• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5366 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۲ آذر

سوژه روز

گروه ديپلماسي

ايران به پاي ثابت موضع‌گيري‌هاي مقام‌هاي سابق و فعلي ايالات متحده تبديل شده است. فرجام مذاكرات وين براي احياي برجام و نگاه واشنگتن به ناآرامي‌هاي داخلي در ايران، پاي ثابت اين موضع‌گيري‌هاست. آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه امريكا در گفت‌وگويي در پاسخ به سوالي درباره افزايش ظرفيت غني‌سازي اورانيوم در ايران، در اظهاراتي مداخله‌جويانه گفت كه امريكا و شركاي اروپايي آن مخالف اين اقدام هستند و قبلا آن را «با صراحت» به ايران اعلام كرده‌اند. به گزارش ايسنا، آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه امريكا در گفت‌وگويي با شبكه سي‌ان‌ان كه متن آن در وبگاه وزارت امور خارجه اين كشور منتشر شده است، در پاسخ به اين سوال كه چه واكنشي به افزايش ظرفيت غني‌سازي اورانيوم در برنامه هسته‌اي ايران دارد، گفت: «ما همچنان بر اين باوريم كه بهترين راه رسيدگي به برنامه هسته‌اي ايران، ديپلماسي است. همان‌طور كه مي‌دانيد، ما يك توافق به نام برجام [توافق هسته‌اي] داشتيم كه برنامه هسته‌اي ايران را محدود مي‌كرد. متاسفانه تصميم گرفته شد كه از اين توافق خارج شويم و در واقع آنچه پس از آن شاهدش بوده‌ايم، از سرگيري برنامه هسته‌اي ايران بوده است.» بلينكن در اظهاراتي مداخله‌جويانه گفت: «نه‌ تنها ما، بلكه ديگر شركاي اروپايي‌مان هم با صراحت به آنها [ايران] گفته‌ايم كه نبايد اقدامات اضافي براي بالا بردن ظرفيت هسته‌اي‌شان انجام دهند، از جمله از طريق غني‌سازي اورانيوم در سطوح بالاتر. اگر اين مسير را ادامه دهند، براي پاسخ به آن آماده خواهيم بود.» بلينكن در اين گفت‌وگو در ادامه مواضع مداخله‌جويانه‌اش با تاكيد بر اينكه جهان «به درستي بر وقايع خيابان‌هاي ايران متمركز است»، به اقدامات دولت امريكا در حمايت از ناآرامي‌ها در ايران اشاره كرد.

ادعاي رابرت مالي: اميدواريم ايران تغيير رويه دهد 
به گزارش ايسنا، رابرت مالي، نماينده ويژه امريكا در امور ايران در گفت‌وگو با سردبير نشريه فارن پاليسي، در پاسخ به اين سوال كه برنامه هسته‌اي ايران تا چه اندازه با توليد يك سلاح اتمي فاصله دارد، گفت: جواب دادن به اين سوال سخت است، چون اين يعني چقدر به مواد شكافت‌پذير غني ‌‎شده در سطح تسليحاتي نزديك هستند؛ هما‌ن‌طور كه قبلا گفته‌ايم، فقط چند هفته است.
با وجود اينكه مقامات ايران تاكيد كرده‌اند توليد و به‌كارگيري تسليحات اتمي جايي در دكترين دفاعي ايران ندارد، مالي در ادامه گفت: «آنها بسيار به داشتن مواد شكافت‌پذير كافي براي توليد يك بمب هسته‌اي نزديك هستند.» او مدعي شد، اين وضعيت برنامه هسته‌اي ايران نتيجه انتخاب خود ايران و تصميم دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا براي خروج از توافق هسته‌اي است.
اين ديپلمات ارشد امريكا با اشاره به تصميم دولت بايدن براي احياي توافق هسته‌اي و ورود آن به مذاكرات وين گفت كه اين مذاكرات به خاطر شروطي كه تهران به‌طور مكرر در روند مذاكرات تعيين مي‌كرد، طولاني و دچار وقفه شده است. مالي در ادامه گفت: «ما تحريم مي‌كنيم، اعمال فشار مي‌كنيم، ديپلماسي به كار مي‌بنديم. اگر هيچ يك از اينها جواب ندهد، رييس‌جمهور گفته است كه او به عنوان آخرين راهكار، با گزينه نظامي موافقت خواهد كرد، چراكه اگر اين تنها راه ممانعت از دستيابي ايران به يك سلاح هسته‌اي باشد، اتفاقي است كه خواهد افتاد. اما هنوز به آن نقطه نرسيده‌ايم.» او گفت: «دولت بايدن هنوز اميدوار است كه ايران رويه فعلي‌اش را تغيير بدهد.»

هيلاري كلينتون: به دنبال مذاكره با ايران نباشيم
هيلاري كلينتون، وزير خارجه پيشين امريكا روز جمعه با اشاره به ناآرامي‌هاي اخير ايران عنوان كرد: من بودم سر هيچ مساله‌اي ازجمله مذاكرات هسته‌اي به تعامل با ايران نمي‌پرداختم.
به گزارش ايسنا، وي در ادامه گفت: زماني كه ترامپ ما را از توافق خارج كرد، ما چشم‌هايي كه در ايران داشتيم تا نظاره كنند كه آنها چه كارهايي انجام مي‌دهند، را از دست داديم. باور دارم كه ايرانيان سانتريفيوژهاي‌شان را بار ديگر راه انداخته باشند.
كلينتون در ادامه گفت تا زماني كه «مردم ايران در حال ايستادگي هستند»، واشنگتن نبايد نشان دهد كه «به دنبال توافق است».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون