• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5368 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۴ آذر

خداي آرژانتين و هزار بازي در مستطيل سبز

لئو ركورد مارادونا را شكست

جمله معروفي هست با اين مضمون كه: «اگر تا ۴۲سالگي موفق نشده‌ايد، براي رسيدن به موفقيت باز هم تلاش كنيد.»؛ با نگاهي به وضعيت دو ابر ستاره دنياي فوتبال يعني مسي و رونالدو شايد بتوان به زوايايي از اين جمله رسيد؛ با اين وجود كه آنها سال‌هاست در رقابت با يكديگر، موفقيت‌هاي مختلفي كسب كرده‌اند و عطش بي‌پايان‌شان براي كسب افتخارات بيشتر هيچگاه خاموش نشده.
درست در روزهايي كه خيلي‌ها معتقدند ممكن است اين دو فوق ستاره آخرين حضور خود در جام جهاني را تجربه كنند، اين دو باز هم ركوردشكني مي‌كنند تا نشان دهند نه تنها سن و سال براي‌شان يك عدد بي‌معناست، بلكه ميل و شوق آنها به موفقيت و افتخار هم كم نمي‌شود و همچنان مانند يك جوان تازه‌نفس، پر از شور و شوق كسب موفقيت هستند.
در همين جام جهاني قطر، كريستيانو رونالدو موفق شد ركورد گلزني در پنج دوره جام‌هاي جهاني را بشكند و به بازيكني تبديل شود كه در سه دهه مختلف، در جام جهاني و يورو توپ زده؛ در آن سو گويي رقيب ديرينه هم به دنبال ثبت ركوردي جديد بود و بالاخره در بازي مقابل استراليا در دور يك‌هشتم نهايي جام جهاني موفق شد هزارمين بازي خود در مستطيل سبز را انجام دهد و به ركوردي خارق‌العاده برسد؛ ركوردي كه شامل 169 بازي ملي و 831 بازي باشگاهي مي‌شود و در جريان آن، لئو موفق به ثبت 789گل و 348 پاس گل شده.
البته بازي هزارم براي مسي تنها با ثبت اين آمار همراه نبود، بلكه او با گلزني مقابل استراليا توانست اولين‌بار در دور حذفي جام جهاني گلزني كند. اين گل براي فرازميني گل خاصي بود زيرا نه او و نه رقيب پرتغالي‌اش، تاكنون موفق به گلزني در مرحله حذفي جام جهاني نشده بودند و حالا او با زدن نخستين گل خود در اين مرحله، با ۹ گل از رونالدوي ۸ گله در جدول برترين گلزنان تاريخ جام جهاني هم پيشي گرفت.
البته اين گل فقط عبور از رونالدو نبود و مسي توانست با كنار زدن مارادونا خودش را به دومين گلزن برتر تاريخ آرژانتين در جام جهاني تبديل كند و حالا فقط گابريل باتيستوتا را با ۱۰ گل مقابل خود مي‌بيند و بايد صبر كرد و ديد مسي مي‌تواند در پايان اين تورنمنت خودش را به او برساند يا خير. در سوي ديگر رونالدو در همين حد نصاب يعني زماني كه به آمار هزار بازي در دوران حرفه‌اي خود رسيد، 725 گل و 216 پاس گل در كارنامه داشت كه نشان از سبقت لئو از كريس در اين زمينه دارد.
با اين وجود خيلي‌ها معتقدند سن و سال اين دو ستاره دنياي فوتبال و شرايط آنها، به گونه‌اي است كه روز به روز به خط پايان نزديك‌تر مي‌شوند و ممكن است اين تورنمنت‌ آخرين باري باشد كه آنها بر چمن جام جهاني قدم بگذارند؛ دو ستاره‌اي كه قريب به دو دهه همه دنيا را از جادوي ساق‌هاي خود سيراب كردند و به مثابه دو فرازميني، نشان دادند چگونه مي‌توان با توپ فوتبال جادو كرد و مستطيل سبز را به تسخير خود درآورد؛ دو ابر انسان كه هيچگاه درخشش آنها از قلب تاريخ فوتبال پاك نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون