• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5369 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ آذر

اتومبيل كارتينگ در حد فرمول يك

اليويه ژيرو يك قهرمان رئاليستي

براي ساختن فيلم زندگي بازيكنان همه به سراغ فوق‌ستاره‌هايي نظير رونالدو و مسي يا مارادونا و پله مي‌روند، اما چرا كسي سراغ اليويه ژيرو نمي‌رود؟ درست متوجه شديد! چرا هيچ كسي نمي‌رود سراغ پسري كه در واقعي‌ترين حالت ممكن قرار دارد؟ 
قهرمان‌هاي قصه‌ها شكل‌هاي مختلفي دارند. ابرقهرمان‌ها، قهرمان‌هاي كلاسيك، قهرمان‌هاي فانتزي و قس عليهذا. اما محبوب‌ترين قهرمان‌هاي قرن بيستم و بيست ‌و يكم سينما و ادبيات، قهرمان‌هاي رئاليستي هستند. اين شخصيت‌ها برخلاف ابرقهرمان‌ها رويين‌تن نيستند يا مثل قهرمان‌هاي فانتزي شوخي شوخي كارشان پيش نمي‌رود. قهرمانان رئاليستي خيلي شبيه به عامه مردم هستند. با همه ضعف‌ها، شكست‌ها، نااميدي‌ها. آنها نمي‌توانند زمين را از دست آدم فضايي‌ها نجات دهند يا بمب هيدروژني‌اي كه قرار است يك كشور را از روي زمين محو كند خنثي كنند. قهرمان رئاليستي نهايتا مي‌تواند خودش، خانواده‌اش و قبيله‌اش را رستگار كند و اين دقيقا كاري است كه اليويه ژيرو انجام مي‌دهد. به همين دليل است كه مردم با اين‌گونه قهرمان‌ها همذات‌پنداري مي‌كنند.
بلا تشبيه مي‌توان رونالدو و مسي را ابرقهرمان‌هاي فوتبال دانست. بازيكناني كه يك تنه مسير تاريخ فوتبال را عوض كرده‌اند. رونالدينهو چيزي بين ابرقهرمان و قهرمان فانتزي است. رونالدينهو آن كسي بود كه لذت بردن از فوتبال در اولويت زندگي‌اش قرار داشت و هنگامي كه جادوگري مي‌كرد خنده از روي لب‌هايش محو نمي‌شد، اما ژيرو نوع ديگري است. ژيرو بازيكني است كه تا ۲۵ سالگي اصلا اسمي در دنياي فوتبال ندارد. فوتبال‌دوستان مي‌دانند در اين روزگار كه بازيكن از سن ۱۶، ۱۷ سالگي در سطح اول فوتبال دنيا بازي مي‌كند اگر كسي تا ۲۵ سالگي به جايي نرسيده باشد يعني قرار نيست برسد. يعني بهتر است شانسش را در رشته‌هاي ديگري امتحان كند. با اين حال اليويه ژيرو تا ۲۵ سالگي يك بازيكن ناشناس و معمولي بود كه حتي به تيم ملي فرانسه هم دعوت نمي‌شد. او حتي شانس بازي در تيم‌هاي رده پايه فرانسه را نيز پيدا نكرده بود تا اينكه آرسن ونگر او را براي آرسنال به خدمت گرفت. دوران ژيرو در آرسنال پر از فراز و نشيب بود و وقتي توپچي‌ها در رسيدن به موفقيت شكست خوردند خيلي از كاسه كوزه‌ها سر ژيرو شكسته شد. منتقدين به ونگر طعنه مي‌زدند تيمي كه اميد گلزني‌اش ژيرو باشد نبايد هم به جايي برسد. براي همين مهاجم فرانسوي راهي چلسي و سپس ميلان شد تا ارزش‌هاي خود را در سنين بين ۳۳ تا ۳۶ به اثبات برساند. اوج درخشش ژيرو در اين سال‌ها در تيم ملي فرانسه بود. او از زمان پيوستن به جمع خروس‌ها شروع به گلزني كرد و اين روند را آن‌قدر آهسته و پيوسته ادامه داد كه يك روز همه فرانسوي‌ها به خودشان آمدند و ديدند اين بازيكن در حال رسيدن به ركورد تيري آنري بهترين گلزن تاريخ فرانسه است! آنها باور نمي‌كردند يك روز ركوردي كه آنري افسانه‌اي با پشت سر گذاشتن ابرستاره‌هايي نظير پاپن و پلاتيني به ثبت رسانده نه به دست بنزما و گريزمان و سايرين كه توسط ژيرو شكسته شود. اما اين كاري بود كه ژيرو انجام داد. او در نبود بنزما مدام گل زد تا اينكه در آستانه جام جهاني در نزديك ركورد آنري قرار گرفت. مهاجم ۳۶ساله ميلان در بازي اول تيمش مقابل فرانسه گل پنجاه و يكم ملي خود را زد و به ركورد تيري آنري رسيد و يكشنبه شب با به ثمر رساندن گل اول خروس‌ها مقابل لهستان تبديل به بهترين گلزن تاريخ فرانسه شد. 
واكنش اليويه ژيرو به عبور از ركورد آنري هيچ چيز اغراق شده‌اي نداشت. او خيلي عادي خوشحالي هميشگي‌اش را انجام داد و سپس با دو دستش عدد ۵۲ را نشان داد و در ادامه حرف T را با دستانش ساخت تا اداي احترامي كرده باشد به تيري آنري. لبخند ساده او عين لبخند قهرمان‌هاي فيلم‌هاي رئاليستي بود. بدون نخوت و فخرفروشي. بدون اينكه بخواهد بزرگ‌تر از چيزي كه هست نشان داده شود.
مدتي پيش در يك دعواي احمقانه ميان بنزما و ژيرو كه البته بعدها فيصله پيدا كرد بنزما خودش را فراري ناميد و ژيرو را ماشين كارتينگ. اين مقايسه در نگاه اول توهين‌آميز به نظر مي‌رسيد اما رگه‌هايي از واقعيت را در خود داشت، چراكه در دنياي ماشين‌ها فراري فرمول يك دقيقا يك سوپرقهرمان است و ماشين كارتينگ يك قهرمان ساده. ژيرو واقعا فراري نيست اما او اتومبيلي است كه هميشه مي‌توان رويش حساب باز كرد. خود ژيرو در واكنش به حرف‌هاي بنزما گفت: «بله؛ م ن ماشين كارتينگ هستم ولي يك كارتينگ قهرمان جهان.» ژيرو از ۱۴ بازي آخر ملي ۱۵ گل زده كه آماري است خيره‌كننده. او در هر سطح و مقابل هر تيمي گل مي‌زند و حالا به همراه تيمش در مرحله يك‌چهارم نهايي جام جهاني است. او كارهاي بزرگي در زندگي‌اش انجام داده، نه بزرگ‌ترين كارهاي دنيا بلكه كارهايي كه آدم‌هاي عادي مي‌توانند انجام دهند به شرط اينكه مثل ژيرو قهرمان باشند. به شرط اينكه اراده بزرگي در وجودشان نهادينه شده باشد. اراده‌اي كه به آنها مي‌گويد اگر به اندازه بزرگ‌ترين‌ها استعداد و توانايي خاص نداريد، مي‌توانيد با تلاش به بهترين خودتان تبديل شويد. اگر رونالدو و مسي سوپر‌من يا بت‌من فوتبال باشند، اليويه ژيرو شبيه «تراويسِ» راننده تاكسي يا «ساني» بعدازظهر سگي است. او يك قهرمان رئاليستي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون