• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5371 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ آذر

انتقاد نمايندگان مجلس در جلسه علني روز 24 آبان سال جاري

   محمدباقر قاليباف؛ رييس مجلس: امروز مهم‌ترين موضوع ما كمبود دارو است. گزارش‌ها و بررسي‌هاي انجام‌شده در اين حوزه حاكي از آن است كه مشكلاتي در هماهنگي ميان دستگاه‌ها وجود دارد. ساليان سال است كه داده‌ها در سامانه «تيتك» وجود دارد و نيازهاي ماه به ماه و نوع مريضي‌هاي موجود در كشور مشخص است، بنابراين واقعا غافلگير شدن در اين موضوع قابل پذيرش نيست كه حدود ۹۰ قلم داروها كمياب باشند و بيش از ۳۰۰ قلم از داروها با زحمت تهيه شوند.
  عبدالحسين روح‌الاميني؛ عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس: از سال گذشته در تمام سطوح در جلساتي كه برگزار شد ما مطالب را به عالي‌ترين مقام‌ها منتقل كرديم. تير ماه امسال با ۱۰۰ امضا به رياست‌جمهوري هشدار دادند كه اگر به اين مطالب رسيدگي نشود دچار مشكل اساسي خواهيم شد، اما به اين هشدارها توجهي نشد. همه ما بايد از مردم عذرخواهي كنيم كه امروز حتي يك شربت ساده سرماخوردگي و آنتي‌هيستامين در دسترس نيست و مردم با مشكل مواجه هستند.
  سيد‌مرتضي خاتمي؛ نايب‌رييس كميسيون بهداشت مجلس: تنظيم بازار دارو از مهم‌ترين وظايف توليت نظام سلامت به شمار مي‌رود. طرح داروياري در ۲۳ تير ماه با محوريت جابه‌جايي يارانه از ابتداي زنجيره به انتهاي زنجيره دارو اجرايي شد. تامين نقدينگي و نظارت بر زنجيره توليد، توزيع و مراقبت از واردات به‌موقع و به‌طور كلي توجه به عرضه و تقاضا در اجراي اين طرح حائز اهميت بود. تكميل پوشش بيمه‌اي جامعه و قيمت‌گذاري مناسب از مهم‌ترين محورهايي بود كه در اجراي اين طرح بايد مورد توجه قرار مي‌گرفت اما در ابتدا با كمبود نقدينگي مواجه شده و سپس بلاتكليفي برخي از بخش‌ها ورود و ظهور كرد و سپس نوسانات نرخ ارز به ميان آمد. چرخه مديريت اقدام، طراحي و اجراي اين طرح از مسير خود خارج شده و برخي نهادها در اجراي طرح داروياري همكاري ندارند. عدم توليد شركت‌هاي دارويي و عدم كاهش واردات مواد اوليه امروز نه تنها داروهاي وارداتي كم‌مصرف را از دسترس خارج كرده است، بلكه داروهاي معمولي پرمصرف نيز دچار كمبود شده است. وزارت بهداشت مسوول وضعيت كنوني است و بايد در اين حوزه پاسخگو باشد. اميدواريم توليت نظام دارو با مديريت به‌موقع دارو را در‌اختيار مردم قرار دهد.
  سيد‌البرز حسيني؛ عضو كميسيون عمران مجلس: طي سال ۱۴۰۰ قرار شد دارو از سبد ارز ترجيحي خارج و تمركز روي نظام بيمه‌اي حوزه دارو ايجاد شود و يارانه دارو و توزيع مناسب آن با‌توجه به نياز بيماران اتفاق بيفتد و قرار بود مديريت بهينه در زنجيره تامين و توزيع دارو ايجاد شود. آقاي وزير بهداشت توضيح دهد كه آيا دسترسي بيماران به دارو تسهيل شده است؟ زنجيره تامين و توزيع دارو به ويژه در بخش داروهاي مهم و موردنياز بيماران با توجه به آماري كه در گذشته بود و دست سازمان غذا و دارو است، آيا درست انجام شده است؟ نتيجه طرح «داروياري» فقط از حيث نسخه الكترونيكي اتفاق افتاده اما داروهاي نسخه الكترونيكي پيدا نمي‌شود، بيماران صعب‌العلاج با هزينه‌هاي هنگفت مواجه هستند و داروهاي اين بيماران نيز كمبود شديدي دارند. داروهايي كه به راحتي در‌اختيار مردم قرار مي‌گرفت با مشقت به دست مردم مي‌رسد، بايد افرادي كه در اين موضوع ترك فعل كرده‌اند مورد پيگرد قرار بگيرند. طبق آمار از ۳۱۰۰ قلم داروي فعال، 500 قلم كمبود داريم و ۹۰ مورد از اقلام پرمصرف در شرايط حاد هستند، با اين شرايط آيا زندگي مردم در حوزه سلامت تامين مي‌شود؟
  مجتبي يوسفي؛ نماينده اهواز در مجلس: آقاي عين‌اللهي، ‌اي كاش در ابتدا از مردم به دليل كمبود آنتي‌بيوتيك، سرم و برخي اقلام سرماخوردگي عذرخواهي مي‌كرديد؛ كادر پزشكي، پزشكان متخصص، كارخانه‌هاي توليد دارو و تجهيزات پزشكي از يك اپيدمي مهم كشوري و بين‌المللي كرونا عبور كرد و ۳۰۰ شهيد دادند اما شرايط مديريت شد؛ پس خيلي زشت است كه براي تامين آنتي‌بيوتيك در كشور درمانده شديد؛ پاسخ‌ دهيد و عذرخواهي كنيد. در طول سه ماهه گذشته نمايندگان به افزايش حدود ۱۵۰درصدي قيمت داروهاي توليد داخل، شيرخشك و تجهيزات پزشكي هشدار دادند اما به جاي عذرخواهي از مردم، گراني را به ارز ترجيحي ربط داديد. مگر نه اينكه ۶۰درصد كارخانه‌هاي توليد دارو دولتي است پس چرا اين وضعيت رخ داده است؟ بايد از قبل تدبير مي‌كرديد نه اينكه بگوييد به خاطر آنفلوآنزا غافلگير شديد. چرا دولت مي‌خواهد گراني‌ها را به مجلس ربط دهد؟ 
  محمدمهدي زاهدي؛ نماينده مردم كرمان در مجلس: كمبود دارو و سرم در كرمان سبب شده تا مردم دچار آسيب جسمي و روحي شوند و حتي براي عمل‌هاي جراحي و عمل‌هاي سرپايي نيز بايد چندين هفته در نوبت بمانند. مشكلات دارويي هرچه سريع‌تر بايد حل شود. 
  خليل بهروزي‌فر؛ عضو كميسيون اجتماعي مجلس: يكي از مشكلات اساسي امروز مردم هزينه سنگين درمان و دارو است. متاسفانه مردم امروز زماني كه به پزشك مراجعه كرده و پس از آن براي تهيه دارو به داروخانه مي‌روند داروهاي مورد‌نظر خود را يافت نمي‌كنند. دفترچه‌هاي بيمه‌اي كه در دست مردم است مورد قبول پذيرش داروخانه‌ها نيست. هزينه باورنكردني دارو مشكل اساسي براي مردم ايجاد كرده است. حتي برخي داروها كه معروف بوده و مصرف آنها متعارف است امروز در بازار نيست. يكي از عامل‌هاي اصلي اين وضعيت تعارض در حوزه دارو است. چرا كساني كه در حوزه غذا و دارو هستند خودشان صاحب شركت‌هاي دارويي بوده يا مسووليت توزيع را بر‌عهده دارند؟ مادامي كه تعارض منافع در حوزه دارو حل نشود مردم نمي‌توانند به نيازهاي دارويي خود دست يابند.
  حسينعلي شهرياري؛ رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس: واقعي شدن قيمت دارو، انتقال يارانه به انتهاي زنجيره و مردم، عدم افزايش پرداختي‌ها توسط بيماران، توسعه صادرات، جلوگيري از قاچاق، اصلاح الگوي مصرف و كاهش فروش آزاد دارو از‌جمله دلايل اجراي طرح داروياري بود. اجراي اين طرح با چالش‌هايي همراه بود كه از‌جمله آن مي‌توان به تامين نشدن به‌موقع منابع مالي توسط سازمان برنامه و بودجه و مجموعه‌هاي بيمه‌گر، نبود اطلاع‌رساني و آموزش صحيح، پيش‌بيني نكردن صندوق‌هاي بيمه‌گر نظير شهرداري، صدا و سيما، عدم تعيين تكليف پزشكان و مراكز درماني بدون قرارداد با بيمه‌هاي پايه‌ و عدم تامين نقدينگي صنعت دارو اشاره كرد. 13 مورد مكاتبه با مسوولان مختلف از‌جمله سران قوا صورت گرفت؛ در جلسات ستاد ملي مبارزه با كرونا نيز به‌طور مستمر درباره كمبود دارو نكاتي مطرح شد اما متاسفانه بعد از 43 سال براي اولين‌بار خيلي از داروهاي معمولي و پيش پا افتاده با كمبود مواجه شد. بايد يك ميليارد دلار به حوزه دارو و تجهيزات پزشكي اختصاص پيدا مي‌كرد؛ اين كار در شهريور انجام شد و قرار بود 500 ميليون دلار ديگر تخصيص يابد كه متاسفانه سازمان برنامه و بودجه و بانك مركزي اين كار را نكردند. در اين بين شاهد فعاليت اسنپ در حوزه دارو هستيم كه آن‌هم زير‌نظر وزارت صمت فعاليت مي‌كند؛ در كنار آن دارويي كه در بازار وجود ندارد با چند برابر قيمت در ناصرخسرو فروخته مي‌شود حال اينكه در اصل بودن آن داروها نيز مورد بحث است. برخي شركت‌ها محصولات را با هدف افزايش قيمت دپو كردند؛ آنها توليدات را كاهش داده تا قيمت‌ها گران شود. طبق مصوبه مجلس قرار بود كه قيمت دارو براي مردم افزايش پيدا نكند اما اجرايي نشد؛ دولت توان اجراي اين كار را نداشت و اكنون دچار چالش شده‌ايم.

15 آذر: تذكرات كتبي نمايندگان مجلس در جلسه علني به وزير بهداشت 
  علي‌اكبر عليزاده برمي ‌نماينده دامغان: ضرورت مديريت صحيح و افزايش نظارت بر توزيع دارو
  محمدرضا پورابراهيمي نماينده كرمان: ضرورت تسريع در رفع مشكل كمبود داروهاي سرماخوردگي و آنفلوآنزا در شهرهاي استان كرمان 
  منصورعلي زارعي نماينده ساري: لزوم رسيدگي به مشكلات تامين دارو و هزينه‌هاي بالاي آن براي بيماران خاص و مردم محروم
  كمال حسين‌پور نماينده پيرانشهر: ضرورت رفع اشكالات طرح اجراي نسخه الكترونيك و تسريع در رسيدگي به مشكلات ناشي از اجراي اين طرح 
  مهدي شريفيان نماينده تهران: لزوم كاهش هزينه‌هاي دندانپزشكي
  احمد مرادي نماينده بندرعباس: لزوم تسريع در ارتقاي درمانگاه‌هاي شهرستان‌هاي هرمزگان به بيمارستان بستر درمان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون