• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5367 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ آذر

در كنار ناامني جاده‌ها، سرقت كارت سوخت كاميونداران هم زياد شده است

رخدادهاي غيرعادي در جاده‌هاي ترانزيتي

گروه  اقتصادي


 دو هفته از درخواست سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي از شركت‌هاي حمل‌ونقلي براي افزايش ظرفيت ناوگان فله بر مي‌گذرد. اين سازمان از شركت‌هاي حمل‌ونقلي خواسته بود باتوجه به انباشت كالاي اساسي در انبارهاي بندر امام، نسبت به اعزام ناوگان به اين بندر جهت حمل‌ونقل كالاهاي اساسي به مناطق شمالي و مركزي ايران اقدام كند.
 در همين حال، برخي رانندگان از ناامني در جاده‌ها و فضاي نامناسب براي تردد كاميون‌ها خبر مي‌دهند. چنان‌كه در برخي از گروه‌هاي رانندگان در شبكه‌هاي اجتماعي، از دو اتفاق خبر داده شده است: 
اتفاق اول، ناامني در جاده‌ها توسط برخي خودروهاي شخصي و سرنشينان آنهاست. برخي رانندگان كاميون مي‌گويند در جاده‌هاي جنوبي كشور، بارها با موانع و مشكلاتي مواجه شده‌اند كه طي مسير را دشوارتر كرده است. يك راننده كاميون كه در مسير يزد به بندر امام تردد كرده به خبرنگار اعتماد مي‌گويد: «هفته گذشته دو شب متوالي سرنشينان يك خودرو 206 سفيدرنگ به كاميون‌ها سنگ پرتاب كرده و شيشه‌هاي آنها را شكسته‌اند.» او مي‌افزايد كه «پس از تماس با پليس 110، اپراتور به آنها اعلام كرده با كمبود نيرو روبه‌رو است و اگر شكايتي دارد بايد به نزديك‌ترين شهر مراجعه كرده و شكايت خود را ثبت كند تا سيستم پليس امكان رد‌گيري داشته باشد.» او اضافه مي‌كند كه «رانندگان در چنين شرايطي اصلا نمي‌دانند كه بايد چه كار كنند و چه نهاد و دستگاهي خسارت آنها را مي‌دهد؟ بنابراين گزينه اول آنها، پاسخ ندادن به تقاضاي موجود است.»
 راننده ديگري نيز در استان كرمان و در جاده باغات به سيرجان در حال تردد بوده كه با مشكل مشابهي روبه‌رو شده است. اين راننده مي‌گويد: «در اين جاده در حال تردد بوده» كه به گفته وي «سه خودروي بدون پلاك به كاميون وي اسيد پاشيده‌اند.» او مي‌افزايد: «مسوولان بايد بدانند كه كاميونداران به وظيفه خود عمل كرده و براي حمل جاده‌اي كالاهاي اساسي اقدام كرده‌اند. اما تداوم ناامني در جاده‌ها، آنها را به اجبار خانه‌نشين مي‌كند.» به گفته وي «دستگاه‌هاي مربوطه مخصوصا نيروهاي انتظامي و امنيتي هم بايد در مورد تامين امنيت جاده‌ها تلاش بيشتري كنند اما در بعضي استان‌ها ضعيف عمل كردند.»
اتفاق دوم، افزايش ميزان سرقت كارت سوخت كاميونداران در جايگاه‌هاي سوخت است. در گروه‌هاي تلگرامي موارد زيادي از اين سرقت‌ها گزارش شده كه به نظر مي‌رسد با هدف خاصي صورت مي‌گيرد. در اسكرين‌شات‌هاي پيوست اين گزارش مي‌توان نمونه‌هايي از اين دست را ديد. برخي رانندگان گزارش داده‌اند كه در جايگاه‌هاي سوخت افراد ناشناسي كارت سوخت آنها را هنگام سوختگيري به سرقت برده‌اند. اين اتفاق بسيار پرچالشي براي يك راننده كاميون است. برخلاف بنزين براي گازوييل، كارت سوخت جايگاه‌ها تعريف نشده و اگر راننده‌اي كارت سوخت نداشته باشد؛ امكان سوختگيري هم ندارد. سوخت گازوييل آزاد بسيار گران است و حتي براي يك باك 220 ليتري تا 5 ميليون تومان نيز در بازار آزاد بالا مي‌رود. كاميون‌ها براساس فرمول تعيين‌شده سازمان راهداري با ميزان پيمايش، سوخت مي‌گيرند و اگر كسي بيش از اين ميزان پيمايش داشته باشد بايد به سراغ بازار آزاد سوخت برود. حال تصور كنيد كسي كارت سوخت خود را به دليل سرقت از دست بدهد. رانندگان كاميون مي‌گويند صدور كارت سوخت المثني در بهترين حالت يك ماه زمان مي‌برد و در اين يك ماه زيان قابل توجهي به كاميونداران وارد مي‌شود.
اين اتفاقات توسط دبير انجمن صنفي كارگري رانندگان ناوگان جاده‌اي حمل كالاي استان اصفهان تاييد شده است. خداداد بكراني در مورد خبرهاي مربوط به اعتصاب كاميونداران، مي‌گويد: «چند سالي است در حمل و نقل جاده‌اي كشور اعتراضات بحق صنفي رانندگان و كاميونداران را شاهد هستيم. خداداد بكراني افزود: از همان زمان شروع اعتراضات صنفي در چند سال گذشته، در فضاي مجازي هم با دخالت برخي منفعت‌طلبان و سودجويان و افراد معلوم‌الحال و با اكانت‌هاي فيك و با اسامي جعلي مواجه هستيم كه نسبت به انتشار فراخوان‌هايي اقدام مي‌كنند. اين فراخوان‌ها در حالي منتشر مي‌شود كه هيچ راننده و كاميوندار وطن‌دوستي خواستار توقف ناوگان حمل و نقل كالا كه منجر به مختل شدن امور خدماتي جامعه و ايران اسلامي عزيز شود، نيست و نخواهد بود.»
بكراني اضافه مي‌كند: «طراحي‌هاي شومي جهت آموزش افراد و مقابله با فعاليت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي در فضاي مجازي توسط گروه‌ها و افراد مختلف منتشر مي‌شود كه ازجمله آنها، شكستن شيشه كاميون، تهديد به آتش زدن و آموزش‌هاي ديگري است كه بتوانند كاميون را در گوشه جاده از كار بيندازند و از اين راه موجبات رُعب و وحشت را در دل قشر تلاشگر جامعه ايجاد كنند. برخي جريان‌ها و افراد سودجو با كمك شايعات و شبكه‌هاي مجازي قصد دارند فضاي عقلانيت و منطق و مطالبه‌گري قانوني را به حاشيه برده و آشوب و اغتشاش را جايگزين آن كنند.»

سازمان راهداري: گزارشي از وارد آمدن 
خسارت به رانندگان نداشتيم
منصور فخاران، معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، در گفت‌وگو با خبرنگار ما مي‌گويد: «سازمان راهداري هيچ گزارشي درباره وارد آمدن خسارت به رانندگان جاده‌اي نداشته است.» او در پاسخ به اين سوال كه مسوول جبران خسارات وارد شده به رانندگان كاميون چه دستگاهي است؟ مي‌گويد: «اگر خسارتي وارد شده باشد، بايد به ما با ذكر مستندات اعلام شود تا آن را به مراجع قضايي و پليس گزارش دهيم، اما سازمان راهداري امكان جبران خسارت به رانندگان را ندارد. كار ما فقط در حيطه نظارتي و گزارش رويدادهاست.»

كاميونداران مطالباتي دارند
برخلاف ادعاي رسانه‌هاي فارسي‌زبان خارج از كشور، پيگيري‌هاي خبرنگار اعتماد نشان مي‌دهد كه فعلا خبري از آنچه «اعتصاب» كاميونداران خوانده مي‌شود، نيست و بيشتر خوراك خبري و رسانه‌اي موجود نيز توسط يك كانال تلگرامي با نام «اتحاديه تشكل‌هاي كاميونداران و رانندگان سراسر ايران» انجام مي‌شود كه فعالان جاده‌اي آن را «مجعول» و «خودخوانده» مي‌دانند. فراخوان‌هايي كه توسط اين كانال تلگرامي نيز براي اعتصاب داده شده؛ تاكنون با بي‌اعتنايي كاميونداران و رانندگان مختلف فعال در حوزه جاده‌اي روبه‌رو شده است.
كاميونداران يك‌بار در خرداد 96 دست به اعتصاب گسترده زدند كه در آن زمان، تاكيد آنها بر «صنفي بودن» مطالبات بود. از آن زمان تاكنون، مشكلات و دشواري‌هاي فعالان حوزه جاده‌اي روي زمين مانده و به نظر مي‌رسد كه مطالبات آنها هنوز بي‌پاسخ است.
فشار بر رانندگان خودروهاي سنگين، كاميون‌ها و اتوبوس‌ها، ماجرايي قديمي است كه سال‌به‌سال و اين روزها هم روزبه‌روز و هفته‌به‌هفته افزايش پيدا مي‌كند. اهميت اين موضوع هم حتما بر كسي پوشيده نيست، چرا‌كه نبض بازار وابسته به فعاليت كاميون‌ها، نقل‌وانتقال بار و مسائلي از اين دست است. بنابراين اگر فعلا خبري از «اعتصاب» يا «اعتراض» نيست؛ دليل بر اين نيست كه هيچ اتفاقي هم در آينده نخواهد افتاد. كاميونداران معترض به وضعيت كنوني «صنف» خود هستند و مستعد تبديل موضوعات ساده به بحراني بزرگ. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون