• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5352 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ آبان

براي صعود بايد ركوردشكني كنيم

كارلوس كي‌روش سرمربي تيم ملي فوتبال پيش از سفر به جام جهاني قول داد هنگام بازگشت همه مردم ايران از نتايج تيم ملي خوشحال خواهند بود. كي‌روش خودش به خوبي مي‌داند علاقه‌مندان به فوتبال ديگر نه با تساوي‌ها و باخت‌هاي نزديك خوشحال مي‌شوند و نه رفتارهاي حاكي از تعصب بازيكنان و مربيان. تنها چيزي كه مي‌تواند مردم را خوشحال كند صعود به دور بعدي جام جهاني است. اصلا خود كي‌روش هم به خاطر همين مساله آمد وگرنه تيم ملي داشت با اسكوچيچ راهش را مي‌رفت. 
اين هدف بزرگ، يعني صعود به مرحله يك‌هشتم جام جهاني نيازمند دستيابي به چند هدف كوچك‌تر است. اهدافي كه حتما در برنامه‌ريزي كادرفني گنجانده شده و در صورت تحقق به نتيجه اصلي منتهي مي‌شود. براي دسترسي به اين اهداف كوچك نياز است كه چند ركورد به‌جا مانده از 5 دوره حضور ايران در ادوار جام جهاني شكسته شود. 
اولين آن ركورد گل زده است. تيم ملي ايران تاكنون در 5 دوره حضور در جام جهاني تا به حال نتوانسته بيش از دو گل به ثمر برساند. ملي‌پوشان فوتبال ايران در جام جهاني 1978 آرژانتين دو گل، در جام جهاني 1998 فرانسه دو گل، در جام جهاني 2006 دو گل، در جام جهاني 2014 يك گل و در جام جهاني 2018 دو گل به ثمر رسانده‌اند. ايران اگر مي‌خواهد تاريخسازي كند در وهله اول بايد در جام جهاني 2022 قطر اين ركورد را ارتقا دهد. البته امكان دارد تيمي تنها با يك گل زده هم راهي دور بعد شود، مثلا با دو تساوي و يك برد يك هيچ. ولي تجربه نشان مي‌دهد فرآيند مسابقات به شكلي پيش مي‌رود كه تيم‌هاي ضعيف در خط حمله شانسي براي صعود ندارند. 
ركورد بعدي كه مي‌تواند ارتقا پيدا كند گل خورده است. مربيان تيم ملي ايران در ادوار جام جهاني به جز جام جهاني روسيه خط دفاعي خيلي مستحكمي روانه مسابقات نكرده بودند. خوردن 8 گل در جام جهاني آرژانتين، 4 گل در فرانسه، 5 گل در آلمان و 4 گل در برزيل ثابت مي‌كند پاشنه آشيل ايران خط دفاعش بوده. كي‌روش در دوره قبل اين مشكل را حل كرد. تيم ايران در 3 بازي جام جهاني گذشته تنها دو گل دريافت كرد. اگر كي‌روش بتواند در اين دوره ركورد كمترين گل خورده تاريخ ايران در ادوار جام جهاني را بشكند احتمالا منجر به صعود ايران خواهد شد. 
تلاش براي ارتقاي اين دو ركورد كه با نتايج بازي درهم آميخته است، مي‌تواند منجر به كسب امتيازات لازم براي صعود به دور بعد شود. يعني درنهايت كم گل خوردن و بيشتر گل زدن بايد به امتيازگيري بيشتر برسد. بيشترين امتياز كسب شده توسط ايران در جام‌هاي جهاني به ترتيب 4 امتياز در روسيه، 3 امتياز در فرانسه و يك امتياز در آرژانتين و آلمان و برزيل بوده است. هر چند در جام‌هاي جهاني پيش‌آمده كه تيمي با 4 امتياز هم به دور بعد صعود كند اما آمار نشان مي‌دهد كه براي رفتن به دور بعد دست‌كم بايد 5 امتياز اندوخت. با 6 امتياز هم كه هر تيمي به راحتي صعود مي‌كند. براي اين اتفاق ايران بايد يا يكي از باخت‌هايش را كم كند يا به يكي از بردهاي بيفزايد. ملي‌پوشان ايران تاكنون دو برد در تاريخچه جام جهاني به نام خودشان ثبت كرده‌اند. برد مقابل امريكا در جام جهاني 98 و برد مقابل مراكش در جام جهاني 2018. حالا اگر بتوانند اين ركورد را ارتقا بدهند و براي نخستين‌بار صاحب دو برد شوند كار صعود به مرحله بعد تمام است. تيم ايران تا به حال سابقه نداشته در جام‌هاي جهاني شكست نخورده باشد. كمترين باخت ايران مربوط مي‌شود به روسيه كه شاگردان كي‌روش با يك باخت حذف شدند. اگر تيم ملي بتواند يك جام جهاني بدون باخت در دور گروهي را هم به ثبت برساند آن وقت صعود در دسترس خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون