. اين چندمين مرحله از حمله عليه مواضع اين گروهك‌هاي تروريستي در شمال عراق است. فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهداي سپاه اعلام كرد كه حملات به اقليم كردستان عراق تا خلع سلاح گروه‌هاي تروريستي ادامه خواهد يافت. ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه ايران نيز در اين خصوص گفت: «اقدام نظامي ايران عليه گروه‌هاي تروريست مسلح تجزيه‌طلبي كه از خاك دولت عراق و اقليم كردستان عراق براي نقض حاكميت ايران و نقض امنيت مرزي ايران و سلب امنيت شهروندان ايراني استفاده و اقدام مي‌كنند، اقدامي كاملا قانوني است.» وي تاكيد كرد: «دولت عراق براساس قواعد بين‌المللي و مناسبات دو كشور همسايه براي جلوگيري از اين اقدامات تروريستي مسووليت دارد و بايد به مسووليت خود در اين زمينه عمل كند.» سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: «اقدام ايران در سركوب اين گروه‌ها پس از آن صورت گرفت كه همه مسيرهاي قانوني هم در چارچوب دوجانبه و هم سازمان ملل طي شد. يادداشت‌هاي ايران به طرف عراقي در سازمان ملل به ثبت رسيد و شواهد متقني به دولت عراق داده شد و توافقاتي با دولت عراق صورت گرفت كه حاكميت خود را توسعه دهد و مناطق مرزي را كنترل كند. توافقات دوجانبه‌اي نيز با مقامات كردستان عراق صورت گرفت كه از خاك اقليم تعرضات عليه ايران صورت نگيرد. اقدام ايران پس از آن صورت گرفت كه دولت عراق و اقليم در انجام تعهدات‌شان موفق و ملتزم نبودند.» كنعاني در همين چارچوب تاكيد كرد: «اقدام ايران براي حمايت از امنيت خود و امنيت شهروندانش مشروع، قانوني و مبتني بر قوانين بين‌المللي است.» وي همچنين اظهار كرد: «ايران بارها تاكيد كرده است كه نسبت به امنيت سرزميني خود و فعاليت گروه‌هاي تجزيه‌طلب در اين منطقه سكوت نخواهد كرد و مبتني بر قوانين بين‌المللي از امنيت خود و شهروندانش دفاع خواهد كرد و اين اقدام نيز در همين چارچوب صورت گرفته است.»

 

واكنش بغداد به حملات ايران

وزارت خارجه عراق در بيانيه‌اي ضمن محكوميت اين حملات، مدعي شد كه اين اقدامات يكجانبه و خصمانه عاملي براي ايجاد ثبات نخواهد بود و پيش از اين نيز در مواضعي اعلام كرديم كه اين‌ تعرض آشكار به حاكميت عراق و امنيت شهروندان آن تهديدي مداوم به شمار مي‌رود و منجر به افزايش تنش در منطقه مي‌شود. وزارت خارجه عراق در ادامه بيانيه خود تاكيد كرد كه در راستاي حفظ حاكميت عراق و امنيت مردم اين كشور، اقدامات ديپلماتيك در سطوح بالا را اتخاذ خواهد كرد. خبرگزاري رسمي عراق شامگاه دوشنبه از گفت‌وگوي تلفني «فواد حسين» وزير خارجه عراق و «حسين اميرعبداللهيان» وزير امور خارجه ايران خبر داد. فواد حسين در اين گفت‌وگوي تلفني موضع عراق در خصوص حمله صبح ديروز ايران به مواضع گروه‌هاي تروريستي در منطقه كردستان عراق را ابراز داشت. وي به همتاي ايراني خود گفت: «بايد گفت‌وگو راهي براي متوقف كردن اين تشديد خصمانه غيرقابل توجيه باشد.» وزير خارجه عراق گفت كه ادامه اين اقدامات خطرناك خواهد بود و هدف قرار دادن مواضعي در كردستان، نقض آشكار حق حاكميت عراق و امنيت شهروندان اين منطقه است.


بغداد بعد از پنجاه روز به وعده‌هايش عمل نكرده است
سردار محمد پاكپور فرمانده نيروي زميني سپاه درباره دومين عمليات موشكي و پهپادي نيروي زميني سپاه عليه تروريست‌هاي تجزيه‌طلب اقليم شمال عراق گفت: «قبل از عمليات ربيع كه در ششم مهرماه امسال انجام شد ما به‌طور مرتب به اقليم شمال عراق و دولت مركزي عراق هشدار داده بوديم كه گروهك‌هاي تجزيه‌طلبي كه در شمال اقليم عراق هستند و مقرهاي مختلفي در منطقه شمال عراق دارند را يا اخراج و خلع سلاح يا اردوگاه‌نشين كنند؛ اما به هر شكل اين اتفاق رخ نداد.» به گزارش فارس وي افزود: «گروهك‌هاي تجزيه‌طلب هم اقدامات تروريستي خود را هم در داخل ايران از مبداء عراق انجام دادند و هم در برخي از اغتشاشاتي كه در منطقه شمال‌غرب كشور به وقوع مي‌پيوست ما هميشه جا پاي عناصر ضد انقلاب و تجزيه‌طلب كه در شمال عراق مقرهاي مختلفي داشتند را مشاهده مي‌كرديم.» سردار پاكپور با اشاره به عمليات ربيع نيروي زميني سپاه كه 6 مهرماه سال جاري عليه تروريست‌هاي اقليم شمال عراق انجام شد، تاكيد كرد: «عمليات ربيع را در يك حجم گسترده انجام داديم كه مقرهاي آنها به‌طور كامل آسيب ديد و تعدادي هم به هلاكت رسيدند. پس از عمليات ربيع هم به‌طور مرتب با دولت مركزي عراق و مسوولان اقليم شمال عراق ارتباط داشتيم. مسوولان وزارت امور خارجه كشورمان و عناصري كه قرار بود با اين افراد مذاكره كنند با برگزاري جلساتي در جهت خلع‌سلاح و اخراج گروه‌هاي تروريست از شمال عراق ارتباط‌مان برقرار بود و جلسات مختلفي هم وجود داشت.» وي ادامه داد: «آنها هم قول دادند در اين جهت گام‌هاي اساسي را برداشته و اقدامات عملي را در محل استقرار تروريست‌ها شاهد باشيم. هم مقرهاي تروريست‌ها در حاشيه مرزهاي ما و هم مقرهاي عمقي آنها كه تا ۱۲۰ كيلومتري عمق شمال عراق مستقر هستند، قرار بود اتفاقاتي رخ بدهد و آنها را جمع كنند. اما اكنون با گذشت حدود 50 روز از اين موضوع هيچ اقدام عملي صورت نگرفته است.» فرمانده نيروي زميني سپاه با اشاره به تاكتيك تروريست‌ها براي مستقر شدن در ميان مردم عادي تصريح كرد: «تروريست‌ها مقرهايي كه در عمليات ربيع منهدم شده بود را تخليه كرده و در ميان جمعيت مستقر شدند. اين موضوعي است كه براي امنيت مردم شمال عراق بسيار مهم است.» وي افزود: «ما برخي از مقرهايي كه تروريست‌ها در اختيار داشتند و آن‌چنان در تراكم جمعيتي واقع نشده بودند را امروز با يك برنامه‌ريزي، عملياتي را عليه آنها انجام داديم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون