• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5372 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۹ آذر

لطفا ستون آخر را پر نكنيد

اسامي جدول اين گزارش اتهامات «افساد ‌في‌الارض» و «محاربه» دارند كه مي‌تواند منجر به حكم آنها شود اما‌ اي كاش ستون پاياني اين جدول يعني «تاريخ اجراي حكم» هرگز پر نشود

اعتمادآنلاين: سيما پروانه‌گهر- اعدام «محسن شكاري» در صبحگاه ۱۷ آذر كه در جريان اعتراضات سراسري ۱۴۰۱ دستگير شده بود، افكار عمومي را به سمت زندانيان با اتهامات «محاربه» و «افساد في‌الارض» جلب كرد. حكم تعدادي از اين زندانيان به صورت غيرقطعي و بدوي اعلام شده اما بعضا اسامي در پرونده‌ها تفكيك نشده و مشخص نيست كه كدام با حكم اعدام يا حبس مواجه هستند.
به‌طور مثال در پرونده موسوم به شهيد عجميان ۱۶ متهم وجود دارد كه در ۱۵ آذر براي پنج نفر از آنها حكم اعدام صادر شد و ۱۱ نفر ديگر، از جمله سه نفر زير ۱۸ سال به حبس‌هاي طولاني‌مدت تا ۲۵ سال محكوم شدند. اگرچه اسامي متهمان اين پرونده در روزهاي نخست برگزاري دادگاه‌هاي‌شان، از سوي خبرگزاري ميزان منتشر شده بودند اما در راي نهايي، از سوي قوه قضاييه مشخص نيست كه كدام ‌يك از متهمان به اعدام محكوم شده‌ و كدام‌ احكامي جز اعدام گرفته‌اند.
اسامي جدول اين گزارش اتهامات «افساد‌ في‌الارض» و «محاربه» دارند كه مي‌تواند منجر به حكم آنها شود اما‌ اي كاش ستون پاياني اين جدول يعني «تاريخ اجراي حكم» هرگز پر نشود. اين درخواستي عمومي از قوه قضاييه است. همان‌طور كه اصغر فرهادي در نامه‌اي معروف براي عفو ريحانه‌ جباري خطاب به اولياي دم وي نوشته بود: اين عملي براي «آينده» است، با درك شرايط موجود و نگاهي به اينكه هريك از اين افراد چه شرايطي را پشت سر گذاشتند كه «آينده‌اي اينچنين غمبار و حزن‌انگيز» براي‌شان رقم خورده است. جملات پاياني اين مطلب همان جملات فرهادي است: «با تمام وجودم از شما تقاضا دارم در روزگاري كه بخشندگي حتي در جزيي‌ترين امور زندگي روزمره‌مان گم و ناپيداست، او را ببخشاييد. من در تقويمم روزي را كه شما با وجود همه رنج‌ها و دردهاي‌تان كه تا ابد همراه‌تان است، اين انسان را به زندگي بازگردانيد، روز بخشايش نام خواهم داد...اين گذشت تنها نجات يك فرد نيست. عملي است نمادين، ماندگار و آموزنده. دعوتي است از همگان به گذشت و بخشش. تشويق به گذشت‌ كردن كساني است كه در موقعيتي چون شما، بر سر دوراهي بخشيدن و نبخشيدن ايستاده‌اند. شما با اين گذشت انسان‌هاي زيادي را از مرگ نجات خواهيد داد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون