• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5354 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۸ آبان

نانسي پلوسي در رقابت براي رهبري حزب دموكرات در دور آينده مجلس نمايندگان شركت نمي‌كند

بانوي اولين‌ها در حزب دموكرات‌

محمدحسين لطف‌الهي

نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا روز پنجشنبه 17 نوامبر با اعلام اينكه پس از آغاز دور جديد مجلس نمايندگان در ژانويه 2023، در رقابت براي كسب عنوان رهبري حزب دموكرات در مجلس نمايندگان شركت نخواهد كرد به دو دهه فعاليت به عنوان ارشدترين عضو حزب در اين مجلس پايان داد تا راه براي نسلي جديد از حزب دموكرات باز شود.

پلوسي 82 ساله اولين‌بار در سال 1987 به مجلس نمايندگان راه يافت. او اولين زني بود كه به عنوان ناظم حزب (Whip - سومين مقام ارشد حزب در مجلس نمايندگان) انتخاب شد، اولين زني بود كه توانست جايگاه رهبر اقليت را از آن خود كند و اولين زني بود كه با پيروزي حزب دموكرات در انتخابات مياندوره‌اي سال 2006 توانست به عنوان رييس اكثريت مجلس نمايندگان در جايگاه رياست اين مجلس بنشيند.
اين تصميم در شرايطي اتخاذ شد كه با شمارش بخش اعظمي از آراي اخذ شده در انتخابات مياندوره‌اي 2022، مشخص شد كه حزب جمهوري‌خواه اكثريت مجلس نمايندگان در دوره دو ساله بعدي را در اختيار خواهد داشت. بر اساس گزارش ان‌بي‌سي‌نيوز، تاكنون پيروزي جمهوري‌خواهان در 218 رقابت و پيروزي دموكرات‌ها در 214 رقابت قطعي شده و پيش‌‌بيني مي‌شود در پايان جمهوري‌خواهان با 221 كرسي حايز اكثريت مجلس نمايندگان شوند.
نانسي پلوسي در فاصله سال‌هاي 2007 تا 2011 رييس مجلس نمايندگان بود و پس از پيروزي دموكرات‌ها در انتخابات مياندوره‌اي 2018 مجددا به عنوان رييس مجلس انتخاب شد.
رييس مجلس نمايندگان امريكا روز پنجشنبه گفت: «براي هر چيزي فصلي وجود دارد. من به دنبال انتخاب مجدد به عنوان رهبر دموكرات‌ها در دوره بعدي نخواهم بود. زمان براي رهبري نسل جديدي فرا رسيده است.» او افزود كه در كنگره باقي خواهد ماند و مانند ۳۵ سال گذشته به عنوان نماينده سانفرانسيسكو در مجلس نمايندگان فعاليت خواهد كرد.
به عنوان نشانه‌اي از تغيير فضاي سياسي در امريكا در طول سه دهه و نيم حضور پلوسي در مجلس نمايندگان، بسياري از جمهوري‌خواهان براي شنيدن سخنراني كناره‌گيري او از رهبري حزب دموكرات در مجلس حاضر نشدند و به جاي كوين مك‌كارتي رهبر جمهوري‌خواهان، استيو اسكاليس ناظم حزب جمهوري‌خواه در صحن حاضر شد.
سوزان پيج، تاريخدان و مسوول نگارش بيوگرافي نانسي پلوسي درباره او مي‌گويد: «او در كانون بسياري از تحولات، اتفاقات و ابتكارات سياسي در ايالات متحده قرار داشت. مردم ممكن است با او يا تاكتيك‌هايي كه براي پيشبرد امور استفاده مي‌كرد مخالف باشند، اما واقعيت اين است كه او كارهاي زيادي را انجام داد كه ديگران انجام دادنش را غيرممكن مي‌شماردند.» به گفته او، پلوسي در تمام دوره سياست‌ورزي‌اش كه همچنان نيز ادامه دارد، تلاش كرد تا از دميدن بر آتش اختلافات حزبي خودداري كند.
نانسي پلوسي چندي قبل گفته بود حمله اخير به منزل شخصي آنها در كاليفرنيا و مصدوم شدن پائول پلوسي همسرش با ضربه‌هاي چكش فرد مهاجم در تصميم او در خصوص باقي ماندن يا كناره‌گيري در مقام رهبري حزب دموكرات در مجلس نمايندگان تاثير مي‌گذارد.
جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا روز پنجشنبه در توييتر نوشت: «وقتي به نانسي پلوسي فكر مي‌كنم، به شرافت فكر مي‌كنم. تاريخ از او به عنوان مهم‌ترين رييس مجلس نمايندگان امريكا ياد خواهد كرد. او هميشه در ذهنش اولين، آخرين و هميشگي‌ترين مساله، مساله مردم است. امريكا به خاطر خدمات و ميهن‌پرستي به او مديون است.»
چه كسي رييس مجلس نمايندگان مي‌شود؟
با پيروزي جمهوري‌خواهان در انتخابات هشتم نوامبر، به‌طور خودكار رهبر اين حزب در مجلس نمايندگان يعني كوين مك‌كارتي، فارغ از كناره‌گيري يا باقي ماندن نانسي پلوسي در جايگاه رهبري حزب دموكرات به عنوان رييس مجلس انتخاب مي‌شد.
كوين مك‌كارتي 57 ساله است و اولين‌بار در سال 2007 از بيست و دومين حوزه انتخابيه كاليفرنيا به مجلس نمايندگان راه يافت. او پيش‌تر از آگوست 2014 تا سوم ژانويه 2019 رهبر اكثريت و رييس مجلس نمايندگان بود و با شكست جمهوري‌خواهان در انتخابات مياندوره‌اي 2018 جاي خود را به نانسي پلوسي داد.
مك‌كارتي ازجمله رهبران حزب جمهوري‌خواه بود كه روابط خوبي با دونالد ترامپ داشت و هنوز هم اين رابطه خوب ميان آنها پابرجاست. در جريان يورش ششم ژانويه به كنگره از سوي حاميان دونالد ترامپ، بنا بر گزارش‌ها، كوين مك‌كارتي از دونالد ترامپ در جريان يك تماس تلفني تند و پرحرارت خواسته بود كه حاميانش را از ورود و حمله به ساختمان كنگره بازدارد. هر چند تنها چند روز بعد از يورش ۶ ژانويه، مك‌كارتي و دونالد ترامپ با هم در اقامتگاه لوكس مارالاگو ديدار كردند و عكسي به نشاني صلح و اتحاد گرفتند.
مك‌كارتي روز - چهارشنبه ۹ نوامبر - در يادداشتي كه براي هم‌حزبي‌هاي خود فرستاده نوشته: «كسب اكثريت فقط آغاز راه است. مهم اين است كه ببينيم با اين اكثريت چه كارها مي‌توانيم بكنيم.»

تحولات گسترده در رهبري حزب دموكرات
با كناره‌گيري نانسي پلوسي انتظار مي‌رود تحولات گسترده‌اي در رهبري حزب دموكرات در مجلس نمايندگان اتفاق بيفتد. همزمان با كناره‌گيري پلوسي 82 ساله از مقام رياست مجلس نمايندگان، استني هوير 83 ساله كه در دوره كنوني جايگاه رهبري حزب دموكرات را بر عهده داشت و جيمز كلايبرن 82 ساله كه ناظم حزب دموكرات بود نيز اعلام كردند در رقابت براي انتخاب شدن به عنوان مقام‌هاي ارشد حزب در دور بعدي مجلس نمايندگان شركت نخواهند كرد. اين مساله باعث مي‌شود نسل جديدي از دموكرات‌ها بتوانند مسير خود را به جايگاه‌هاي ارشد حزب باز كنند.
راي‌گيري از اعضاي دموكرات مجلس نمايندگان براي انتخاب رهبران اين حزب در دور جديد مجلس، روز 30 نوامبر با حضور منتخبان انتخابات 8 نوامبر برگزار خواهد شد.
روزنامه نيويورك‌تايمز نوشته است كه پس از حمايت استني هوير از حكيم جفريس، نماينده نيويورك انتظار مي‌رود كه جفريس به عنوان رهبر اقليت دموكرات‌ها در دور آينده مجلس نمايندگان انتخاب شود. جيمز كلايبرن نيز روز پنجشنبه اعلام كرد كه از حكيم جفريس، كاترين كلارك و پيت آگوئيلار براي كسب سه مقام ارشد حزب دموكرات در مجلس نمايندگان حمايت مي‌كند.
حكيم جفريس 52 ساله، كاترين كلارك 59 ساله و پيت آگوئيلار 43 است و انتخاب آنها به معناي يك تغيير نسل قابل توجه در رهبري حزب دموكرات به حساب مي‌آيد.
در صورت انتخاب حكيم جفريس، او اولين سياهپوستي خواهد بود كه به عنوان رهبر اقليت در مجلس نمايندگان انتخاب شده است. او ازجمله نمايندگاني بود كه در استيضاح دوم دونالد ترامپ، در تدوين لايحه استيضاح نقش داشت و موفق شد به همراه ساير هم‌حزبي‌هايش دونالد ترامپ را به تنها رييس‌جمهور تاريخ ايالات متحده تبديل كند كه دوبار استيضاح شده است.
الكساندريا اوكاسيو كورتز، نماينده دموكرات نيويورك در اين باره مي‌گويد: «اين فقط يك تغيير رهبري ساده نيست. اين اتفاق دريچه‌اي را به سوي پويايي و تغييرات عمده در حزب دموكرات باز مي‌كند.» او كه به گفته خودش هنوز در خصوص حمايت از رهبري حكيم جفريس تصميم‌گيري نكرده معتقد است بايد ديد در روزهاي آينده چه مذاكراتي ميان جفريس و ترقي‌خواهان كنگره صورت مي‌گيرد.


در سال 2020 با پايان يافتن نطق سالانه دونالد ترامپ در كنگره، نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان متن سخنراني ترامپ را پاره كرد. ترامپ در حين ورود به ساختمان و پس از ارايه متن سخنراني به پلوسي از دست دادن با او خودداري كرده بود. نانسي پلوسي، رييس دموكرات مجلس نمايندگان امريكا، در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره علت پاره كردن متن سخنراني دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا، اين كار را مودبانه‌ترين گزينه‌ دانست. پلوسي گفت: چون با در نظر گرفتن ديگر گزينه‌ها، اين مودبانه‌ترين كار بود. دونالد ترامپ در دوره رياست پلوسي بر مجلس نمايندگان امريكا دوبار استيضاح شد و تنش‌ها ميان رييس‌جمهور وقت و رييس مجلس نمايندگان امريكا توجه رسانه‌ها را به خود جلب كرده بود.

نانسي پلوسي و باراك اوباما روابط پرفراز و نشيبي داشتند. اوباما روز گذشته در پي كناره‌گيري نانسي پلوسي از رياست مجلس نمايندگان در توييتي نوشت: «نام نانسي پلوسي رييس مجلس نمايندگان به عنوان يكي از مجرب‌ترين قانونگذاران تاريخ امريكا باقي خواهد ماند. - او كسي است كه موانع را پشت سر مي‌گذارد، درها را به روي ديگران باز مي‌كند و هر روز در تلاش براي خدمت به مردم امريكاست - من نمي‌توانم بيش از اين قدردان دوستي و رهبري او باشم.» پلوسي يك‌بار درباره اوباما گفته بود كه باراك اوباما به دليل آنكه برخي مي‌گويند دولت بايدن در اعمال تغييرات نسبت به دولت او موفق‌تر بوده به جو بايدن حسادت مي‌كند.

از نانسي پلوسي رهبر وقت اقليت دموكرات مجلس نمايندگان ايالات متحده، به عنوان كسي كه بزرگ‌ترين نقش را در ترغيب قانونگذاران دموكرات به حمايت از توافق هسته‌اي با ايران داشت، نام برده مي‌شود. به گزارش نشريه پوليتيكو، تلاش پلوسي پشتيباني كافي دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان را جلب كرد، آنقدر كه مخالفت جمهوري‌خواهان با توافق را حتي پيش از آنكه مطرح شود، بي‌اثر كرد. در آن زمان، پلوسي در طول تعطيلات تابستاني پنج هفته‌اي كنگره، فهرستي از ۵۷ نماينده‌اي كه رييس‌جمهوري لازم بود شخصا با آنها تماس بگيرد را براي او فرستاد. خودش نيز با آنها درباره ايران گفت‌وگو كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون