• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5355 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۹ آبان

هشدار مديريت بحران درباره پايداري آلودگي هواي تهران تا پايان هفته

اهواز آلوده‌ترين كلانشهر كشور شد

مقايسه سه‌ساله وضعيت هواي 8 كلانشهر: در سال جاري وضع هوا وخيم‌تر شده است

گروه اجتماعي

طبق گزارشي كه ديروز سازمان حفاظت محيط زيست منتشر كرد، به استناد اطلاعات مركز ملي هوا و تغيير اقليم اين سازمان، كلان‌شهر اهواز در روز شنبه 28 آبان‌ماه سال جاري، با شاخص 154 آلوده‌ترين شهر كشور بابت ميزان آلاينده‌ها بوده است. 

به استناد اين اطلاعات، كلان‌شهر اهواز در طول سال 1401 فقط يك روز هواي پاك داشته و 44 روز را با هواي قابل قبول، 94 روز را با هواي ناسالم براي گروه‌هاي حساس، 69 روز را با هواي ناسالم، 12 روز را با هواي بسيار ناسالم و 21 روز را با هواي خطرناك سپري كرده است. وضعيت هواي اين كلانشهر در سال 1400 كمي بهتر از امسال بوده چنانكه طبق همين اطلاعات، تعداد روزهاي با هواي خطرناك اهواز در سال 1400، صفر بوده و فقط يك روز را با هواي بسيار ناسالم سپري كرده است.  بخش ديگري از اين اطلاعات در مورد هواي 7 كلانشهر اراك، شيراز، مشهد، كرج، اصفهان، تبريز و تهران هم نشان مي‌دهد كه شهروندان اراك هم در سال 1401، فقط يك روز را با هواي پاك سپري كرده‌اند اما 158 روز هواي قابل قبول، 65 روز هواي ناسالم براي گروه حساس، 15 روز هواي ناسالم، 3 روز هواي بسيار ناسالم و 2 روز هواي خطرناك داشته‌اند. وضعيت هواي شهرهاي تبريز و شيراز در سال جاري بابت روزهاي با هواي پاك از 5 كلانشهر ديگر بهتر بوده چنانكه شهروندان تبريز در سال جاري 64 روز هواي پاك و شهروندان شيراز در سال جاري 52 روز هواي پاك داشته‌اند اما وضعيت ساكنان اراك و كرج هم تفاوتي با ساكنان اهواز نداشته چرا كه ساكنان اين دو كلانشهر هم مثل ساكنان اهواز در كل روزهاي سال جاري فقط يك روز هواي پاك داشته‌اند و باقي روزها را با هواي ناسالم سپري كرده‌اند. در اين اطلاعات همچنين در مورد وضعيت هواي تهران مي‌توان ديد كه شهروندان تهراني هم در سال جاري فقط 2 روز در هواي پاك نفس كشيده‌اند اما 138 روز هواي قابل قبول 92 روز هواي ناسالم براي گروه‌هاي حساس 8 روز هواي ناسالم 2 روز هواي بسيار ناسالم و 2 روز هواي در وضعيت خطرناك داشته‌اند. نكته مهم در اين اطلاعات، وضوح وخامت هواي 8 كلانشهر در سال 1401 نسبت به سال‌هاي 1400 و 1399 است به اين معنا كه در سال جاري و نسبت به سال‌هاي 1400 و 1399، در 8 كلانشهر، از تعداد روزهاي با هواي پاك و هواي قابل قبول كاسته شده اما در مقابل، تعداد روزهاي با هواي ناسالم و بسيار ناسالم و خطرناك در 8 كلانشهر افزايش يافته است. 

وضعيت آلاينده‌هاي هوا در روز گذشته
طبق گزارش سامانه پايش هواي كشور، ديروز بيشترين آلاينده‌هاي منتشر در هواي شهرهاي كشور، ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 ميكرون بودند. طبق تقسيم‌بندي شاخص كيفيت هوا AQI، از عدد صفر تا ۵۰، هوا در وضعيت «پاك»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در وضعيت «قابل قبول»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا در وضعيت «ناسالم براي گروه‌هاي حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا در وضعيت «ناسالم براي همه گروه‌ها»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا در وضعيت «بسيار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ هوا در وضعيت «خطرناك» است. با استناد به اين شاخص‌ها، ديروز هواي 55 شهر كشور در وضعيت قابل قبول قرار داشت و 10 شهر هواي در وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس داشتند و هواي 3 شهر هم براي تمام گروه‌ها ناسالم بود. طبق داده‌هاي اين سامانه البته با وجود آنكه غالب آلاينده هواي شهرها از نوع ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 ميكرون بود اما در برخي شهرها، غلظت برخي ديگر از آلاينده‌ها هم به ميزاني رسيد كه هواي اين شهرها را در وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار داد چنانكه ديروز غلظت ذرات معلق با قطر كمتر از 10 ميكرون در 13 شهر كشور به ميزاني افزايش يافت كه وضعيت هواي اين شهرها از شرايط پاك خارج شد. ديروز همچنين غلظت دي‌اكسيد گوگرد در دو شهر هواي اين شهرها را از وضعيت پاك خارج كرد و شهروندان در اين شهرها، هواي قابل قبول يا ناسالم براي گروه‌هاي حساس نفس كشيدند. غلظت دي‌اكسيد نيتروژن در يك شهر هم ديروز كيفيت هواي اين شهر را به وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس تنزل داد. 
آلاينده ازن هم ديروز در هواي كلان‌شهر كرج غلظت بالايي داشت چنانكه هواي اين شهر را در وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار داد. 

وضعيت هواي تهران در وضعيت بحران
ديروز غلظت آلاينده‌هاي هوا در پايتخت به‌شدتي رسيد كه همچون هفته گذشته، هشدار زرد رنگ براي استان صادر شد و مديركل بحران استان تهران نسبت به آلودگي هوا در اين استان هشدار داد و به مردم توصيه كرد كه از تردد غيرضروري در فضاي باز خودداري كنند.
حامد يزدي مهر ضمن اين هشدار گفت: «طبق اعلام سازمان هواشناسي از عصر شنبه ۲۸ آبان‌ماه تا ظهر چهارشنبه دوم آذرماه به دليل پايداري نسبي جو و عدم وزش باد، آلودگي قابل‌ملاحظه‌اي را در اكثر نقاط آسمان تهران شاهد خواهيم بود. برابر پيش‌بيني‌هاي انجام‌شده به دليل انباشت آلاينده‌ها، افزايش شاخص‌هاي آلودگي جو و كاهش كيفيت هوا در حد ناسالم براي گروه‌هاي حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاينده‌هاي ثابت و متحرك، در بعضي ساعت‌ها كاهش كيفيت هوا در برخي مناطق در حد ناسالم براي تمام گروه‌ها را شاهد خواهيم بود. به مردم توصيه مي‌شود از رفت‌وآمد غيرضروري و بلندمدت در فضاي باز در سطح شهر خودداري كنند چرا كه هوا در حال حاضر با توجه به هشدارها براي افراد مختلف و به ويژه سالمندان، كودكان و افراد باسابقه بيماري‌هاي قلبي و تنفسي مناسب نيست.»
به گفته يزدي‌مهر، اورژانس تهران هم دستورات لازم براي بحران را دريافت كرده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون