• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5358 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ آذر

پس از داروين

نمايشنامه دو پرده‌اي «پس از داروين» نوشته تيمبرليك وارتن‌بكر و ترجمه اميراحسان كرباسي‌زاده، با شمارگان ۷۰۰ نسخه، ۱۲۰ صفحه و بهاي ۵۰ هزار تومان توسط نشر كرگدن منتشر شد. اين ترجمه پنجمين مجلد از مجموعه «علم بر صحنه» است كه با دبيري شاپور اعتماد از سوي نشر كرگدن در دسترس مخاطبان قرار مي‌گيرد. اين نمايشنامه حاوي اشارات تاريخي به زندگي داروين و مراحل تكوين نظريه تكامل است.
در خبر انتشار اين كتاب آمده است: «فيلسوفان همواره كوشيده‌اند تصويري يكپارچه از واقعيت و جايگاه انسان در آن عرضه كنند. زيست‌شناسي و البته تكامل كه هسته اصلي نظريه‌هاي زيست‌شناسي است، به انسان نگاهي متفاوت دارد. انسان در نظريه تكامل با ديگر گونه‌هاي زيستي تفاوت چنداني ندارد و قواي جسماني و شناختي او محصول انتخاب طبيعي است. بديهي است در صورت درستي نظريه تكامل، جايگاه ويژه و ممتاز انسان در خلقت متزلزل و ارتباط او با همنوعانش و ديگر گونه‌ها دستخوش تغيير مي‌شود. تصور كنيد شيمي‌دانان حلالي بسيار قوي ساخته‌اند كه همه‌چيز را در خود حل مي‌كند. آنان از خود مي‌پرسند چنين حلال ي را در چه ظرفي بايد نگه داشت؟ اگر قرار است اين حلال همه‌چيز را در خود حل كند، ظرفش را نيز نابود خواهد كرد. نظريه تكامل، از نظر مدافعان سرسخت آن، در حكم همين حلال قوي است؛ تكامل همه نظريات ديگر را درباره موجوادت زنده و حتي غيرزنده در خود محو خواهد كرد.
داستان‌ها و نمايشنامه‌هاي فراواني درباره داروين، قهرمان داستان تكامل نوشته شده است. «پس از داروين» اما سرشتي متفاوت دارد. اين نمايشنامه‌اي است تعبيه‌شده در نمايشنامه‌اي ديگر و از خلال تمركز بر روابط داروين و كاپيتان فيتزروي در كشتي بيگل، به سفر تاريخي داروين و نظريه او نقب مي‌زند».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون