• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5352 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ آبان

همچنان حرف زدن از طرح ديجيتالي كردن كتاب‌ها

كتابخانه «تئاتر شهر» بودجه ندارد

مدير كتابخانه مجموعه تئاتر شهر با بيان اينكه بودجه كافي براي تهيه كتاب در اين كتابخانه وجود ندارد، درباره جابه‌جايي آن توضيحاتي ارايه كرد. بحث جابه‌جايي كتابخانه مجموعه تئاتر شهر چند سالي است كه مطرح شده و مديران اين مجموعه هر از گاهي عنوان كرده‌اند كه سنگيني كتاب‌ها ممكن است از نظر ايمني براي اين مجموعه مشكل‌آفرين باشد و بهتر است كتابخانه به جاي پشت‌بام تئاتر شهر به مكاني مانند پارك دانشجو منتقل شود اما جواد تولمي، مدير اين كتابخانه توضيح مي‌دهد كه اين موضوع در حد پيشنهاد است و فعلا شرايط اجراي آن مهيا نيست.
او همزمان با هفته كتاب در گفت‌وگويي با ايسنا درباره جابه‌جايي كتابخانه تئاتر شهر مي‌گويد: اين موضوع فعلا در حد تئوري است. مديران گوناگوني تاكنون درباره اين مساله صحبت كرده‌اند و فضاهايي هم مانند داخل پارك دانشجو يا فضاي بيروني مجموعه پيشنهاد شده ولي با توجه به امكانات و ظرفيت‌هاي وزارت ارشاد اين موضوع هرگز به صورت جدي پيگيري نشده است.
تولمي با اشاره به نگراني‌هايي كه از بابت ايمني اين كتابخانه وجود دارد، مي‌افزايد: كساني كه بيشتر در جريان جزييات هستند، نگراني بيشتري هم دارند ولي فعلا مساله جابه‌جايي كتابخانه در حد پيشنهاد است.
او درباره تامين بودجه براي تهيه كتاب در اين كتابخانه نيز مي‌گويد: كتابخانه تئاتر شهر از نظر بودجه هنوز ساختار خود را پيدا نكرده و بودجه آن به بودجه مجموعه متصل است درحالي كه بايد مجزا باشد. در حال حاضر براي تهيه كتاب يا ديگر امكانات بودجه كافي نداريم. پيش‌تر پيگيري‌هايي كرديم و با وزارتخانه هم رايزني داشتيم كه بعد از آن امكانات مهمي مانند نرم‌افزار ديجيتال يا سيمرغ را دريافت كرديم. در حال حاضر هم با توجه به مذاكراتي كه شده، بودجه‌هايي را به صورت فصلي براي تهيه كتاب از موسسه نمايشگاه‌هاي بين‌المللي دريافت مي‌كنيم كه البته موردي و فصلي است. در دوره‌هاي قبلي شرايط بهتر بود ولي در مديريت‌هاي جديد و بعد از تغيير و تحولات، بودجه تهيه كتاب از طريق نمايشگاه‌ها كاهش پيدا كرد و حالا نمي‌توانيم نيازهاي كامل مجموعه را تامين كنيم با همه اينها براي به‌روز كردن امكاناتي مانند سيستم جست‌وجو مي‌كوشيم.
تولمي ادامه مي‌دهد: به جز اينها بخشي از كتاب‌ها را دوستان اهدا مي‌كنند و تلاش مي‌كنيم بخشي ديگر را از طريق ناشران تهيه كنيم. بيشترين لطفي كه در اين زمينه به كتابخانه مي‌شود، برخورداري از بن كتاب به كمك مركز هنرهاي نمايشي است كه البته چندان هم قابل توجه نيست. باتوجه به شرايط موجود، چند سالي است كه بحث ديجيتال كردن كتابخانه و منابع اصلي آن را مطرح كرده‌ايم كه فعلا در حال پيگيري است و در ميانه راه هستيم. در حال حاضر مشغول بارگذاري اطلاعات به صورت مجزا هستيم و براي حل مشكلات سخت‌افزاري تلاش مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون