• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5364 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ آذر

غلامرضا نوري در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كرد

مردم براي تحقق مطالبات‌شان تضمين مي‌خواهند

گروه سياسي

خبرنگار «اعتماد» براي آگاهي از ابهامات مطرح شده در نشست نمايندگان با اژه‌اي در گفت‌وگو با غلامرضا نوري، نماينده مردم بستان‌آباد اين پرسش را مطرح مي‌كند كه كدام فراكسيون و طيف سياسي در مجلس خواستار برخورد تند با معترضان شدند؟ نوري با تاكيد بر اينكه از منظر اخلاقي و قانوني نبايد مفاد يك نشست غيرعلني را رسانه‌اي كرد و او درباره جزييات نشست حرفي ندارد، مي‌گويد: «در مجلس به‌طور كلي دو جريان غالب وجود دارد. نخست جرياني كه با عنوان جبهه مردمي انقلاب از آنها ياد مي‌شود. از سوي ديگر جريان اقليت هم با 60 نماينده فراكسيون مستقلين را در مجلس يازدهم شكل داده است. مطالبات اين دو جريان در رخدادهاي اخير نيز با هم تفاوت دارد.» با يك حساب سرانگشتي اگر 290 نفر نماينده موجود در مجلس را از 60 نماينده فراكسيون مستقل كسر كنيم، 230نماينده باقي مي‌ماند كه در قالب طيف اصولگرا، فراكسيون اكثريت را شكل داده‌اند. بنابراين مي‌توان متوجه شد كه نامه شديداللحني كه از سوي نمايندگان با 227 امضا قرائت شد، محصول تلاش‌هاي فراكسيون اكثريت مجلس بوده است.

    نظر شما درباره نشست امروز نمايندگان با رييس عدليه، درخواست نمايندگان براي برخوردهاي شديد با معترضان و پاسخ رييس دستگاه قضا چيست؟
من نمي‌توانم مفاد يك جلسه غيرعلني را براي شما تشريح كنم. تنها مي‌توانم نظر خودم را در خصوص راهبردهاي دستگاه قضايي مطرح كنم. به‌طور كلي مي‌توانم بگويم، نظرات قوه قضاييه، نسبت به موضوعات اخير با واقعيت‌ها بيشتر منطبق است تا نظرات قوه مقننه! معتقدم چاره كار در مواجهه با بحران اخير، گفت‌وگوي ملي و همگرايي بين جريانات مختلف سياسي و اجتماعي است.
    فكر مي‌كنيد طيف راديكال اصولگرا، اجازه شكل‌گيري چنين فضايي را بدهد؟
جرياناتي هستند كه معتقدند همه‌ چيز بسيار عالي است و همه‌ چيز خوب پيش مي‌رود و همه ‌چيز سفيد است. در نقطه مقابل هم بخشي از جريانات وجود دارند كه همه ‌چيز را خراب و سياه مي‌بينند. فكر مي‌كنم اين دو جريان واگرا بايد به هم برسند تا بتوان جامعه را به سمت تعالي و پيشرفت و توسعه رهنمون كرد. مقدمه دستيابي به اين فضا اين است كه دو طرف از ديدگاه‌هاي حداكثري خود كوتاه بيايند و حرف طرف مقابل را نيز بشنوند. نبايد خواسته‌هاي مطلق را طرح كرد.
    اما چه تضميني وجود دارد طيف‌هاي صاحب نفوذ و قدرت، گام برداشتن چنين اتمسفري را قبول كنند؟
البته بايد تضاميني وجود داشته باشد كه پس از گفت‌وگوها و جمع‌بندي مطالبات؛ اين موارد قابليت اجرايي پيدا كنند. راه برون‌رفت از بحران اخير فقط همين گفت‌وگو و تضمين عيني براي اجراي مطالبات است. درباره نشست روز سه‌شنبه هم به‌طور كلي مي‌توانم بگويم كه ديدگاه قوه قضاييه نسبت به رخدادهاي اخير و نوع نگاه‌شان به موضوعات بهتر از قوه مقننه بوده است.
    مدتي قبل نامه‌اي با 227 امضا به نقل از نمايندگان قرائت شد كه در آن درخواست محاربه براي معترضان شده بود.اين امضاها بعد از مدتي تكذيب شد. كدام جريان در مجلس خواستار برخوردهاي شديد هستند؟
در مجلس دو فراكسيون سياسي مشخص وجود دارد. نخست فراكسيون مردمي انقلاب اسلامي است و بعد هم دوستان ما با عنوان مستقلان با 60 نماينده حضور دارند. طبيعي است كه نظرات اقليت مجلس با نظرات اكثريت متفاوت است و اين تفاوت‌ها در جريان واكنش‌ها كاملا مشخص است.
    پس امضاي 227 نماينده اصولگرا براي برخورد شديد با معترضان درست بوده است؟
طبق ماده 114 آيين‌نامه داخلي مجلس اين امضاها و مشروح مذاكرات مجلس منتشر مي‌شود. عده‌اي صراحتا اعلام كردند كه امضا نكرده‌اند. برخي ديگر هم ترجيح دادند كه به دليل واكنش‌هاي شديد افكار عمومي سكوت كنند. بعد هم يك ليست جعلي با امضاي هيات رييسه قبلي منتشر شد كه بازخوردهاي فراواني داشت.من اين نامه را امضا نكردم، چون معتقد بودم حقوقي و قانوني نبوده و مبتني بر رعايت استقلال قوا برنامه‌ريزي نشده بود.
    در نشست امروز واكنش آقاي اژه‌اي با درخواست‌هاي تند نمايندگان اصولگرا چه بود؟
فحواي صحبت‌هاي رييس قوه قضاييه اين بود كه دستگاه قضايي به قانون عمل مي‌كند و نيازي نيست كه برخي افراد و جريانات به قوه قضاييه اعلام كنند دستگاه قضايي چه بايد بكند يا نبايد بكند. من يكي از 5نفري بودم كه به قيد قرعه در اين نشست صحبت كردم؛ معتقدم محتواي نشست مشكل خاصي نداشت و مي‌شد اين نشست را به صورت علني هم برگزار كرد. ولي چون عنوان غيرعلني دارد از منظر حرفه‌اي نبايد درباره محتواي آن صحبت شود.
    فكر نمي‌كنيد اين نشست غيرعلني برگزار شد، چون برخي طيف‌هاي تندرو در مجلس نگران بازخوردهاي منفي اظهارات‌شان در فضاي عمومي و شبكه‌هاي اجتماعي بودند؟
البته اين طيف‌ها حتي در نشست‌هاي علني هم منويات خود را مطرح مي‌كنند و نگراني خاصي از طرح ديدگاه‌هاي‌شان ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون