• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5365 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۰ آذر

خبر

گفت‌وگوي تلفني وزراي خارجه ايران و تركيه
حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و چاووش اوغلو وزير خارجه تركيه سه‌شنبه شب در مورد آخرين وضعيت تحولات مرزي و درگيري‌هاي نظامي بين تركيه و سوريه بحث و تبادل نظر كردند. به گزارش ايرنا، اميرعبداللهيان در اين گفت‌وگوي تلفني ضمن اشاره به درك جمهوري اسلامي ايران از نگراني‌هاي امنيتي تركيه و لزوم رفع اين نگراني‌ها تاكيد كرد: «تحقق اين امر مستلزم تداوم گفت‌وگوهاي امنيتي فيمابين دو كشور بوده و توسل به عمليات نظامي زميني نه تنها كمكي به حل مشكلات نخواهد كرد، بلكه موجب ايجاد خسارت‌ و پيچيده‌تر شدن وضعيت خواهد شد.» وي همچنين آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي ارايه هر گونه كمك به منظور حل و فصل سياسي مشكلات موجود ميان دو كشور اعلام كرد. وزير خارجه تركيه نيز در اين گفت‌وگو ضمن تشريح وضعيت جاري و مواضع كشورش در قبال آن، از نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران تقدير كرد و مقرر شد اين تماس‌ها ادامه يابد.


اميرعبداللهيان: ايران از نقش سازنده عراق در معادلات منطقه‌اي استقبال مي‌كند
وزير خارجه كشورمان توييتي در ارتباط با گفت‌وگوي ديروز خود با نخست‌وزير عراق منتشر كرد. به گزارش ايسنا، حسين اميرعبداللهيان در توييتر نوشت: امروز با آقاي سوداني نخست‌وزير محترم عراق در تهران ديدار كردم. وي به عنوان نماينده دولت و ملت بزرگ عراق مورد احترام ماست. جمهوري اسلامي ايران بر تعميق مناسبات با عراق تاكيد و از نقش سازنده‌اش در معادلات منطقه‌اي استقبال مي‌كند. مناسبات عالي دو كشور، نشان‌دهنده نگاه راهبردي مشترك است. حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه ايران ديروز با شياع السوداني نخست‌وزير عراق در تهران ديدار و رايزني كرد. به گزارش ايسنا، آنها در مورد روابط كلي بين دو كشور و همچنين تاكيد بر نقش محوري عراق در منطقه و تلاش‌هاي اين كشور براي تقويت امنيت و تحكيم ثبات در اين كشور گفت‌وگو كردند.


ايرواني: شوراي امنيت حملات اسراييل به سوريه را محكوم كند
 اميرسعيد ايرواني، سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك، اقدامات رژيم صهيونيستي در نقض مكرر حاكميت، تماميت ارضي سوريه و هدف قرار دادن عمدي افراد و زيربناهاي غيرنظامي به ويژه حمله به فرودگاه‌ها و كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي انساني در اين كشور را نقض حقوق بين‌الملل، حقوق انسان‌دوستانه بين‌المللي و منشور ملل متحد خواند و بر حق مشروع سوريه در دفاع از خود بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي ‌تاكيد كرد. سفير و نماينده دايم كشورمان در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل پيرامون شرايط در خاورميانه با تمركز بر سوريه ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خصوص تحولات اين كشور را تشريح كرد. اين ديپلمات ارشد كشورمان تاكيد كرد: «امنيت و ثبات در شمال سوريه تنها از طريق حفظ و احترام كامل به حاكميت و تماميت ارضي اين كشور به دست مي‌آيد و هرگونه عمليات نظامي در شمال سوريه مي‌تواند براي مسائل انسان‌دوستانه چالش‌برانگيز باشد و حتي آن را بدتر كند.» سفير و نماينده دايم ايران شرايط انساني در سوريه را وخيم ارزيابي و اضافه كرد: «تداوم مشكلات اقتصادي اين كشور داراي تاثيرات گسترده‌اي است.در اين رابطه يكي از مهم‌ترين مسائل ترسناك، شيوع وبا در سراسر سوريه است و اين امر شرايط انساني مخاطره‌آميز سوريه را تشديد كرده است.» اميرسعيد ايرواني همچنين از تلاش‌هاي سازمان ملل و آژانس‌هاي وابسته به آن براي تامين كمك‌هاي انساني جهت نيازمندان و همچنين همكاري در اجراي قطعنامه ۲۶۴۲ تجليل كرد. وي افزود: «تحريم‌هاي يكجانبه و به ويژه سختي‌هاي موجود در امر سلامت عمومي و امنيت غذايي كه توسط كشورهاي غربي تحميل شده، شرايط انساني سوريه را بدتر كرده است.» سفير و نماينده دايم كشورمان همچنين گفت: «كشورهاي سرمايه‌گذار براي كمك به صندوق ضروري، كمك‌هاي انسان‌دوستانه سوريه كوتاهي كرده‌اند. ايران از تحويل هشتمين محموله كمك‌هاي انسان‌دوستانه به سوريه حمايت مي‌كند و فقدان پيشرفت ملموس در تحويل و توزيع ناعادلانه و تبعيض‌آميز را چالش‌برانگيز مي‌داند.» اين ديپلمات ارشد كشورمان اضافه كرد: «در پروسه سياسي ايران از تشكيل جلسه بعدي كميته قانون اساسي و همچنين از كار جاري كميته براي رسيدن به راه‌حل ضروري ‌حمايت مي‌كند.» وي همچنين رفع اشغال و اعاده احترام كامل به حاكميت ملي و تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه را پيش‌شرط هرگونه راه‌حل سياسي خواند.


روسيه: ايران همواره يك عضو مسوول ان‌پي‌تي بوده است
يك مقام وزارت امور خارجه روسيه در گفت‌وگويي با اشاره به اينكه ايران همواره عضوي مسوول در پيمان منع اشاعه تسليحات هسته‌اي بوده است، گفت كه هيچ مدركي وجود ندارد كه نشان دهد برنامه هسته‌اي ايران اهداف نظامي را دنبال مي‌كند. به گزارش‌ ايسنا و به نقل‌ از خبرگزاري اسپوتينك، ولاديمير يرماكوف، مدير بخش كنترل تسليحاتي و منع اشاعه تسليحات هسته‌اي وزارت امور خارجه روسيه در گفت‌وگو با اين خبرگزاري درباره موضوع هسته‌اي ايران و توافق هسته‌اي گفت: ايران همواره يك عضو مسوول در معاهده منع اشاعه تسليحات هسته‌اي (ان‌پي‌تي) بوده است. انجام شدن برجام [توافق هسته‌اي] در سال ۲۰۱۵ سرانجام و به‌طور بي‌بازگشت به برطرف كردن تمام سوالات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تهران كمك كرد.يرماكوف گفت: پس از آن، ايران سال‌ها در ميان ديگر كشورهاي عضو، كشوري بود كه بيشترين راستي‌آزمايي در آن به عمل مي‌آمد. هيچ انحرافي از تعهدات آن مشاهده نشد. او افزود: هيچ مدركي وجود ندارد كه نشان‌دهنده قصد ايران براي تجديدنظر آن درباره عضويت در ان‌پي‌تي و آغاز به توليد يك بمب اتمي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون