• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5371 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ آذر

عايدي هزار ميليارد توماني از يك قلم جنس

مسي و رونالدو و نيمار و امباپه براي پاكستان بازي مي‌كنند!

شايد كمتر كسي بداند كه پاكستان بدون حتي يك حضور در جام جهاني، چه نقش پررنگي در برگزاري اين رقابت‌ها در قطر دارد‌.
به گزارش ورزش سه، تيم ملي فوتبال پاكستان در رده‌بندي جهاني فيفا، از بين 211 تيم، در رده 194 قرار دارد و هرگز به جام جهاني راه پيدا نكرده، اما جمعيت بيش از 220 ميليون نفري اين كشور همچنان بخشي از جام جهاني قطر را تشكيل مي‌دهند. آنها در زمينه‌هاي مهندسي، فناوري اطلاعات، پذيرايي و... كمك زيادي كرده‌اند. همچنين هزاران نيروي نظامي اين كشور، براي اولين‌بار در تامين امنيت جام جهاني فوتبال 2022 مشاركت دارند.
در اين بين، همه نگاه‌ها به توپ مسابقات جام جهاني 2022 است كه شركت آلماني آديداس در ماه مارس به صورت رسمي از آن رونمايي كرد و پاكستان بيشترين سهم را در اين زمينه داشته است. «Forward Sports»، يك شركت مستقر در سيالكوت، يكي از دو سازنده‌اي (ديگري از چين) است كه حداقل 300 هزار توپ را براي اين رويداد به فيفا عرضه كرده‌اند.
حسن مسعود، مديرعامل Forward Sports به Business Recorder گفت: «جام جهاني فوتبال هميشه يك رويا براي هر توليدكننده‌اي در جهان است. در مجموع 300 هزار توپ فوتبال توسط اين دو سازنده، براي اين رويداد در اختيار فيفا قرار گرفته است. البته اين تعداد توپ فقط براي مسابقات عرضه شده و اگر توپ‌هايي را كه در بازار آزاد عرضه مي‌شوند، در نظر بگيريد، در مورد 10 ميليون صحبت مي‌كنيم.»
در اين توپ كه با نام رحلت (سفر)، از آن رونمايي شد، از رنگ‌هاي جذاب استفاده شده و در طرح آن نيز از فرهنگ، معماري، قايق‌هاي معروف و پرچم قطر الهام گرفته شده است تا آديداس بار ديگر تخصص ورزشي خود را با ارايه زيبا و باكيفيت، وارد بزرگ‌ترين رويداد ورزشي جهان كند.
شركت Forward Sports كه در حومه شهر سيالكوت واقع شده، در سال 1991 توسط خواجه مسعود اختر تاسيس شد و در سال 1994 با آديداس شروع به كار كرد؛ از آن زمان تاكنون اين شركت براي بسياري از رويدادهاي بين‌المللي مانند جام جهاني فوتبال 2022 قطر، فينال ليگ قهرمانان اروپا 2022، جام جهاني فوتبال 2018 روسيه، جام جهاني برزيل 2014، ليگ قهرمانان اروپا 2009 و المپيك 2012 لندن توپ توليد كرده است.
حدود 70 درصد از توپ‌هاي فوتبالي كه در سراسر جهان استفاده مي‌شوند، توسط حدود 60 هزار كارگر در پاكستان توليد مي‌شوند. اين شركت تقريبا 750 هزار توپ در ماه براي برندهاي بين‌المللي از جمله آديداس، توليد مي‌كند. Forward Sports همچنين توپ‌ هندبال، توپ ساحلي، محافظ ساق پا، دستكش‌هاي دروازه‌باني و توپ‌هاي پزشكي نيز توليد مي‌كند.
سيالكوت با تامين توپ‌هاي رويدادهاي ورزشي بزرگ دنيا، به توليد باكيفيت‌ترين كالاهاي ورزشي معروف شده اما توليد توپ، تنها فعاليت سيالكوت نيست و اين شهر در صادرات كالاهاي ورزشي از جمله چوب كريكت و چوب هاكي، توپ‌هاي اين ورزش‌ها و لوازم جانبي ديگر مانند كيت، كفش و دستكش نيز فعال است.
اين كشور سالانه يك ميليارد دلار از صادرات كالاهاي ورزشي به دست مي‌آورد كه 350 تا 500 ميليون دلار آن تنها از توپ‌هاي فوتبال است و اين امر، در كنار صنعت نساجي، يكي از صادرات عمده اين كشور محسوب مي‌شود.
خواجه مسعود اختر با بيان اينكه تعداد توپ‌هاي توليد شده براي جام جهاني 2022، نسبت به دوره قبلي جام جهاني افزايشي نداشته، گفت: «قرارداد جام جهاني فوتبال قرار است 6 ميليارد روپيه (27 ميليون دلار) براي اين شركت به ارمغان بياورد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون