• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5361 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۶ آذر

ژنرال عاصم منير رياست ارتش پاكستان را برعهده گرفت

دوست عربستان، دشمن عمران خان

شهباز شريف، نخست وزير پاكستان در اقدامي جديد ژنرال عاصم منير را به عنوان رييس جديد ارتش پاكستان معرفي كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري رويترز، اين انتصاب مي‌تواند تاثيري حياتي بر آينده دموكراسي شكننده پاكستان داشته باشد و اينكه آيا روابط با هند بهبود مي‌يابد يا خير.
نقش ارتش در پاكستان
در جريان اين ۷۵ سال از زمان استقلال و تشكيل پاكستان، ارتش سه بار در اين كشور به قدرت رسيده و براي بيش از سه دهه بر پاكستان حكومت كرده و در اين بين سه بار با هند وارد جنگ است. حتي زماني كه يك دولت غيرنظامي در پاكستان به قدرت مي‌رسد، ژنرال‌هاي ارتش نفوذ چشمگير خود بر مسائل امنيتي و امور خارجه را حفظ مي‌كنند.
عاصم منير كيست؟
ژنرال عاصم منير جايگزين ژنرال قمر جاويد باجوا خواهد شد كه اواخر اين ماه پس از يك دوره شش ساله بازنشسته مي‌شود. منير در منطقه‌اي كه مورد مناقشه با هند است و هم‌‌مرز با چين و عربستان سعودي است، خدمت كرد. وي سپس در سال ۲۰۱۷ ميلادي رياست سازمان اطلاعات ارتش (ام‌آي) و پس از آن در سال ۲۰۱۸ ميلادي رياست سرويس‌هاي اطلاعاتي (آي‌اس‌آي) را كه دو تا از بانفوذترين آژانس‌هاي اطلاعاتي اين كشور هستند، برعهده داشت. وي تنها پس از هشت ماه به درخواست عمران خان، نخست وزير وقت پاكستان از رياست سرويس‌هاي اطلاعاتي بركنار شد. هيچ دليلي براي اين بركناري اعلام نشد. دو منبع در حكومت پاكستان در گفت‌وگو با تلويزيون آمو ادعا كردند كه عاصم منير در همان زمان به علت آنكه پرونده‌هاي «فساد مالي» «بشرا بي‌بي»، همسر عمران خان را با او در ميان گذاشته بود، بركنار شد. ژنرال منير سابقه نمايندگي از ارتش پاكستان در عربستان سعودي و رابطه نزديك با اين كشور را نيز دارد.ژنرال منير در حال حاضر به عنوان فرمانده كل ارتش در امور تامين تسليحات و تداركات خدمت مي‌كند.
چرا رييس ارتش پاكستان در جهان مهم است؟
فرمانده ارتش پاكستان در مديريت خطرات درگيري با هند در مرز شرقي كشور نقش كليدي ايفا كرده در حالي كه به بي‌ثباتي و اختلافات با افغانستان نيز در مرز غربي كشور رسيدگي مي‌كند.
بسياري از كشورهاي جهان از جمله امريكا و چين به خاطر موقعيت استراتژيك پاكستان در يك منطقه ناآرام و خط ساحلي نزديك به خطوط كشتيراني كه در خليج فارس خدمت مي‌كنند، روابط مستقيمي با ارتش اين كشور دارند.دولت‌هاي خارجي هر از گاهي امنيت زرادخانه اتمي در پاكستان را كه شامل موشك‌هاي دوربرد است، زير سوال برده‌اند؛ در كشوري كه مرتبا به وام‌هاي صندوق بين‌المللي پول نياز دارد و جايي كه گروه‌هاي ضد غربي و ضد هندي به ‌شدت افزايش يافته‌اند.امنيت داخلي نيز به خاطر شورش‌ها در مناطق قومي پشتون و بلوچ، به يك مشكل تقريبا دايمي تبديل شده است.به‌‌رغم تمامي اين خطرات، پاكستان و ارتشش نگراني‌هاي خارجي درباره فرماندهي و كنترل و امنيت تسليحات اتمي را رد كرده‌اند.
چرا اين انتصاب از نظر داخلي مهم است؟
ارتش پاكستان مدت‌هاست كه به خرابكاري در روند داخلي به منظور حفظ سلطه خود متهم شده است. ۱۹ تن از ۳۰ نخست وزير پاكستان منتخب شده بودند، اما حتي يكي از آنها دوره پنج ساله خود را به اتمام نرساند.
ارتش پاكستان كه اخيرا به مداخله‌هاي گذشته‌اش در سياست اذعان كرده، تاكيد داشت كه ديگر در امور داخلي مداخله نخواهد كرد.اينكه آيا اين فرمانده جديد به اين وعده عمل كند يا خير، مي‌تواند كليدي براي سير تكاملي داخلي پاكستان باشد.
از آنجايي كه عمران خان اعتراضات سراسري را با هدف مجبور كردن شهباز شريف، نخست وزير كنوني پاكستان به برگزاري انتخابات زودهنگام رهبري كرده، اين كشور در بحبوحه يك بي‌ثباتي سياسي ديگر قرار دارد.همچنين، همزمان با تلاش اسلام‌آباد براي نجات از يك بحران اقتصادي و جبران خسارت‌هاي ناشي از سيل‌هاي تاريخي، اين فرمانده جديد مي‌تواند به‌طور بالقوه نقش كليدي در كاهش فشار سياسي ايفا كند.نكته ديگر اين است كه عاصم منير مناسبات خوبي با عمران خان، نخست وزير پيشين پاكستان نداشته است و به نظر مي‌رسد كه حكومت تلاش كرد با گماشتن او در اين كرسي نيرومندتر شده و موقعيت خود را مستحكم سازد.  سميع يوسف‌زي، خبرنگاري كه موضوعات پاكستان را از نزديك دنبال مي‌كند، درباره انتخاب منير و احتمال تغيير در سياست پاكستان نسبت به افغانستان مي‌گويد: سياست پاكستان در برابر هند و افغانستان به افراد وابسته نيست. سياست پاكستان درباره افغانستان همچون گذشته ادامه خواهد داشت و روشن است كه از نظر آنها ارتقاي افغانستان به ضرر پاكستان است. تعيين او بيشتر به اوضاع داخلي پاكستان ارتباط دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون