• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5362 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۷ آذر

نخست‌وزير عراق سه‌شنبه در تهران است

برنامه بغداد براي جلب رضايت ايران

وزير خارجه عراق: آماده تكرار نشست ميان ايران و عربستان هستيم

گروه  ديپلماسي 

فواد حسين، وزير خارجه عراق در گفت‌وگو با الوطن بحرين با تاكيد بر اينكه اختلافات ايران و امريكا در زمان دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين ايالات‌متحده بر اوضاع داخلي كشورش تاثير گذاشته است، گفت كه بغداد مخالف سياست‌هاي ترامپ بود. فواد حسين در پاسخ به اين سوال كه آيا روابط عراق و ايران مي‌تواند بر ماهيت روابط با بحرين و كشورهاي عربي شوراي همكاري خليج (فارس) تاثير بگذارد، گفت: روابط ما با همسايه‌مان ايران قوي است و در واقع ما بارها تلاش كرديم كه روابط ايران با كشورهاي خليج (فارس) را بهبود بخشيم، زيرا اين امر به سود عراق است. هر قدر در منطقه امنيت باشد اين مساله بازتاب مثبتي در اوضاع امنيتي داخل عراق خواهد داشت به همين دليل ما براي ترميم روابط ميان كشورهاي همجوار تلاش مي‌كنيم و در اين راستا كنفرانس اول بغداد برگزار شد و نسخه دوم آن در اردن برگزار مي‌شود و بحرين در آن كنفرانس حضور خواهد يافت. فواد حسين در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود خاطرنشان كرد: لازم است بگويم كه تنش‌هاي به وجود آمده ميان ايران و امريكا در زمان رياست‌جمهوري دونالد ترامپ بر اوضاع داخلي عراق تاثير گذاشت و ما موافق سياست‌ها و تصميمات ترامپ نبوديم، بنابراين تنش‌هاي واشنگتن و تهران در زمان دولت ترامپ به داخل عراق منتقل شد. وزير خارجه عراق در پاسخ به سوالي درخصوص تلاش‌هاي بغداد براي نزديك كردن رويكرد كشورهاي همجوار گفت: تلاش‌هاي عراق براي همه شناخته شده است و به همت اين كشور نشست‌هايي ميان ايران و عربستان برگزار شد و اگر دو كشور بار ديگر آماده برگزاري نشست باشند ما نيز آماده كمك در اين راستا هستيم. وي تاكيد كرد كه عراق تلاش دارد در تمام منطقه امنيت ايجاد كند، زيرا اين امر به سود همه است و تنش‌ها در منطقه بر اوضاع داخلي كشورهاي ديگر تاثير مي‌گذارد. چند روز پيش احمد الصحاف، سخنگوي وزارت خارجه عراق اعلام كرده بود كه گفت‌وگوهاي ايراني-سعودي از مرحله امنيتي به مرحله ديپلماتيك رسيد و اهميت اين گام نزديك كردن رويكردها و حل اختلافات ميان دو طرف است كه در راستاي منافع دو كشور و تمام منطقه است.سخنگوي وزارت خارجه عراق تاكيد كرد كه اين كشور براي ايجاد فضاي مثبت و نزديك كردن رويكردها تلاش مي‌كند و آخرين نشست ايران و عربستان در بغداد و تحت نظارت وزارت خارجه برگزار شد.

سفر به تهران با محور حملات ايران 
به مواضع تروريست‌ها در اقليم كردستان
قاسم الاعرجي، مشاور امنيت ملي عراق نيز روز گذشته در يك گفت‌وگوي رسانه‌اي اعلام كرد كه محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق روز سه‌شنبه سفري به تهران خواهد داشت و در‌خصوص موضوع حملات ايران به مواضع تروريست‌ها در اقليم كردستان با مقام‌هاي ايراني گفت‌وگو خواهد كرد. به گزارش ايسنا، قاسم الاعرجي درباره حملات اخير ايران به مواضع تروريست‌ها در اقليم كردستان گفت كه تفاهم‌هايي ميان بغداد و اربيل انجام شده است و يك كميسيون عالي براي تفاهم با جمهوري اسلامي ايران و همچنين تركيه براي ايجاد راه‌حل‌هاي مناسب تشكيل خواهد شد. او در اين خصوص گفت: بغداد هرگونه نقض حاكميت عراق را نمي‌پذيرد و محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق روز سه‌شنبه سفري به تهران خواهد داشت و به‌طور جدي و مفصل درمورد اين موضوع با مقامات ايران گفت‌وگو خواهد كرد.
پيش از اين محمدكاظم آل صادق، سفير ايران در عراق خبر داده بود كه «محمد شياع السوداني» نخست‌وزير عراق اواسط هفته جاري براي ديدار به مقامات ايران به تهران سفر مي‌كند. به گزارش رسانه‌هاي ايراني اين سفر به دعوت ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور ايران انجام خواهد شد. 

بغداد نيروهايي از ارتش را 
در مرز با ايران مستقر مي‌كند
در پي درخواست ايران از دولت مركزي عراق براي كنترل مرزهايش با ايران يك رسانه عربي به نقل از مسوولان عراقي اعلام كرد كه اين كشور قصد دارد نيروهايي از ارتش و مرزباني را در مرزهاي ايران مستقر كند. به گزارش ايسنا، العربي الجديد به نقل از يك مسوول عراقي اعلام كرد كه ايراني‌ها به كشور عراق اسناد و مداركي دادند كه نشان مي‌دهد از خاك اين كشور عليه ايران استفاده مي‌شود از جمله اينكه برخي مجموعه‌هاي كرد از خاك اقليم كردستان به داخل ايران سلاح قاچاق مي‌كنند. اين مسوول كه خواستار عدم فاش شدن نامش شده است به سفر اخير سردار اسماعيل قاآني، فرمانده نيروي قدس سپاه به عراق اشاره كرد و گفت كه سردار قاآني در ديدار با مقامات عراقي موضعش درخصوص انجام عمليات زميني در داخل خاك عراق و توقف فعاليت گروه‌هاي كرد كه متهم به دست داشتن در ناآرامي‌هاي اخير ايران هستند، روشن بود. وي گفت كه طرف عراقي به اين نتيجه رسيده است كه يگان‌هاي نظامي از ارتش و نيروهايي از مرزباني خود را در مرزهايش با ايران به طول ۲۰۰ كيلومتر مستقر كند.در اين گزارش آمده است كه نمايندگي سازمان ملل در عراق نيز از اين برنامه استقبال كرده تا ايران ديگر اقدام نظامي در اقليم كردستان عراق انجام ندهد.اين مسوول عراقي گفت كه ماموريت اين نيروهاي مستقر در مرز ايران و عراق ممانعت از فعاليت مجموعه‌هاي كرد عليه ايران است، اما به نظر مي‌رسد كه اين برنامه هنوز رضايت ايران را جلب نكرده است.ازسوي ديگر، تحسين الخفاجي، سخنگوي فرماندهي عمليات مشترك عراق در گفت‌وگو با العربي الجديد گفت كه دولت عراق اكنون به‌طور جدي براي ارسال نيروهاي نظامي بيشتر به مرز ايران و عراق تلاش مي‌كند و هماهنگي‌هايي ميان دولت فدرال عراق و اقليم كردستان براي استقرار نيروهاي مشترك در مرزها وجود دارد.وي گفت كه عراق توانايي كنترل كامل مرزهاي خود و ممانعت از هرگونه تهديد از خاك اين كشور عليه تمام كشورهاي منطقه را دارد.الخفاجي گفت كه اين سياست ثابت عراق است؛ ما به هيچ‌وجه اجازه نخواهيم داد كه خاك عراق سكويي براي تعرض به كشورهاي ديگر باشد.
همچنين مهدي تقي آمرلي، هماهنگ‌كننده كميسيون امنيت و دفاع در پارلمان عراق گفت كه دولت محمد شياع السوداني در پرونده مرزها با ايران جدي است تا برخي طرف‌ها كه مي‌خواهند از خاك عراق عليه ايران يا هر كشور همسايه ديگري عمليات انجام دهند از شكاف‌هاي موجود در آنجا سوءاستفاده نكنند. وي ضمن اشاره به هماهنگي‌هاي موجود ميان دولت بغداد و دولت اقليم كردستان عراق درخصوص استقرار نيرو در مرزهاي ايران و تركيه تاكيد كرد كه در اين خصوص توافق شده است تا حاكميت عراق حفظ شود. آمرلي خاطرنشان كرد كه طرف ايراني پيام‌هايي مبني بر استفاده از خاك عراق براي ايجاد ناامني و بي‌ثباتي در داخل اين كشور به بغداد رسانده است و طرف عراقي نيز ضمن مخالفت با اين مساله تاكيد كرد كه براي ممانعت از به كارگيري خاك عراق براي ايجاد ناامني در كشورهاي همسايه يا هر كشور ديگري در جهان تلاش خواهد كرد. اين مسوول عراقي در ادامه گفت كه عراق در مرحله آتي گام‌هاي امنيتي و نظامي در اين خصوص خواهد داشت و همه طرف‌ها از اين امر حمايت مي‌كنند، زيرا در راستاي حفظ حاكميت عراق است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون