• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5359 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ آذر

خبرخوان

جابه‌جايي ليدرهاي بورس  از خودرويي به بانكي

شاخص كل در انتهاي معاملات روز گذشته 2آذر ماه با رشد ۲۵۳۳واحدي به جايگاه يك ميليون و ۴۱۰ هزار واحد رسيد، اما نكته‌اي كه در معاملات اين روز مهم بوده، جابه‌جايي تاثيرگذاران مثبت بر شاخص كل است كه بعد از مدت‌ها نمادهايي از گروه بانكي بيشترين تاثير را بر معاملات گذاشتند.نمادهاي وبانك، وبملت، حكشتي، وتجارت بيشترين تاثير مثبت و نماد فولاد بيشترين تاثير منفي را بر شاخص كل بورس از خود برجاي گذاشتند. خودرويي‌ها نيز در معاملات اين روز منفي بودند و تاثير منفي بر شاخص كل از خود برجاي گذاشتند. 

عرضه خودرو در بورس كالا  بايد افزايش يابد

محمدحسين فرهنگي، نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: روند رو به رشد بورس كالا در اقتصاد ملي به معناي هدايت كالاها و بازارها به سمت شفافيت است؛ در خصوص خودرو، حجم عرضه‌ها در بورس كالا بايد بيشتر و پرحجم‌تر شود.اين نماينده مجلس با بيان اينكه عرضه كالاها از طريق سازوكار بورس كالا شرايط مساعدي را براي توليدكننده و مصرف‌كننده مهيا مي‌كند، خاطرنشان‌ كرد: دولت سيزدهم برنامه‌هاي مهمي براي ايجاد شفافيت اقتصادي دارد كه در اين زمينه تقويت هر چه بيشتر بورس كالا مورد توجه قرار گرفته تا شرايط براي هدف‌گذاري دولت و حمايت از بخش توليد مهيا شود.

يك كيلو پياز: 22هزار تومان!

درخرده‌فروشي‌هاي سطح شهر تهران قيمت هر كيلو پياز۱۶ تا ۲۲ هزار تومان، گوجه‌فرنگي حدود ۱۶ هزار تومان، خيار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، سيب‌زميني ۱۵ هزار تومان، موز ۴۳ تا ۵۳هزار تومان، سيب قرمز ۴۷ هزار تومان، پرتقال ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان، نارنگي ۱۷ تا ۳۳ هزار تومان و گلابي ۳۱ هزار تومان است. گفتني است قيمت‌هاي ذكر شده حدودي بوده و ممكن است در برخي مناطق بيشتر يا كمتر باشد.

تغييرات قيمت شوينده‌ها  در ۴ ماهه امسال

بر اساس آمار منتشر شده از سوي وزارت صمت، در تير ماه امسال قيمت انواع شوينده بين ۲۹.۲ تا ۴۵.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزايش يافته است كه البته در آن فقط قيمت برخي برندها منتشر شده، قيمت هر بطري مايع دستشويي ۵۰۰ گرمي در تير امسال با افزايش ۳۲.۴ درصدي نسبت به ماه مشابه سال قبل به حدود ۲۳ هزار تومان رسيده است. قيمت اين محصول در تير پارسال حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان بود. پودردستي و ماشيني ۵۰۰ گرمي نيز به ترتيب ۴۵.۳ و ۴۳.۳ درصد افزايش يافته و به ۱۳ هزار و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسيده است. قيمت اين دو محصول در تير سال قبل حدود ۹ و ۱۲ هزار تومان بود.

بيش از ۹۲ درصد چك‌ها  در مهرماه وصول شد

بررسي تازه‌ترين گزارش بانك مركزي حاكي از اين است كه مهرماه امسال ۶ ميليون و 4۰۰ هزار فقره چك مبادله شده كه از اين تعداد ۹۲.۴ درصد وصول شده است.بر اساس اين گزارش در اين دوره ۵ ميليون و ۹۰۰هزار فقره چك به ارزش حدود ۲۸۳۲ هزار ميليارد ريال وصول شد كه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۴.۴ درصد و از حيث مبلغ ۵.۵ درصد كاهش داشته است. مهرماه امسال از كل تعداد چك‌هاي مبادله شده ۹۲.۴ درصد وصول شده است. در شهريورماه امسال ۹۱.۸ درصد و مهرماه سال گذشته نيز ۹۱.۲ درصد تعداد چك‌هاي مبادله شده وصول شده بود.

خوداظهاري براي تفكيك حساب‌ها شكست خورد؟

با توجه به اظهارات سيداحسان خاندوزي، وزير اقتصاد، سازمان امور مالياتي و بانك مركزي در حال همكاري براي تفكيك حساب‌هاي شخصي و تجاري هستند و اين كار به سبب گستردگي با تاخير همراه بوده است. همين گزاره سبب شده تا ابهام تازه‌اي در خصوص شيوه تفكيك حساب‌ها به وجود بيايد.با توجه به اظهارنظر وزير اقتصاد اين ابهام به وجود آمده كه آيا معيار جديدي براي تفكيك حساب‌ها در نظر گرفته شده است يا خير. تا پيش از اين نيز اين نكته مورد تاكيد قرار گرفته بود كه خوداظهاري نمي‌تواند معيار درستي براي تفكيك حساب‌هاي شخصي و تجاري باشد و در عمل سبب بروز چالش در مسير اجراي قانون خواهد شد.

احتمال كاهش قيمت خوراك پتروشيمي‌ها

قيمت خوراك پتروشيمي‌ها تعديل مي‌شود. آن‌گونه كه به نظر مي‌رسد واحدهاي پتروشيمي توانسته‌اند نظر مساعد بهارستان‌نشين‌ها براي كاهش قيمت خوراك را جلب كنند.به گزارش بازار، جعفر قادري، عضو كميسيون برنامه و بودجه گفته، كاهش قيمت خوراك مي‌تواند براي دولت بار مالي داشته و منجر به كاهش درآمدها از اين محل شود، به همين دليل در صورت تاييد نهايي در كميسيون‌هاي صنايع، انرژي و برنامه و بودجه بايد وزارت نفت هم موافقت نهايي خود را اعلام كند. او اين را هم گفته كه اگر امكان كاهش قيمت خوراك براي كل صنعت پتروشيمي وجود نداشته باشد، حداقل براي واحدهايي همچون متانولي اين تصميم گرفته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون