• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5368 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۴ آذر

نگاهي به گمانه‌زني‌ها درباره وضعيت وخيم سلامتي رييس‌جمهور روسيه

پوتين به پايان نزديك مي‌شود

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه مدت‌هاست به وجهه شناخته‌شده خود به عنوان «مردي قوي» افتخار مي‌كند، اما تغيير چشمگير در ظاهر او در چند سال گذشته باعث ايجاد گمانه‌زني‌هايي شده مبني بر آنكه او ممكن است از يك بيماري شديد در رنج و عذاب باشد. به گزارش مجله سان، حضور عمومي او در طول حمله به اوكراين نشان مي‌دهد كه به سختي نفس مي‌كشد، خسته  به نظر مي‌رسد و به سختي و با تغيير جهت راه مي‌رود. همين موضوع باعث گمانه‌زني‌هايي در اين باره شده كه او ممكن است در روز‌هاي پاياني قرارگيري در منصب رياست‌جمهوري قرار داشته باشد.
در هفته جاري در برخي خبرها گفته شد كه پوتين روي زمين افتاده و ظاهر محافظانش به او كمك كردند تا روي صندلي بنشيند و پزشكان شخصي‌اش به كمك او شتافتند. به گفته منابع آگاه زمين‌افتادگي او منجر به ايجاد كبودي روي بدنش شده و مشكلاتي كه كارشناسان معتقدند ماه‌هاست كه به آن مبتلاست را برجسته ساخته است. 
«والري سولوي» تحليلگر سياسي مدعي شده كه پوتين از چندين بيماري جدي از جمله سرطان، پاركينسون و اختلال اسكيزوفرني رنج مي‌برد. سولوي مي‌گويد سلامتي پوتين به‌طور چشمگيري رو به وخامت بوده و اين وضعيت پزشكي او بر قضاوت و تصميم‌گيري‌هايش در مورد جنگ اوكراين تاثيرگذار بوده است.
عكس‌هاي تازه از پوتين او را با چهره‌اي پف‌كرده و ضعيف‌تر از گذشته نشان مي‌دهد. همچنين تصاوير نشان مي‌دهند او براي پنهان كردن لرزش دستانش لبه ميز‌ها را در هنگام حضور در جمع مي‌گيرد. او در جريان گفت‌وگو با «سرگئي شويگو» وزير دفاع روسيه لبه ميز را گرفته و با حالتي خميده نشسته بود كه به نظر مي‌رسد نشانه‌اي از ابتلايش به بيماري پاركينسون باشد. دستان او در كليپي ويديويي زماني كه در حال احوالپرسي با «الكساندر لوكاشنكو» رييس‌جمهور بلاروس در كاخ كرملين بود به‌شدت مي‌لرزيد. ويديو‌هاي ديگري نشان مي‌دهند كه او لب‌هايش را گاز مي‌گيرد و در جريان برگزاري مراسمي در كليسا حواسش پرت شده بود. اين شواهد طرح اين ادعا كه او به بيماري‌اي لاعلاج مبتلا شده را تقويت مي‌كند. 
او هنگام گفت‌وگو با «آنتونيو گوترش» دبيركل سازمان ملل متحد در ماه آوريل در مسكو لنگان و ژوليده به نظر مي‌رسيد. به گفته افراد آگاه در كرملين در ماه ژوئن كمك‌هاي فوري پزشكي به پوتين به دليل تشديد بيماري او ارايه شده بود.
گفته شده كه پوتين هنگامي كه با فرماندهان نظامي خود در جريان نشستي مجازي و ۹۰ دقيقه‌اي صحبت كرد دچار ضعف و سرگيجه شديدي حين بلند شدن از پشت ميز بود. به نظر مي‌رسيد كه پوتين در ماه اكتبر در جريان بازديد از رژه در ميدان سرخ مسكو براي جشن گرفتن ضميمه كردن چهار منطقه اوكراين به خاك فدراسيون روسيه به‌طور مشهودي به درد دچار شده بود. پوتين در آن مراسم با گونه‌هايي ملتهب و صورتي قرمز ديده شد.
گمانه‌زني‌هايي مطرح شده مبني بر آنكه او از بدل استفاده مي‌كند تا بتواند چهره خود را در افكار عمومي روسيه زنده نگه دارد. اسناد جاسوسي بعدي كه به دست «سان» رسيد، نشان مي‌داد پوتين به‌طور همزمان به چندين بيماري مبتلا است. يك عامل امنيتي روسيه در ايميلي به «سان» مدعي شد: «مي‌توانم تاييد كنم كه او مبتلا به بيماري پاركينسون در مراحل اوليه تشخيص داده شده، اما اين بيماري در حال پيشرفت است. اين واقعيت به هر طريق ممكن تكذيب و پنهان خواهد شد».
پوتين به‌طور مرتب از انواع استروييد‌هاي سنگين و تزريق‌هاي مسكن نوآورانه استفاده مي‌كند تا از گسترش سرطان پانكراس كه اخيرا تشخيص داده شد جلوگيري كند. اين درمان نه تنها باعث درد زياد در او شده بلكه حالت پف‌كردگي صورت و ساير عوارض جانبي از جمله ضعف حافظه را نيز در او ايجاد كرده است. در حلقه افراد نزديك به پوتين اين شايعه مطرح شده كه او علاوه بر ابتلا به سرطان پانكراس به سرطان پروستات نيز مبتلاست.
در چند ماه گذشته علايم مشكوكي از درمان داخل وريدي پشت دست پوتين ديده شده و به شايعاتي در اين باره كه ممكن است او به انواع ديگري از سرطان نيز مبتلا شده باشد دامن مي‌زند. در ماه سپتامبر در جريان سخنراني‌اي مشخص شد كه پا‌هاي پوتين مي‌لرزيد. اين منظره چند روز پيش در جريان ديدار او با «قاسم جومارت توكايف» رييس‌جمهور قزاقستان به سرعت تكرار شد. همچنين دستان او به رنگ بنفش درآمده است.
در ماه ژوئن، «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه براي نخستين‌بار به شايعات مربوط به سلامت پوتين اشاره كرده و در شبكه تلويزيوني دولتي TF۱ اعلام كرد: «فكر نمي‌كنم كسي كه انديشه خوبي داشته باشد بتواند علايم بيماري را در اين شخص مشاهده كند». «ديميتري پسكوف» سخنگوي كرملين نيز پيش‌تر تاكيد كرده بود وضعيت سلامتي پوتين عالي است.
 ترجمه: فرارو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون