• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5351 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ آبان

خبرخوان

خبري از صادرات مركبات ايران به چين و روسيه نيست!

چندي پيش وزارت كشاورزي از انعقاد تفاهمنامه‌هاي صادرات مركبات شمال كشور به چين خبر داد، اما بعد از گذشت بيش از يك ماه از برداشت مركبات هنوز گزارشي از صادرات مركبات به چين به ميان نيامده است. معاون امور باغباني وزارت كشاورزي خاطرنشان كرد: يك هفته از برداشت مركبات شمال مي‌گذرد؛ ما پيگير صادرات مركبات به چين هستيم و قرارداد ما با اين كشور پابرجاست، اما نمي‌توان تاريخ دقيقي براي صادرات مركبات به چين اعلام كنم. در اين رابطه صدرالدين نياوراني، نايب‌رييس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي، در پاسخ به اين پرسش كه وزارت كشاورزي از دريافت مجوز صادرات مركبات شمال به چين خبر داده است آيا در عمل توانست محموله‌اي به اين كشور صادر كند؟ گفت: وزارت كشاورزي با چين يك قرارداد كلي براي صادرات مركبات منعقد كرد، اما از آنجايي كه زيرساخت‌ها براي صادرات فراهم نيست، نتوانست تا به امروز محموله‌اي به اين كشور صادر كند. اين فعال اقتصادي ادامه داد: وزارت كشاورزي امتياز خاصي براي صادركنندگان در نظر نمي‌گيرد و از طرف ديگر تمايلي براي همكاري با آنها از خود نشان نمي‌دهد. آنها مي‌خواهند خود مستقيم اقدام به صادرات كنند، اين در حالي است كه اين وزارتخانه تجربه و دانش كافي در زمينه صادرات ندارد؛ اين وزارتخانه يكسري قرارداد با كشورهايي، چون روسيه و چين منعقد مي‌كند، اما حتي نمي‌داند چگونه قرارداد بنويسد كه بتواند آنها را اجرا كند.

هيچ ‌يك از توافقات جام جهاني به نتيجه نرسيد!

رييس كميسيون حمل و نقل و لجستيك اتاق بازرگاني ايران خاطرنشان كرد: سفير ايران در قطر از توافق‌هاي بين اين دو كشور خبر داد و حتي وزير راه و شهرسازي ايران به قطر سفر كرد، اما در عمل اين تفاهم‌ها به نتيجه نرسيد و عملياتي نشد، اين در حالي است كه ما مي‌توانستيم از فرصت نزديكي ايران به قطر استفاده كنيم و اين كشور مي‌توانست از زيرساخت‌هاي خوب ايران در بخش بنادر و فرودگاه‌ها استفاده كند. علي حسيني با بيان اينكه برنامه‌ريزي رويداد‌هاي بين‌المللي نيازمند زمان است، گفت: شركت‌هايي در دنيا وجود دارند كه از طريق مناقصه برگزاري و مديريت رويداد‌هاي مهم جهاني از جمله جام جهاني را برعهده مي‌گيرند؛ قطر براي برگزاري جام جهاني برنامه‌ريزي بلندمدت انجام داد و به نظر مي‌رسد كه در اين زمينه نيز موفق بوده است. رييس كميسيون حمل و نقل و لجستيك اتاق بازرگاني با اشاره به مستقر شدن يك كشتي كروز در سواحل دوحه گفت: ورود كشتي كروز به هر بندري نياز به زيرساخت اساسي دارد و در هر بندري اين كشتي نمي‌تواند پهلو بگيرد، من نمي‌دانم كه آيا در ايران بندري وجود دارد كه بتواند به ۴ هزار مسافر در يك زمان مشخص خدمات ارايه بدهد؛ اين كار نيازمند فراهم كردن يك فرآيند پيچيده لجستيكي است كه متاسفانه ما در اين زمينه تجربه پهلوگيري اين كشتي‌ها را نداريم.

گراني عجيب پياز  و گوجه‌فرنگي 

بر اساس مشاهدات ميداني از مغازه‌هاي سطح شهر تهران و گزارش‌هاي رسيده، قيمت هر كيلو پياز ۱۶ هزار تومان، سيب‌زميني ۱۵ هزار تومان، گوجه‌فرنگي ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۸ هزار تومان، خيار ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان، موز ۵۳ هزار تومان، انار ۲۳ تا ۳۹ هزار تومان، نارنگي ۱۷ تا ۱۹ هزار تومان، ليموشيرين ۳۹ هزار تومان، پرتقال ۱۸ هزار تومان، هلو ۳۱ هزار تومان، گلابي ۸۹ هزار تومان و كيوي ۳۸ هزار تومان است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون