• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5369 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ آذر

نگاهي به جدال لفظي اين روزهاي ايران و امريكا

تنش‌زايي جايگزين تنش‌زدايي شد

وزير خارجه امريكا: تهران برجام را نمي‌خواهد

وزيرخارجه ايران: واشنگتن به دنبال كسب امتيازات بزرگ از تهران است

 

گروه ديپلماسي 

جدال لفظي ميان ايران و ايالات متحده همچنان بي‌وقفه ادامه دارد. در روزهايي كه مقام‌هاي ايراني مي‌گويند تبادل پيام ميان تهران و واشنگتن به شكل غيرمستقيم با محوريت احياي برجام ادامه دارد، مقام‌هاي ايراني و امريكايي از هر فرصت و تريبوني براي تهديد يا هشدار به يكديگر استفاده مي‌كنند. تمام اين كنش و واكنش‌ها در ملأعام يك پيام واحد را به مخاطب ارسال مي‌كند: رابطه تهران و واشنگتن با سرعت در حال تشديد تنش است و ايالات متحده در اين ميدان از حمايت طرف اروپايي هم برخوردار است. 

در چند روز اخير موضع‌گيري‌هاي راب مالي، نماينده ويژه ايالات متحده در امور ايران بازتاب وسيعي پيدا كرده است. راب مالي در اين موضع‌گيري‌ها ضمن اعلام حمايت از جريان اعتراضي در ايران و تاكيد بر تداوم سياست فشار حداكثري عليه تهران با ادبيات شفاف‌تري نسبت به وجود گزينه نظامي روي ميز انتخاب‌هاي جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده سخن گفته اما اذعان كرده كه واشنگتن هنوز ديپلماسي را بهترين گزينه براي حل‌وفصل اختلاف‌هاي هسته‌اي با تهران مي‌داند.
 پس از راب مالي، مافوق او آنتوني بلينكن، وزير خارجه ايالات متحده نيز به تفصيل درباره ايران سخن گفته است. 

وزير خارجه امريكا: 
مقامات ايران نبايد ترديد كنند كه تمامي گزينه‌ها روي ميز است
 براساس ترجمه خبرگزاري ايسنا، آنتوني بلينكن، در يك سخنراني در كنفرانس بنياد جي استريت كه متن آن در وبگاه وزارت امور خارجه امريكا منتشر شده، با اشاره به روابط امريكا و رژيم اسراييل، ادعاهاي پيشين درباره نقش ايران در منطقه را تكرار كرده و گفت: كشورهاي ما به‌طور منظم در رزمايش‌هاي نظامي، تحقيقات و توليد تسليحات مشاركت دارند. ما به‌طور منظم گفت‌وگوهاي راهبردي برگزار مي‌كنيم. اين همكاري ما را قادر مي‌سازد كه در مقابله با طيفي از تهديدهاي منطقه‌اي كه تهديد ناشي از ايران بزرگ‌ترين‌شان است، هماهنگ باشيم.
بلينكن در ادامه با بيان اينكه «ايران مرتب تهديد مي‌كند كه اسراييل را از نقشه حذف مي‌كند» ادعاي خود را اين‌گونه ادامه داد: «ايران به تامين تسليحاتي تروريست‌ها و نيروهاي نيابتي مانند حزب‌الله و حماس ادامه مي‌دهد كه آنها هم مانند ايران انگيزه‌شان رد كردن حق موجوديت اسراييل است. در ماه‌هاي اخير، كشورهاي بيشتري به آنچه ما از گرايش ايران به ايجاد خشونت و بي‌ثباتي مي‌دانستيم، پي برده‌اند.»
آنتوني بلينكن در ادامه با اشاره به اتفاقات اخير داخلي و متهم كردن ايران به خشونت عليه معترضان در اظهاراتي مداخلانه‌جويانه گفت: امريكا نسبت به ايستادگي در كنار مردم ايران، به ويژه زنان متعهد است كه شجاعت فوق‌العاده‌اي در مطالبه‌گري حقوق‌شان نشان مي‌دهند. ما مجوز ارايه فناوري‌هايي را مي‌دهيم كه مردم ايران را قادر مي‌سازد به‌رغم مسدودسازي و قطعي‌، با يكديگر و با جهان بيرون ارتباط برقرار كنند. ما همچنين با متحدان و شركاي‌مان همكاري مي‌كنيم تا كساني را كه مسوول بدرفتاري با شهروندان ايراني هستند، تحريم كنيم.
به گزارش ايسنا، بلينكن در ادامه اين سخنراني بار ديگر ادعاي نقش ايران در جنگ اوكراين از طريق كمك‌هاي تسليحاتي به روسيه را تكرار كرده و گفت: رييس‌جمهور پوتين از اين پهپادها براي كشتن غيرنظاميان اوكرايني و تخريب زيرساخت‌هايي استفاده مي‌كند كه براي ميليون‌ها خانوار گرما، آب و برق تامين مي‌كنند، درست وقتي كه زمستان در راه است. 
وزارت امور خارجه امريكا در بخش ديگري از اين سخنراني در مخالفت با برنامه هسته‌اي ايران گفت: باور ما به اينكه ايران هيچ‌وقت نبايد مجاز به دستيابي به يك سلاح هسته‌اي شود، عميق‌ است. ما همچنان بر اين باوريم كه بهترين راه اطمينان‌يابي از اين، ديپلماسي است. وقايع امر مزاياي اين رويكرد را تاييد مي‌كند. پيش از آنكه دولت قبلي به‌طور يك‌جانبه از برجام، توافق هسته‌اي ايران خارج شود، برنامه هسته‌اي ايران محدود شده بود. ايران به تعهداتش ذيل توافق عمل مي‌كرد. سخت‌ترين نظارت و راستي‌آزمايي موجود در برنامه هسته‌اي آن به عمل مي‌آمد. زمان لازم براي ايران جهت دست يافتن به مواد شكافت‌پذير كافي براي توليد يك سلاح هسته‌اي براي مدت بيش از يك سال طول مي‌كشيد. اين فقط ديدگاه ما نيست، ديدگاه بازرسان مستقل بين‌المللي و وزارت امور خارجه وقت است. پس از آنكه دولت قبلي كارزار «فشارحداكثري‌اش» را 
به راه انداخت، ايران از پايبندي به بسياري از محدوديت‌هاي مهم توافق دست كشيد و فعاليت‌هاي غني‌سازي‌اش را گسترده‌تر كرد و به آنها سرعت بخشيد. حالا زمان گريز هسته‌اي ايران به چند هفته رسيده است. 
وزير امور خارجه امريكا در ادامه مدعي شد: ما و شركا و متحدان‌مان سعي كرديم يك روند هدفمند ديپلماتيك را در پيش بگيريم تا ببينيم مي‌توانيم به توافقي براي بازگشت‌ دوجانبه به برجام برسيم يا نه، اما ايران به‌طور مكرر نشان داده است كه نمي‌خواهد يا نمي‌تواند نسبت به اقداماتي كه بايد انجام دهد، متعهد شود. ما همچنان بر اين باوريم كه ديپلماسي بهترين راه جلوگيري از دستيابي ايران به يك سلاح اتمي است. اما اگر رژيم ايران اين مسير را رد كند، مقامات آن نبايد ترديد كنند كه تمامي گزينه‌ها روي ميز است تا اطمينان بيابيم ايران هيچ‌وقت به يك سلاح اتمي دست پيدا نمي‌كند.
بلينكن در گفت‌وگويي با شبكه سي‌بي‌اس كه متن آن در وبگاه وزارت امور خارجه امريكا منتشر شده است، در پاسخ به سوالي درباره ادعاي تعطيل شدن «پليس‌امنيت اخلاقي» و اينكه آيا اين موضوع باعث «متوقف شدن اعتراضات» در ايران خواهد شد، گفت: «اين به خود مردم ايران بستگي دارد. اين موضوع به ما ارتباطي ندارد. اگر حالا به گونه‌اي به اين اعتراضات پاسخ داده شده است، مي‌تواند امر مثبتي باشد اما بايد ببينيم در عمل چگونه مي‌شود و مردم ايران چه فكري مي‌كنند. اين موضوع به خودشان بستگي دارد.»

حسين اميرعبدللهيان: 
امريكا به دنبال اعمال فشار و تشويق آشوب در ايران است
به گزارش «اعتماد»، اين سخنان بلينكن جنبه جديدي ندارد و مي‌توان گفت كه امريكا و اروپا در قريب به سه ماه اخير در چند حوزه سياست فشار حداكثري عليه جمهوري اسلامي ايران را پيگيري كردند: 1.متهم كردن تهران به نپذيرفتن آخرين متن پيشنهادي براي احياي برجام و طرح موضوعات جديد 2. اشاره به در اولويت قرار نداشتن مذاكرات وين براي امريكا 3. تشديد تحريم‌ها به بهانه نقض حقوق بشر در ايران به واسطه آنچه برخورد خشن با معترضان خواندند 4.تصويب قطعنامه عليه ايران در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي و شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد 5.شريك دانستن ايران با روسيه در جنگ اوكراين 6. توسل به ديپلماسي عمومي براي انعكاس وسيع در تنگنا قرار گرفتن ايران.  وزير خارجه و سخنگوي وزارت خارجه ايران معتقدند هدف اصلي واشنگتن از تشديد سياست فشار حداكثري عليه ايران وادار كردن تهران به عقب‌نشيني از مطالبه‌هايش در مذاكرات هسته‌اي است. چنانچه حسين امير‌‌عبداللهيان، وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران كه به صربستان سفر كرده در نشست خبري با وزير خارجه اين كشور به تكرار اين موضع پرداخته و گفت: از‌جمله موضوعاتي كه با همكارم درباره آن رايزني كرديم گفت‌وگوهاي وين و برجام بود. اولا براي وزير خارجه صربستان توضيح دادم كه اغتشاشات اخير در ايران با سوءاستفاده و مداخلات خارجي چند لايه و يك جنگ تركيبي همراه بود. ملت ما از اين جنگ تركيبي با بصيرت، سرافرازي و موفقيت بيرون آمد. براي ما كاملا قابل درك بود كه امريكا و چند كشور معدود غربي به دنبال اعمال فشار، تشويق آشوب و ترور در ايران هستند. يكي از اهداف امريكا، وادار كردن ايران در ميز مذاكرات هسته‌اي براي كسب امتيازات بزرگ به نفع امريكا بود. ترديد نكنيد ما در منطقه خود از دموكراسي قوي برخورداريم و مطالبات مسالمت‌آميز مردم بزرگ ايران در موضوعات مختلف را مي‌شنويم و به آن پاسخ مي‌دهيم. اما اجازه اغتشاش و ترور در داخل كشورمان را به هيچ طرفي نخواهيم داد.
اميرعبداللهيان با اشاره به گفت‌وگوي تلفني‌اش با جوزپ بورل مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: اخيرا با جوزپ بورل در موضوعات مختلف از جمله مذاكره و توافق براي رفع تحريم‌ها گفت‌وگو كردم. به آقاي بورل گفتم توافقي براي ايران ارزش دارد كه به خوبي براي منافع ملتمان كار كند و البته پايدار باشد. 

 نياز به برجام نياز يكجانبه ايران نيست
ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه نيز روز گذشته در نشست خبري هفتگي با اشاره به سوءسابقه واشنگتن در خروج از برجام گفت: مقامات امريكايي مي‌دانند ايران تحت فشار و تهديد نه حاضر به مذاكره است، نه امتياز. مذاكره و توافق منطق خودش را دارد. موضع ايران در ارتباط با مذاكرات برجام كاملا روشن است. ايران متعهد به برجام بود و به تعهداتش عمل كرد و دولت خاطي و ناقض برجام، دولت امريكا بود و كشورهاي اروپايي عضو برجام هم متاسفانه به تعهدات‌شان عمل نكردند و نتوانستند خروج يكجانبه و غيرقانوني امريكا از برجام را جبران كنند. جمهوري اسلامي ايران به دنبال به سرانجام رساندن برجام است. نياز به برجام نياز يكجانبه ايران نيست و ايران از موضع ضعف و نياز مذاكره نمي‌كند. نياز امريكا و غرب و اروپا به برجام كمتر از ايران نيست و نبايد منتي بر ايران بگذارند. توافق در دسترس است و طرف‌ها مي‌توانند در كوتاه‌ترين زمان ممكن مذاكرات را جمع‌بندي كنند و به توافق برسند. از آن طرف امريكايي‌ها و اروپايي‌ها مي‌توانند تعلل كنند و هزينه‌هاي آن را بپردازند. توصيه ما مشخصا به شركاي اروپايي برجام اين است كه خودشان را تسليم امريكا و تسليم شرايط تحميلي دولت امريكا نكنند و ضررها و زيان‌هاي آن را متوجه خودشان نكنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون