• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5363 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر

در كنفرانس خبري پيش از بازي ايران و امريكا چه گذشت؟

كي‌روش: اميدوارم امروز بهترين تيم روي زمين باشيم

انصاري‌فرد: تلاش مي‌كنيم دل مردم شاد شود

عصر روز گذشته سرمربي به همراه كاپيتان تيم ملي در نشست خبري پيش از بازي مقابل امريكا حضور پيدا كردند. آنچه در ادامه آمده گزيده‌اي از اظهارات كارلوس كي‌روش و كريم انصاري‌فرد است. 
كارلوس كي‌روش، سرمربي تيم ملي فوتبال ايران در نشست خبري پيش از ديدار ايران و امريكا در جام جهاني 2022 قطر گفت: يك بازي ويژه براي ما خواهد بود. تيم ملي امريكا در بازي‌هاي قبل مقابل انگليس و ولز خيلي خوب بازي كردند. تيم‌هاي ديگر و به خصوص خودمان خيلي مستمر و خوب كار نكرديم. مي‌دانيم فردا چه كار مي‌كنيم. يك تيم خوب مقابل ما است كه سازمان يافته هستند. ما همان هدف را در ذهن خودمان داريم. اميدواريم بازيكنان من خوب بازي كنند و مهارت‌هاي خود را جمع كنند و پيروز شوند و اميدوار هستم كه بتوانيم به نتايجي برسيم كه بهترين كار را براي ما براي رسيدن به راند دوم انجام دهد. براي من يك روز به‌خصوص خواهد بود، چراكه قبلا با ليگ باشگاهي امريكا و ملي اين كشور كار كردم و بنابراين عضوي از خانواده بزرگ فوتبال اين كشور بودم. براي من يك امتياز و افتخار بزرگ است. اگر بازيكنان فوتبال بهتري انجام دهند شانس بيشتري خواهيم داشت.
كي‌روش در پاسخ به سوالي درباره اولين پيروزي ايران مقابل ولز به عنوان يك تيم اروپايي و اميدواري زياد ايران براي صعود و اينكه چقدر اميدوار به صعود است؟ گفت: جام جهاني مسابقات كوتاهي است. ما 50درصد شانس صعود داريم. ممكن است همه‌ چيز براي برنده بازي باشد و براي بازنده چيزي نماند. در مرحله دوم شرايط متفاوت است. چيزي كه مي‌توانم بگويم اين است كه مسابقات كوتاه است و هر تيم سه بازي دارد. ديديم كه بازي كامرون و صربستان سه -سه شد و نتايجي كه وجود دارد قابل پيش‌بيني نيست. همه‌ چيزي به الهامي كه بازيكنان مي‌گيرند و نظم و انضباط و نحوه بازي آنها بستگي دارد. ما باور قوي براي انجام فوتبال زيبا داريم. اگر خوب فوتبال بازي نكنيم هيچ چيزي اتفاقي رخ نمي‌دهد. اين تمركز ما است يعني مي‌خواهيم سازمان يافته باشيم و خوب بازي كنيم و سعي كنيم بهترين مهارت‌هاي خودمان را از نظر دفاع و پيروزي به كار ببريم.
سرمربي ايران گفت: مي‌خواهيم از بازي لذت ببريم و فرصت‌هايي براي خودمان ايجاد كنيم. بقيه مساله با خدا است و چيزي كه با خودمان است اين است كه تمركز كنيم و از تكنيك‌ها و كارشناسي‌هاي خودمان استفاده كنيم. خيلي اطمينان خاطر دارم چون بازيكنان ما دو بازي خوب داشتند. از بازي با انگليس خيلي چيزها ياد گرفتيم. از بازي با ولز هم سه امتياز گرفتيم. حالا يك بازي ديگر خواهيم داشت و الان مي‌خواهيم اين بازي را ببريم و به مرحله بعدي برسيم با وجود اينكه گفتم تيم ملي امريكا يك تيم عالي است. اين تيم با تيم فوتبالي كه سال‌ها قبل ديده بودم، فرق دارد. الان فوتبال مدرن بازي مي‌كنند. همه بازيكنان هر روز در اروپا تمرين مي‌كنند. بعضي‌ها در اروپا بازي مي‌كنند. با كمال احترام بازي مي‌كنيم و بالاترين علاقه و خواست را براي موفقيت داريم. اميدواريم آنها هم همين هدف و احترام را داشته باشند.
كي‌روش درباره رابطه پدرانه خود با بازيكنانش در بازي با ولز و اينكه خيلي از رسانه‌هاي انگليسي و امريكايي نمي‌خواهند كه ايران صعود كند و يكي از مسائل هم حرف‌هاي كلينزمن است و فكر مي‌كند جنگ رواني ادامه داشته باشد؟ گفت: هيچ اظهارنظري ندارم. من هميشه طوري كار مي‌كنم و باورم در زندگي اين است كه تيم فوتبال بايد براساس اخلاقيات كاري مبتني باشد و كارش را همان‌طور انجام دهد. وقتي نسبت به اصول و ارزش‌ها تعهد داشته باشيم، قوي‌تر و بهتر مي‌شويم. اين چيزي است كه در زندگي به آن معتقد بودم و هميشه در اين مسير كار كردم. يعني يك اخلاقيات و رفتاري داشته باشيم كه خوب باشد و هميشه بايستي بازيكنان وقتي صبح بيدار مي‌شوند، اين‌گونه باشد كه با خود رقابت كنند و بهتر از ديگران باشند و از روز قبل بهتر كار كنند. فكر مي‌كنم مي‌توانيم در اين مسير حركت كنيم. مي‌خواهيم يك خانواده در تيم خودمان باشيم. وقتي كه تيمي باشد كه با هماهنگي بازي كند، مثل يك مغز مشترك است كه همه بتوانند با هم كار كنند.
او افزود: بازي اول ما خوب نبود اما در بازي دوم بهتر شديم و توانستيم از استراتژي جمعي خودمان استفاده كنيم و براي همين قوي‌تر شديم.
سرمربي تيم ملي فوتبال ايران در واكنش به اينكه امريكا هم مانند تيم او ساختار دفاعي منسجمي دارد و آيا يك كي‌روش شجاع و تهاجمي را مي‌بينيم يا به دنبال تك امتياز است؟ گفت: تكرار مي‌كنم، به اعتقاد ما لازم است كه به واقعيت‌ها نگاه كنيم. دو موضوع اينجاست. يكي تيم‌ها هستند كه بهترين عملكردها را نشان داده‌اند. امريكا بهترين عملكرد را داشته و هيچ ترديدي وجود ندارد. دو بازي خوب را نشان داده‌اند. در اين زمان اشاره به اين موضوع مي‌تواند توجه همه را جلب كند كه ما بازي سختي داريم و بايد به اين تيم احترام بگذاريم. بايد موضوع را هم ساده كنيم. اين موضوع مربوط به اين نيست كه چطور شروع مي‌كنيم و در وسط بازي چه مي‌شود. موضوع پايان بازي است. در بازي‌هاي قبلي گاهي اوقات بازي را خيلي خوب شروع كرديم و نشان داديم كه چقدر پتانسيل در تيم ملي است اما بعدا به اين ترتيب كار را تمام نكرديم. مهم است كه به پايان بازي نگاه كنيم.
سرمربي تيم ملي ايران با بيان اينكه تيمش بايد نتيجه بازي با ولز را رقم بزند، گفت: بايد بهترين كارهاي بازي قبل را تكرار كنيم اما اشتباهات خودمان مقابل انگليس را تكرار نكنيم. يك چالش پيش روي خودمان داريم. بايد فردا يك تيم بهتر باشيم اگر مي‌خواهيم شانس صعود به دور بعد را داشته باشيم. اين چالش ساده‌اي نيست. نه به اين خاطر كه يك بازي خوب را انجام داديم و باز هم مي‌توانيم از كارت اعتباري آن استفاده كنيم و به فينال برويم، بلكه بايد در همان روز خوب كار كنيم. اعتبارات گذشته مربوط به امروز نيست. بگذاريد فردا بهترين نتيجه را به نمايش بگذاريم. براي ايران مهم است كه با بازي فردا به دور بعد برود. اين‌بار مي‌خواهيم صعود كنيم. امريكا قبلا هم به مرحله بعد صعود كرده و الان هم تيم خوبي است.
او درباره اظهارات كلينزمن درباره فرهنگ ايران و اينكه آيا امكان دارد كه درباره فرهنگ ايران بيشتر توضيح دهد؟ گفت: مي‌شود من و كريم انصاري‌فرد سوال‌مان را عوض كنيم؟ (مي‌خندد) من نقطه نظري درباره اظهارات كلينزمن ندارم!
كي‌روش درباره شكايت فدراسيون فوتبال ايران در ارتباط با تغيير پرچم ايران در رسانه‌هاي اجتماعي فدراسيون فوتبال امريكا و اينكه آيا پاسخي به فيفا رسيده و آيا امريكا مي‌تواند با اين كارها انگيزه بازي را در تيمش از بين ببرد؟ گفت: بعد از ۴۲ سال فكر مي‌كنم بايد گفت نمي‌توان با اين كارهاي رواني پيروز شد. اين‌هم چيز مهمي نيست كه تاثيري روي عزم ما بگذارد. اين اقدامات غم‌انگيز درس خوبي براي همه ما براي آينده است. در رويدادهاي بعدي بيشتر ياد مي‌گيريم كه ماموريت ما در اينجا اين است كه در طول ۹۰ دقيقه نتيجه مناسبي را به دست بياوريم. من در آفريقا به دنيا آمدم. مي‌دانيد پيشينه من چيست. تا امروز همواره در محل‌هاي مختلفي كار كردم. نمي‌دانيد يك امر ساده گاهي اوقات چقدر باعث مي‌شود يك كودك چيزي نخورد و چند روز چيزي براي خوردن نداشته باشد اما وقتي يك توپ را به او مي‌دهيد، جادوي توپ را براي كودكاني كه يكي، دو روز چيزي براي خوردن نداشتند، مي‌فهميد. اين ماموريت ما در فوتبال است.
وي ادامه داد: به آنچه پدرم به عنوان مربي به من ياد داد، وفادار باشم. به من ياد داد كه به فوتبال دروغ نگو. به من گفت خودت را براي بازي نكش اما خودت را وقف فوتبال كن. اين ماموريت ماست و بايد به اين بازي وفادار باشيم و تلاش خودمان را انجام دهيم و به ماموريت خودمان وفادار باشيم. همان‌طور كه كريم گفت ما به همه آرمان‌هاي بشري وفادار هستيم. چه درباره حقوق بشر يا نژادپرستي يا كودكاني كه در مدارس مي‌ميرند. ما مي‌خواهيم لبخند را به صورت مردم بياوريم و اين ماموريت ما در اينجاست. يك كلمه ديگر بخواهم عرض كنم، ما با تيم فوتبال امريكا بازي كرديم. من با بازيكنان مختلف اين كشور كار كردم. وقتي به امريكا رفتم، از تيم‌هاي سطح بالاي اروپا رفته بودم. وقتي مي‌خواستيم لباس بپوشيم، بايد بهترين كفش‌ها و جوراب‌ها را از جعبه‌ها انتخاب مي‌كرديم چون كه روي هم انباشته شده بود. فردا بازيكنان امريكايي اطلاعي ندارند كه سابقه فوتبال كشورشان اين‌طور بود. بايد بدانند اين وضعيت كشورشان بود كه به اين نقطه برسند و اين بازي از soccer به football تبديل شود. ما فردا با تيمي بازي داريم كه بازيكنانش در اروپا بازي مي‌كنند. بايد با فكر خودم بازيكنانم را آماده كنم كه بهترين بازي خود را مقابل امريكا انجام دهند.
كي‌روش گفت: اگر ذهن خودم و بازيكنان را پرت كنم، به پدر خودم و فوتبال وفادار نبوده‌ام و تلاش مي‌كنيم بازي خودمان را انجام دهيم.
وي در واكنش به اينكه هر دو تيم دنبال صعود هستند، گفت: آنچه كه باور دارم و همواره به بازيكنان خودم هم گفتم و مي‌توانيد اين مسائل را هم بخوانيد. چند سالي است كه مربي كريم بوده‌ام و همواره به او گفتم دوست من وقتي داخل زمين هستي آماده خواندن و رقصيدن باش. نه تنها پدر و پدربزرگت به تو كمك نمي‌كنند، وقتي خواندن و رقصيدن را بلد نباشي، خداي فوتبال به تو كمك نمي‌كند. مجددا مي‌گويم، متوجه سوال‌تان شدم و داستان را هم فهميدم كه افراد حرفه‌اي بايد چطور بازي كنند. بازي ما مقابل امريكا به عنوان تيمي است كه فقط يك هدف دارد كه بايد ببرد و صعود كند و ما هم اين آرزو را داريم و بگذاريد از اين نمايش لذت ببريم و وقتي بازي را برديم، طرفداران ايراني احساس غرور كنند و طرفداران امريكايي هم از بازي ما احساس غرور كنند و فوتبال احساس غرور داشته باشد. اجازه دهيد فوتبال اعتبار خودش را بالا ببرد و بازي‌اي داشته باشيم كه به فوتبال كمك كند و اميدواريم فردا بهترين تيم روي زمين باشيم! با قدرت و مهارت بيشتر بازي كنيم و قادر باشيم در اين بازي گلزني كنيم. اين چيزي است كه اميد داريم.
علاوه بر كي‌روش، كريم انصاري‌فرد بازيكن تيم ملي فوتبال ايران نيز در نشست خبري قبل از ديدار با امريكا در جام جهاني 2022 قطر اظهار داشت: مي‌دانيم بازي فردا چه اهميتي دارد و مي‌تواند يك روز تاريخي را در تاريخ كشورمان رقم بزند. امريكا هم شانس صعود دارد. هر چهار تيم شانس صعود دارند. قطعا بازي حساسي است. اين قول را مي‌دهم كه همه بازيكنان همراه و همدل هستند. با روحيه برد وارد بازي و زمين مي‌شويم و قطعا دعاي خير مردم عزيزمان هم پشت ما است. مطمئنيم كه يك روز تاريخي ديگر را رقم مي‌زنيم. امريكا هم تيم قابل احترامي است. دو بازي قبل امريكا را آناليز كرديم. همه جوره آماده بازي هستيم؛ ان‌شاء‌الله دل مردم ايران شاد شود.
او در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه كي‌روش بعد از باخت سنگين مقابل انگلستان هم حلقه اتحاد زد و اين مساله چقدر به تيمش كمك كرد؟ گفت: دوست ندارم به بازي با انگليس برگردم. نتيجه‌اي كه مقابل انگليس رقم خورد ما را هم‌قسم و همدل كرد. يكي از نقاط قوت تيم ملي همدل بودن و تيم بودن بود. الحمدلله با دعاي خير مردم و همدلي بازيكنان بازي با ولز را پشت سر گذاشتيم و با يك نتيجه تاريخي و خوب براي بازي با امريكا گام بر مي‌داريم و به هدف خودمان يعني صعود به مرحله بعد نزديك مي‌شويم. قطعا پيروزي مقابل ولز انرژي و روحيه ما را بيشتر كرد و مصمم شديم كه فردا يك نتيجه خوب كسب كنيم و به مرحله بعد برويم.
انصاري‌فرد در واكنش به مشكلاتي كه براي تيم ملي ايجاد شده، چقدر صعود به دور بعد براي تيم ملي مهم است؟ گفت: تمام تلاش‌مان اين است كه به مرحله بعد صعود كنيم. تمام تلاش‌مان شاد كردن دل مردم است. مثل همه ورزشكاران در ايران از اين قاعده مستثنا نيستيم. در كنفرانس‌هاي خبري قبلي هم بازيكنان گفتند، قطعا تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم كه كشورمان سربلند باشد و دل مردم شاد باشد. از هيچ كاري دريغ نمي‌كنيم. قطعا تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم. بيشتر و بيشتر از هميشه تلاش مي‌كنيم كه اين اتفاق بيفتد.
وي درباره حس و حال و عملكرد خودش در دقايق پاياني بازي قبل با ولز گفت: واقعا اگر بخواهم ثانيه‌ها و لحظه‌هاي پاياني بازي را توصيف كنم، واقعا در اين چندين سال چنين چيزي را تجربه نكرده بودم. تك‌تك بازيكنان مي‌دانستند چه مسووليتي روي دوش آنهاست و مي‌دانستند چطور بايد از زمين خارج شوند. به حدي لحظات تاريخي رقم خورد كه خيلي سخت است به زبان بياوريم. تصاوير گوياي همه‌ چيز بود. مهم‌ترين مساله اين بود كه توانستيم بازي را خوب شروع كنيم، ادامه دهيم و تمام كنيم. لحظات شيرين و تاريخي براي ورزش و فوتبال كشورمان بود و مبارك همه مردم ايران، ورزشكاران و همه كساني كه در اين برد سهيم بودند، باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون