• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5370 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۶ آذر

حسين اميرعبداللهيان در نشست خبري با وزيرخارجه بوسني و هرزگوين:

پليس در ايران به سمت احدي شليك نكرده است

حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه كه به بوسني و هرزگوين سفر كرده در نشست خبري با بيسرا توركوويچ، وزير خارجه كشور ميزبان برگزاري انتخابات موفق عمومي در بوسني و هرزگوين را تبريك گفت و افزود: اميدوارم اين كشور در جهت رشد و توسعه و همبستگي بيشتر بتواند گام‌هاي موثري بردارد. منطقه بالكان و بوسني‌ و هرزگوين را كشور دوست سنتي ايران مي‌دانيم و همچون گذشته در كنار ساير اقوام اين كشور باقي خواهيم ماند و به حمايت‌مان از اين كشور ادامه مي‌دهيم. دولت و ملت ايران دوست روزهاي سخت بوسني بودند و در اين مسير به حمايت‌هاي خودمان همچون گذشته ادامه خواهيم داد. سياست ما حمايت از حاكميت ملي، تماميت ارضي و همبستگي مسالمت‌آميز با همه اقوام در بوسني است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، اميرعبداللهيان با بيان اينكه در اين ديدار توافق كرديم كميسيون مشترك را در آينده نزديك برگزار كنيم، افزود: حجم تبادلات تجاري در نه ماه گذشته و در دوران پساكرونا ۵۳درصد افزايش داشته است. ما در اين ديدار درخصوص آخرين روند گفت‌وگو‌هاي لغو تحريم‌ها در چارچوب برجام گفت‌وگو داشتيم. ما نه تنها مخالف جنگ در اوكراين هستيم، بلكه مخالف تداوم جنگ و ناامني در ديگر نقاط جهان نيز هستيم. در اين نشست در‌خصوص اتهامات بي‌اساسي كه امريكا و تعداد معدودي از كشورهاي غربي به ويژه در ارتباط با حقوق بشر مطرح مي‌كنند توضيح دادم. متاسفانه سياست امريكا استاندارد دوگانه است و از نظر او تروريست خوب و بد داريم.
اميرعبداللهيان در پاسخ به سوال خبرنگار سي‌ان‌ان درباره اعتراضات در ايران و اين ادعا كه در ايران انقلاب در حال وقوع هست و تعدادي از افراد غيرنظامي كشته شده‌اند، گفت: بخشي از مطالبات در ايران مطالبات مسالمت‌آميز مردم است. از شما دعوت مي‌كنم به ايران بياييد و از نزديك ببينيد. در ۸ هفته گذشته موجي از مداخلات خارجي، اغتشاش و ترور طراحي شده عليه مردم ايران شاهد بوديم. براي اينكه به شما كاملا توضيح دهم به وضعيت عراق در دولت عادل عبدالمهدي كه با حمايت امريكا و چند كشور غربي انجام شد، اشاره مي‌كنم. امريكايي‌ها سياست عبدالمهدي را قبول نداشتند و شروع كردند به اعمال فشار براي تغيير در عراق؛ آقاي عادل عبدالمهدي استعفا داد و دولت عراق از نگاه امريكا سقوط كرد. يك هفته بعد امريكا گفت توانستيم در عراقي كه ۵۱ ميليون جمعيت دارد با آوردن ۳۰ هزار زن و جوان در كف خيابان دولت را تغيير دهيم. آنچه در فضاي مجازي و رسانه‌ها مي‌بينيد در همين حد و در همين شكل هست. به عنوان مسوول كه از نزديك تحولات را رصد مي‌كنم و در بين دانشجويان حضور دارم مي‌گويم پليس به سمت احدي شليك نكرده و هيچ فردي در اثر شليك يا برخورد پليس و نيروهاي امنيتي كشته نشده، بلكه در اثر سلاح گرم و سرد امريكايي ۶۷ پليس كشته شده است. امريكا نفت و انرژي ايران را مي‌خواهد و براي آن يك هياهوي رسانه‌اي راه انداخته است.

  وزير خارجه بوسني و هرزگوين:  نزديكي به ناتو براي ما مهم است
بيسرا توركوويچ نيز در نشست خبري مشترك با وزير خارجه ايران، گفت: كشور بوسني مايل هست روابط دوستانه با ايران و ساير كشورها را براساس اصل احترام به حقوق بين‌الملل و قوانين بين‌الملل داشته باشد. همه مشكلات در دنيا از طريق گفت‌وگو قابل حل است، به شرطي كه اراده سياسي وجود داشته باشد. ايران هميشه براي ما يك كشور دوست بوده و در سخت‌ترين شرايط جنگ كنار ما بود و همواره شرايط سياسي ما را درك كرده است. عنوان نامزدي عضويت در اتحاديه اروپا و نزديكي به ناتو براي ما مهم و در اولويت است. اميدواريم اتحاديه اروپا همكاري كند تا بتوانيم در اين مسير پيشرفت داشته باشيم. ما در اين ديدار درباره شرايط سياسي كنوني بوسني گفت‌وگو كرديم و همكارم را در جريان كابينه جديد قرار دادم. توركوويچ در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره چشم‌انداز روابط ايران و بوسني و همچنين زمينه‌هايي كه امكان همكاري بيشتر بين دو كشور وجود دارد، گفت: بوسني و ايران همواره روابط بسيار خوبي داشته‌اند. اميدوارم روابط خوب در آينده هم ادامه داشته باشد. زمينه براي همكاري اقتصادي فراهم است از نظر من اين همكاري‌ها مي‌تواند انجام شود. يكي از حوزه‌هاي همكاري، بخش گردشگري است كه بايد در اين زمينه تلاش و خط هوايي مستقيم ايجاد كرد. وزيرخارجه بوسني با اشاره به نقش و جايگاه خبرنگاران گفت: «اصحاب رسانه نقش مهمي در شكل‌گيري افكار عمومي دارند. امروز تلاش‌هايي از سوي برخي از آنها صورت مي‌گيرد كه بايد از آنها جلوگيري كرد و واقع بينانه عمل كنند.»  به گزارش ايسنا، وزير خارجه بوسني و هرزگوين در اين بخش از نشست خبري روسري بر سر كرد تا نسبت به سوال خبرنگار سي‌ان‌ان از اميرعبداللهيان درباره اعتراضات اخير در ايران، واكنش نشان دهد. توركوويچ در اين بخش گفت: «در كشور ما هم در مدارس تفكيك قوميتي وجود دارد. تصور كنيد اگر من امروز از روسري استفاده مي‌كردم واكنش خبرنگاران بوسني چه بود؟ مي‌گفتند چرا دفاع مي‌كنيد. اين پيش‌داوري است و شما پيش‌داوري مي‌كنيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون