• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5357 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱ آذر

خبر

انصارالله پايبندي به آتش‌بس منقضي شده سازمان ملل را اعلام كرد
جنبش انصارالله يمن با اعلام اينكه به آتش‌بس سازمان ملل كه اوايل ماه اكتبر متوقف شده، پايبند است، ائتلاف عربي تحت رهبري عربستان را به تدارك نظامي و انتقال تسليحات به مناطق و جزاير يمن متهم كرد. به گزارش سايت المسيره، محمد ناصر العاطفي، وزير دفاع دولت نجات ملي يمن در گزارشي در جلسه دولت اعلام كرد، صنعا به آخرين آتش‌بس مورد توافق پايبند است و با وجود نقض‌ها و انتقال تسليحات توسط متجاوزان و مزدوران آنها به استان‌ها و جزاير تحت اشغال، خواهان كاهش سطح تنش و عدم درگيري است. وي افزود: اقدامات ائتلاف عربي و ارتش يمن در مورد تداركات نظامي نشان مي‌دهد كه هدف از متوسل شدن آنها به آتش‌بس سازمان ملل بازسازي خود براي ادامه تجاوزات‌شان به يمن بوده است. العاطفي در اين گزارش گفت: هدف اصلي ائتلاف متجاوز عربي و حاميان بين‌المللي آن طولاني كردن زمان درگيري است تا به اين ترتيب تداوم غارت منابع ملي و استفاده از بنادر و جزاير تحت اشغال براي منافع اقتصادي و اهداف سياسي آنها تضمين شود. وي گفت: دولت نجات ملي آماده است تا تمامي عواملي را كه در خدمت هرگونه رويكرد صادقانه براي برقراري صلح عادلانه و شرافتمندانه باشد، آماده كند و در عين حال براي مقابله با هر گونه درگيري از سوي ائتلاف امريكايي، سعودي اماراتي كاملا آماده است. اواخر ماه ميلادي گذشته نخستين درگيري ميان انصارالله و ائتلاف عربي پس از انقضاي آتش بس شش‌ماهه سازمان ملل در يمن رخ داد.


وزراي خارجه گروه ۷ پرتاب‌هاي موشكي كره شمالي را محكوم كردند
وزارت امور خارجي و اروپايي فرانسه در بيانيه‌اي اعلام كرد، وزراي امور خارجه گروه ۷ متشكل از كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، انگليس، امريكا و همچنين مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا ضمن محكوم كردن پرتاب‌هاي موشكي اخير كره شمالي، خواستار «پاسخي قاطعانه» از سوي جامعه بين‌الملل و شوراي امنيت شدند. به گزارش اسپوتنيك، در اين بيانيه آمده است: ما وزراي امور خارجه كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، انگليس، امريكا و همچنين مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا قويا پرتاب بي‌شرمانه يك موشك بالستيك قاره‌پيماي ديگر توسط كره شمالي در تاريخ ۱۸ نوامبر سال ۲۰۲۲ ميلادي را محكوم مي‌كنيم. ما از پيونگ‌يانگ مي‌خواهيم مذاكرات معني‌دار در راستاي خلع تسليحات اتمي را از سر بگيرد و پيشنهادات مكرر گفت‌وگو را كه از سوي امريكا، ژاپن و كره جنوبي مطرح شده‌اند، بپذيرد. اين ديپلمات‌هاي ارشد همچنين خواستار «پاسخ قاطعانه و متحد» جامعه جهاني از جمله لزوم «اقدامات قابل‌توجه‌تر» از سوي شوراي امنيت شدند. كره شمالي روز جمعه يك موشك بالستيك قاره پيماي هواسونگ-۱۷ (ICBM) را كه به آن هيولا نيز گفته مي‌شود، به صورت آزمايشي شليك كرد. اين پرتاب موشكي جديد يك روز پس از آن صورت گرفت كه كره شمالي يك موشك بالستيك كوتاه برد را به طرف درياي ژاپن شليك كرد و به امريكا و متحدانش هشدار داد كه پيونگ‌يانگ به تقويت بازدارندگي‌هاي واشنگتن پاسخ مناسب خواهد داد. كره شمالي از آغاز سال ۲۰۲۲ ميلادي ده‌ها پرتاب آزمايشي موشكي انجام داده است.
استولتنبرگ خواستار گسترش همكاري ضدتروريسمي سوئد 


و فنلاند با ناتو شد
دبيركل ناتو از سوئد و فنلاند خواست تا قوانين ضدتروريستي خود را سخت‌تر كنند و همكاري با ناتو را در اين زمينه گسترش دهند. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو استدلال كرد كه اين موضوع براي تركيه حياتي و ضروري است؛ كشوري كه نسبت به حملات تروريستي حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك) مستعد است و فعاليت اين حزب را ممنوع اعلام كرده است. استولتنبرگ در اين خصوص به يك رسانه سوئدي گفت: اين موضوع براي تركيه به عنوان عضوي از ائتلاف نظامي ناتو مهم است. وي ضمن خواستار شدن «اقدامات مناسب» تاكيد كرد كه كشورهاي عضو ناتو ديدگاه‌هاي مختلفي نسبت به سازمان‌هاي تروريستي از جمله پ.ك.ك دارند و تركيه حق دارد در مقابل اقدامات تروريستي از خود دفاع كند. دبيركل ناتو در ادامه افزود كه عضويت در اين ائتلاف معمولا زمان زيادي طول مي‌كشد و به گفت‌وگوهاي زيادي نياز دارد تا تمامي اعضا بتوانند راهكارهاي سودمند مشترك را بيابند. او همچنين روند بررسي پيشنهادات سوئد و فنلاند جهت عضويت در ناتو را «به‌طور غيرعادي سريع» خواند. ينس استولتنبرگ با اشاره به ۳۰ كشور عضو در ناتو گفت كه ۲۸ عضو از اين ائتلاف نظامي تاكنون چراغ سبز به درخواست سوئد و فنلاند مبني بر عضويت نشان داده‌اند. مجارستان اعلام كرد كه هيچ اعتراضي ندارد و متعهد شد تا اواسط ماه دسامبر اين پيشنهادات را تاييد كند. تركيه كه از سال ۱۹۵۲ عضو ناتو است، تنها كشوري است كه از اين پيشنهادات حمايت نمي‌كند. تاكنون، استكهلم و هلسينكي مذاكراتي را با آنكارا برگزار كرده‌اند تا نگراني‌هاي تركيه را مرتفع و ثابت كنند كه از گروه‌هاي تروريستي از جمله پ.ك.ك حمايت نمي‌كنند. اما اين درحالي است كه مولود چاووش‌اوغلو، وزير خارجه تركيه پيش‌تر گفت: سوئد و فنلاند هنوز به تمامي تعهدات‌شان بر اساس توافقي كه به پيوستن‌شان به ناتو منجر مي‌شود، عمل نكرده‌اند و بايد گام‌هاي مستحكمي بردارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون